WTZ aka Fytze (1992 AX 14TGD)
Moderator: webmasters
WTZ aka Fytze (1992 AX 14TGD)
Hallo ik ben wtz; wytze, maar meestal fytze, omdat dat mijn leven is. Ik fiets, werk soms bij de fietsenmaker, heb heel veel fietsen, werk soms als
mtb begeleider in de ardennen, maar sinds een half jaar afgestudeerd (op een fiets) en nu werk ik dus 90% van de tijd als ZZPer freelance fiets ontwerper.
Ik heb dan ook nu pas mijn eerste auto, kan nu niet meer zonder; bedrijven hebben de neiging zover mogelijk van een station af te zitten en
ik moet steeds vaker grote spullen vervoeren. Vandaar dat vaak de voorstoel eruit moet:
Ik heb hem dit voorjaar gekocht en nu 2000 km mee gereden, bevalt heel goed, vooral het verbruik. Hiervoor reed ik vaak in een BX dus het is
even wennen qua comfort en spullen meenemen, maar opzich goed te doen.
Dus gekozen voor goedkoop en basic: een AX diesel. Ik ben ingenieur en werk met machines (bouw ook prototypes), maar verder geen auto
klusser, ik snap een beetje hoe het werkt, maar te weinig om geen miskoop te doen. Ik hoop dus dat deze AX een goede gok was, hij is
lelijk, gehavend, maar met pas 180.000 (hoop ik) en met een recente koppakking, koppeling en distributieriem (hoop ik). Zeker weten doe ik
het niet, want de AX komt van een Algerijnse doe het zelver, dus geen facturen. Motor loopt wel heel mooi. Aandrijfassen moeten vervangen.
Helaas is afgelopen dinsdag ook een KVS leiding gescheurd in Eindhoven, rode lampjes, 130km weg, geen gereedschap, geen ANWB. Dus ergens
plakband, stukje rubber en tiewraps gebietst, 5 liter KVS erbij en ik kon nog thuiskomen. Komend weekend wil ik die slang en de aandrijfassen
(proberen te) vervangen. Half juli (dan al?!) willen we ermee naar Bosnië rijden.
Hier de foto's:
deukje en krasje hier en daar
TGD (wat is eigenlijk het verschil met de TRD en de First?)
verschillende wieldoppen matchen met verschillende deuren. Helaas heb ik geen sleutel van de Image
bestuurders deur, dus alleen via bijrijders deur te openen. Mocht iemand die nog in z'n zak hebben zitten,
hoor ik het graag
onderste plakker nog vrij voor: aandrijfassen vervangen 180.000
hier links onder te zien, de gescheurde leiding fietsenmaker stijl gerepareerd. Welke leiding is dat?
Hij loopt van af links onderaan de radiator over de radiator heen naar rechts en verdwijnt daar de motor
in (bovenop, vlakbij ontlucht ventiel) Is die gewoon bij de Citroën / Peugeot dealer te koop, of net zo
lief van de sloop halen?
een 'dit was al zo toen ik em kocht' gerepareerde lucht slang. Kan ik dat zo laten zitten?
Plaatje voor in het 'benoem onderdeel' topic, stond nog geen diesel bij.
Gerepareerde doorroestplek achter koplamp
Typisch een sloop vooruitje
De plakband resten getuigen nog dat de vorige deur niet meer uit zichzelf bleef zitten. Volgens de
vorige eigenaar was het een paaltje, maar de image donor deur sluit na een hoop gepriegel nog
steeds niet goed af, dus misschien was het toch een andere auto?
Zoals je ziet kun je van mij nog een hoop nieuwe topics verwachten Er moet nog wat aan gebeuren. Na het zien van alle mooie AXen hier op het
forum, jeukt het wel om een echt mooi exemplaar aan te schaffen. Maar goed ik heb nu eenmaal besloten om een cheap autootje te nemen als
eerste auto zodat ik op een goedkope manier van mijn fouten kan leren.
Ik ben dus fietsenmaker en fiets ontwerper, als je vragen op dat gebied hebt kun je dus altijd bij mij terecht, en ook als je wilt weten hoe je zoveel
mogelijk fietsen in je AX meeneemt
Om af te sluiten nog even een voorbeeld van mijn ontwerpwerk, qua afwerking in schril contrast met de AX waarin ik rij:
mtb begeleider in de ardennen, maar sinds een half jaar afgestudeerd (op een fiets) en nu werk ik dus 90% van de tijd als ZZPer freelance fiets ontwerper.
