Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Schat er zitten geen skirts op deze auto ;)


Maar dit is wel te doen hoor met glasvezel. Staal hoeft er niet achter, t draag toch neits, je moet alleen even kijken voor een oplossing om het te ondersteunen terwijl het droogt, wat later dus ook weer gewoon los wil. Stukje siliconen ofzoiets.

Maja ik zou bijna zeggen, kom een keer gezellig langs in Almere gaan we kijken hoe erg het is en dichtsmeren die handel ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Hey Grietje,

Ontzettend tof aanbod, zeg! :) Ik heb je op MSN, dus dan kunnen we binnenkort ergens op een zaterdag wel een afspraak maken, denk ik? Maargoed, dat zullen we wel buiten het forum afhandelen, om het niet teveel off-topic te laten gaan.

Dan toveren we met die plamuur deze oude dame om in een straatmadeliefje 8)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Het was vanochtend behoorlijk koud. De motor startte direct met de choke, maar met het koude weer viel me op dat ze moeilijk naar de tweede versnelling schakelt. (is me ook al eerder opgevallen)

In één keer van z'n één naar z'n twee trekken geeft een fractie van een seconde een tandenknarsgeluid. Als ik de koppeling intrap en de motor naar stationair laat zakken voordat ik doorschakel naar z'n twee heb ik geen tandengeknars, maar hij schakelt niet soepel. Bij koud weer schakel ik dus heel langzaam (laat iedere keer de motor naar stationair zakken) en na een minuut of vijf kan je weer vlot schakelen. Het verkeer achter me neemt het me niet echt in dank af bij de stoplichten, maar daar lig ik niet echt wakker van. :P è

Na een minuut of 5 schakelt hij wel weer prima.

Waarschijnlijk een teken dat de bakolie vervangen moet worden? Welke olie gaat er eigenlijk in? In het boekje staat iets van '75w/85w', maar dat zegt me eerlijk gezegd geen drol. 8)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Klinkt wel als bakolie ja...

Als je naar een automaterialenhandel gaat en je zegt dat je "versnellingsbakolie 75w85" nodig hebt, dan weten ze wel wat je bedoelt.
Is gewoon een flesje met vloeistof :)


Het moeilijkste is nog gereedschap vinden waarmee je de aftapplug opent. Dat is een vierkante plug, zo uit mijn hoofd 8mm in doorsnee? Zit ook in je deurklink...

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

ook heeft de automaterialen shop daar een passende sleutel voor :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, weer iets wat ik kan toevoegen aan mijn to-do lijstje. Die bestaat momenteel uit:

1) Kleppendekselpakking vervangen
2) Versnellingsbakolie vervangen
3) Koelvloeistof verversen (is roestbruin, dus zit er al veel te lang in)
4) Achterschermen glasvezelen.

Dat laatste ga ik over een week of twee samen met Grietje doen, maar ik heb met haar afgesproken eerst ook eens de algehele staat van de auto in ogenschouw te nemen. Als blijkt dat bijvoorbeeld de bodem verrot is, of hij veel erger roest en rot dan op het eerste gezicht lijkt, dan ga ik me eens flink beraden op de te nemen stappen. Nouja, dan wachten we dan maar even af.

Tot die tijd (twee weekjes) laat ik het todo lijstje nog even voor wat het is. 't Zou zonde zijn om pakkingen, olie en andere sapjes te vervangen en verversen om er dan vervolgens achter te komen dat ze zo rot is als een mispel. :?

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, afspraak met Grietje is gemaakt. Daar ga ik over twee weekjes langs, en dan wil zij me helpen met het dichtplamuren van die scheur in 't linkerachterspatbord (leuk Scrabble-woord trouwens).

Dus hopelijk kunnen over twee weekjes de 'racingstripes' eraf. :P

Komende zaterdag breng ik Bruinwitje naar een garage hier in de buurt waar ze even op de brug mag, zodat we eens kunnen kijken hoe de rest van de auto ervoor staat.

En dan had ik nog een vraag: In mijn startpost vermelde ik heel trots dat de distributieriem ook op tijd was vervangen, maar bij nader inzien is dit knap onzeker. Nérgens is namelijk te vinden dat die distributieriem ooit is vervangen. Met een beetje mazzel betekent dat dus dat ik rondpruttel met een 20 jaar oude distributieriem die al 103000 KM meedraait. Ik kan me amper voorstellen dat dat mogelijk is, maar nergens is een bewijs voor vervanging te vinden. Onderhoudsboekje heb ik sowieso niet, maar nergens in het motorcompartiment is een sticker te vinden.

Sinds ik hier achter kwam rijd ik nu bijzonder onplezierig. Als ik op de snelweg 120 KM/h tuf, dan loopt dat 1.1 motortje met z'n vier versnellinkjes best wel hoog in de toeren, en ik zit dan haast met samengeknepen billen te bidden: "knap niet, knap niet, knap niet".
Dus ik heb eens een offerte laten maken voor het vervangen van de distributieriem, de spanrollen en de waterpomp en dat kwam uit op €340,-. Daar schrok ik flink van. Dagwaarde van Bruinwitje zit op €100,- :P.

Nou, ik mijn vriend gebeld, degene die-ook-wel-eens-wat-met-auto's-kloot, maar ik moet zeggen dat ik er weinig vertrouwen in heb als hij dat zou gaan vervangen. Ik zal er dus voor naar de garage moeten.