Ik heb dan ook nu pas mijn eerste auto, kan nu niet meer zonder; bedrijven hebben de neiging zover mogelijk van een station af te zitten en
ik moet steeds vaker grote spullen vervoeren. Vandaar dat vaak de voorstoel eruit moet:
Ik heb hem dit voorjaar gekocht en nu 2000 km mee gereden, bevalt heel goed, vooral het verbruik. Hiervoor reed ik vaak in een BX dus het is
even wennen qua comfort en spullen meenemen, maar opzich goed te doen.
Dus gekozen voor goedkoop en basic: een AX diesel. Ik ben ingenieur en werk met machines (bouw ook prototypes), maar verder geen auto
klusser, ik snap een beetje hoe het werkt, maar te weinig om geen miskoop te doen. Ik hoop dus dat deze AX een goede gok was, hij is
lelijk, gehavend, maar met pas 180.000 (hoop ik) en met een recente koppakking, koppeling en distributieriem (hoop ik). Zeker weten doe ik
het niet, want de AX komt van een Algerijnse doe het zelver, dus geen facturen. Motor loopt wel heel mooi. Aandrijfassen moeten vervangen.
Helaas is afgelopen dinsdag ook een KVS leiding gescheurd in Eindhoven, rode lampjes, 130km weg, geen gereedschap, geen ANWB. Dus ergens
plakband, stukje rubber en tiewraps gebietst, 5 liter KVS erbij en ik kon nog thuiskomen. Komend weekend wil ik die slang en de aandrijfassen
(proberen te) vervangen. Half juli (dan al?!) willen we ermee naar Bosnië rijden.
Hier de foto's:
deukje en krasje hier en daar
TGD (wat is eigenlijk het verschil met de TRD en de First?)
verschillende wieldoppen matchen met verschillende deuren. Helaas heb ik geen sleutel van de Image
bestuurders deur, dus alleen via bijrijders deur te openen. Mocht iemand die nog in z'n zak hebben zitten,
hoor ik het graag
onderste plakker nog vrij voor: aandrijfassen vervangen 180.000
hier links onder te zien, de gescheurde leiding fietsenmaker stijl gerepareerd. Welke leiding is dat?
Hij loopt van af links onderaan de radiator over de radiator heen naar rechts en verdwijnt daar de motor
in (bovenop, vlakbij ontlucht ventiel) Is die gewoon bij de Citroën / Peugeot dealer te koop, of net zo
lief van de sloop halen?
een 'dit was al zo toen ik em kocht' gerepareerde lucht slang. Kan ik dat zo laten zitten?
Plaatje voor in het 'benoem onderdeel' topic, stond nog geen diesel bij.
Gerepareerde doorroestplek achter koplamp
Typisch een sloop vooruitje
De plakband resten getuigen nog dat de vorige deur niet meer uit zichzelf bleef zitten. Volgens de
vorige eigenaar was het een paaltje, maar de image donor deur sluit na een hoop gepriegel nog
steeds niet goed af, dus misschien was het toch een andere auto?
Zoals je ziet kun je van mij nog een hoop nieuwe topics verwachten Er moet nog wat aan gebeuren. Na het zien van alle mooie AXen hier op het
forum, jeukt het wel om een echt mooi exemplaar aan te schaffen. Maar goed ik heb nu eenmaal besloten om een cheap autootje te nemen als
eerste auto zodat ik op een goedkope manier van mijn fouten kan leren.
Ik ben dus fietsenmaker en fiets ontwerper, als je vragen op dat gebied hebt kun je dus altijd bij mij terecht, en ook als je wilt weten hoe je zoveel
mogelijk fietsen in je AX meeneemt
Om af te sluiten nog even een voorbeeld van mijn ontwerpwerk, qua afwerking in schril contrast met de AX waarin ik rij:
Die wieldoppen komen snel aan de beurt.
Mooie wie=wie
Kijk uit met wat je zegt, voor je het weet tover je deze ax om in een pareltje.
Heb zelf ook tijden zonder bijrijdersstoel gereden en wel met achterbank zit deel. Super praktisch!
Verschil TGD TRD lijkt mij dat de TGD type 1 is en de ander type 2?
Heb zelf een TGS en een TRS, het verschil tussen die twee is dus ph1/ph2
Oh en van wat ik heb meegekregen; T staat voor 'Trés' en R voor 'Riche' (en D voor diesel) de G weet ik niet. S = 'Sport'. Niet te verwarren met AX Sport
Succes in ieder geval met de diesel en als er nog wat is dat ik mee kan nemen binnenkort hoor ik het wel
Jaja die aandrijving van mijn fiets, dat heet een spraakmakend onderdeel, dat is alleen maar extra publiciteit als daar discussie over is, hoe dat werkt
Gisteren een trekhaak gemonteerd (kan ik nu een how to schrijven?). Belangrijkste is de plaatjes achter de kokerbalk niet vergeten (zoals
mastenhose al aangaf)
Ik heb de bumper er af gehaald (toch maar 2 moeren) omdat ik zo aan het klooien was met de plaatjes en ook omdat ik de kabel tussen de twee achterlichten
moest vervangen. Het is een grote lelijke trekhaak, maar hij is semi-afneembaar.
En op de sloop vond ik ook een zonnedak, niet precies wat ik zocht, maar goed om mee te oefenen, en hey, een grotere kan altijd nog, kleiner niet.
Op de sloop het zonnedak uit een 106 gehaald, en de opening afgetekend op een stuk karton. Thuis karton op het dak geplakt en dan is het gewoon
maar een kwestie van gaaan. Nu wachten tot het antiroest spul droog is en dan kitten en het dakje erin zetten.
doeken over de auto want zo'n zwarte auto wordt loeiheet in deze zon
gaatje boren
net zo krom zagen als bij de 106
gewoon in 1x door alles heen
sowieso al beter dan dat het was
Lekker licht interieur
heel veel troep binnenin, tijdens het nog een extra randje van het hemeltje afhalen
Zonnedak passen
Binnenkant alvast opruimen, terwijl de anti-corosie laag droogt
Gisteren een trekhaak gemonteerd (kan ik nu een how to schrijven?). Belangrijkste is de plaatjes achter de kokerbalk niet vergeten (zoals
mastenhose al aangaf)
Ik heb de bumper er af gehaald (toch maar 2 moeren) omdat ik zo aan het klooien was met de plaatjes en ook omdat ik de kabel tussen de twee achterlichten
moest vervangen. Het is een grote lelijke trekhaak, maar hij is semi-afneembaar.
En op de sloop vond ik ook een zonnedak, niet precies wat ik zocht, maar goed om mee te oefenen, en hey, een grotere kan altijd nog, kleiner niet.
Op de sloop het zonnedak uit een 106 gehaald, en de opening afgetekend op een stuk karton. Thuis karton op het dak geplakt en dan is het gewoon
maar een kwestie van gaaan. Nu wachten tot het antiroest spul droog is en dan kitten en het dakje erin zetten.
doeken over de auto want zo'n zwarte auto wordt loeiheet in deze zon
gaatje boren
net zo krom zagen als bij de 106
gewoon in 1x door alles heen
sowieso al beter dan dat het was
Lekker licht interieur
heel veel troep binnenin, tijdens het nog een extra randje van het hemeltje afhalen
Zonnedak passen
Binnenkant alvast opruimen, terwijl de anti-corosie laag droogt
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Mooie wie=wie ! welkom.
En kunnen we de ax 11 juli bewonderen ? of kom je op de fiets ..
En ik neem dan een compleet interieur voor je mee
Of hadden we dat nou morgen afgesproken ? ik kan het ff niet meer volgen in me pb-inbox we houden het op 11 juli, dan neem ik het interieur gewoon mee
En kunnen we de ax 11 juli bewonderen ? of kom je op de fiets ..
En ik neem dan een compleet interieur voor je mee
Of hadden we dat nou morgen afgesproken ? ik kan het ff niet meer volgen in me pb-inbox we houden het op 11 juli, dan neem ik het interieur gewoon mee
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Voor de vakantie de aandrijf assen vervangen, wat een verschil!! zoveel rustiger, ook gewoon rechtdoor op de snelweg rijdt ie nu zoveel lekkerder. En met dank aan Duff zaten we op heerlijke stoelen.
Jammer dat ik niet aan de sloten toegekomen was, dus nog steeds via de passagiersstoel naar binnen kruipen.
Op vakantie 4600km door Zuid Oost Europa getrokken, het nieuwe open dakje beviel zo goed, we hebben voornamelijk binnendoor gereden lekker met dakje en raampjes open doorwaaien (was ca. 30 graden en
dan zwarte auto....). Dakje is ook helemaal waterdicht, we hadden een goede onweers test bui Verbruik was ook helemaal ideaal met zo'n 1:24 gemiddeld. Alleen moesten we aanhoudend koelwater bij vullen,
bij de terugweg werd het echt dramatisch toen bij het tanken het er ineens echt uit begon te stromen. Ik had me al neergelegd bij een verplichte extra overnachting op de grens van Kroatië en
Bosnië wachtend tot maandag weer een garage open zou gaan. Maar bij het tankstation was een aardige hobby monteur die ons met een gaten dichtend goedje voor in de radiator ons weer op weg wist te
helpen. Daarmee hebben we de 1500km tot NL gehaald (maar nu dus tijd voor een nieuwe post in het KVS topic )
Lekker volgeladen AX (zitten ook nog 2 mountainbikes in verstopt)
de AX was ook uitgenodigd bij een trouwerij in Bosnië
Je weet wel: iets met een aap en een goude ring
lekker toeren over verlaten bergweggetjes.
Jammer dat ik niet aan de sloten toegekomen was, dus nog steeds via de passagiersstoel naar binnen kruipen.
Op vakantie 4600km door Zuid Oost Europa getrokken, het nieuwe open dakje beviel zo goed, we hebben voornamelijk binnendoor gereden lekker met dakje en raampjes open doorwaaien (was ca. 30 graden en
dan zwarte auto....). Dakje is ook helemaal waterdicht, we hadden een goede onweers test bui Verbruik was ook helemaal ideaal met zo'n 1:24 gemiddeld. Alleen moesten we aanhoudend koelwater bij vullen,
bij de terugweg werd het echt dramatisch toen bij het tanken het er ineens echt uit begon te stromen. Ik had me al neergelegd bij een verplichte extra overnachting op de grens van Kroatië en
Bosnië wachtend tot maandag weer een garage open zou gaan. Maar bij het tankstation was een aardige hobby monteur die ons met een gaten dichtend goedje voor in de radiator ons weer op weg wist te
helpen. Daarmee hebben we de 1500km tot NL gehaald (maar nu dus tijd voor een nieuwe post in het KVS topic )
Lekker volgeladen AX (zitten ook nog 2 mountainbikes in verstopt)
de AX was ook uitgenodigd bij een trouwerij in Bosnië
Je weet wel: iets met een aap en een goude ring
lekker toeren over verlaten bergweggetjes.
Kijk dat is nou stoer om te doen !
en bij deze behoor ook jij tot het ultieme 'ik prop zoveel mogelijk in mijn ax' clubje !
goed om te lezen dat het interieur bevalt
wat die koelproblemen betreft... ik vrees het ergste.
ging het oververhit-lampje op het tellerhuis branden ?
en als je de auto nu stationair laat draaien, kookt de motor dan nog over?
vaak is met zo een middeltje/pil om het lek te verhelpen het hele koelsysteem al verkloot.
dus bereid je alvast voor.
en bij deze behoor ook jij tot het ultieme 'ik prop zoveel mogelijk in mijn ax' clubje !
goed om te lezen dat het interieur bevalt
wat die koelproblemen betreft... ik vrees het ergste.
ging het oververhit-lampje op het tellerhuis branden ?
en als je de auto nu stationair laat draaien, kookt de motor dan nog over?
vaak is met zo een middeltje/pil om het lek te verhelpen het hele koelsysteem al verkloot.
dus bereid je alvast voor.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Klinkt heftig wat je daar zegt, hopelijk heb ik binnenkort tijd om er echt goed naar te kijken / laten kijken.
Ik heb hier een hele uitleg van mijn KVS probleem gepost, ik hoop dat er nog wat reacties op komen:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... &start=120
Wel echt jammer dat er geen temp sensors in de diesel zitten, daardoor weet je niet of er echt iets mis is.
Ik heb hier een hele uitleg van mijn KVS probleem gepost, ik hoop dat er nog wat reacties op komen:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... &start=120
Wel echt jammer dat er geen temp sensors in de diesel zitten, daardoor weet je niet of er echt iets mis is.
Een dikke maand na de eerste KVS problemen. Ik heb de auto de laatste tijd niet veel nodig gehad, maar opzich die dieseltjes blijven gewoon gaan! Ik check nu voor elke rit even het KVS niveau, en er moet wel steeds iets bij. Jammer dat het buiten al guur en koud wordt anders was ik graag de uitdaging aangegaan het zelf aan te pakken. De aandrijfassen vervangen was bijvoorbeeld ook echt een leuk klusje!
Maar ik moet nog afwegen wat ik ermee doe, want er is ook iets anders mooi Frans op komst!
Maar ik moet nog afwegen wat ik ermee doe, want er is ook iets anders mooi Frans op komst!