Nou vroeg ik me af: Is het echt 100% noodzakelijk die waterpomp gelijk te vervangen, als 'ie niet lekt? Zonder waterpomp is 't bijna €100,- minder. Dan hebben we het nóg over een bedrag wat ik niet zo één twee drie heb, maar daar kan ik wel iets voor regelen. Nou snap ik wel dat er dan een kans is dat de waterpomp het 10,000km verderop begeeft, en dan kan weer de distributieriem eraf, maar dat is een risico wat ik wel durf te lopen.

Het vervelende is dat ik nu in elk geval enorm in tweestrijd sta. Stél, ik pomp een aanzienlijk (voor mij althans) geldbedrag in die auto, en ze blijkt helemaal doorgerot te zijn, dan sta ik daar ook mooi met m'n nieuwe riempje.

Aan de andere kant, als ik nu niets doe aan die distributieriem moet ik er dus sowieso nog twee week mee rondrijden. Als Grietje zegt: "Joh, prima auto op dat spatbordje na", wil ik er wel in investeren. Maarja, tot die tijd rij ik niet echt ontspannen.

Manmanman, met een fiets heb je al die lastige keuzes niet :P
Last edited by Ceristimo on TueNov17, 2009 3:21:13 AM, edited 1 time in total.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Tja, eerst maar de boel bekijken... Ik heb zelf de waterpomp bij de GTI ook niet vervangen, maar die zat er nog geen 10.000 km in (en toen kreeg ik nog opmerkingen hoor ;-)) maar goed...

Pak voorlopig (wanneer mogelijk) de fiets... Ik weet het, het weer zit niet mee maar misschien spaar je genoeg uit door brandstofbesparing ;-). Oh, en je riskeert niets. Het is ook niet bijzonder veilig als je op de snelweg zit en je riem knapt ineens.

Ik hoop wel voor je dat de auto niet rot is, dat zou inderdaad het ergste zijn, want dan ben je uberhaupt geld kwijt :-(.

Succes in de komende twee weken, misschien kom ik je wel helpen met Grietje ;-)
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Dank voor je antwoord Pgoddijn.

Dus jij bent er dan misschien ook, over twee weekjes? Gaaf, hoe meer zielen hoe meer vreugd 8) .

Ik pak sowieso heel vaak de fiets. Ik woon midden in de stad en mijn werk en school liggen op prima fietsafstand. Eigenlijk gebruik ik Bruinwitje alleen in 't weekend, dus ze staat gemiddeld vier dagen per week achter elkaar nog wat meer roest te verzamelen, en me met die guitige koplampjes smekend aan te staren als ik naar m'n schuurtje loop om de fiets te pakken. In 't weekend mag ze los, maar dan glijdt er ook maar hoogstens 150 KM onder de wieltjes door en vaak nog iets minder dan dat. Met mijn huidige autogebruik hoef ik volgens maar één keer per maand te tanken. Da's nog eens betaalbaar autorijden :)

Die ritten in het weekend zijn voor mij echter wel onmisbaar, dus ze zal dan wel moeten. Overigens, Grietje woont ook 150 KM van mij vandaan, en dat moet ze ook nog redden (en het liefst de terugweg ook... :P )
Maargoed, ik zal eerst het oordeel van de garage maar afwachten, en ook eens zien wat Grietje (en jij, als jij er ook bent) nog te zeggen hebben over de staat van de auto.

En als dan uiteindelijk blijkt dat ze die nieuwe riem verdient, dan ga ik eens kijken hoe ik dat zo goedkoop mogelijk voor elkaar kan krijgen. Ik zie het mezelf nou niet echt snel doen, maar nood breekt wet, en alles valt te leren.

Ow, en mocht blijken dat ze wél helemaal doorgerot is, tjsa....Dan rij ik door tot de laatste dag van de APK (of tot de riem knapt) en dan mag iemand d'r voor onderdelen (als er nog wat bruikbaars bijzit) wel uit elkaar komen draaien. Grietje was volgens mij nog opzoek naar een Phase1 motorkap, dus die kan dan in elk geval d'r slag slaan. Maar ik hoop dat ze nog jaren meekan, want ik vind het een fijne auto om mee te rijden. Voor zo'n klein koekblikje zijn ze verdraaid comfortabel 8)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Als de riem op tijd is vervangen, wanneer is dat dan? een paar maanden terug, of "20.000 terug"? Een riem van een paar maanden oud kan je misschien wel zien? Bovenste kapje eraf en kijken..

Ter info: Alleen een losse riem is 40 euro materiaalkosten.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Raoel
Nou, waarschijnlijk is die riem dus nog nooit vervangen...

Ik kom net terug van de garage waar 'ie even gratis op de brug mocht en een keuring kreeg op de APK-onderdelen.

Nou, de punten waarop de garagehouder 'm af zou keuren:

- Aandrijfas rechtsvoor (ashoes) gescheurd
- Homokineet verrot (dat vreesde ik al)
- Remverschil vóór (niet getest, maar kon hij zien aan aan de remmen. Ik heb m'n twijfels erbij, want als ik vol in de ankers ga blijft hij kaarsrecht, maargoed)
- Kriksteun verrot (dan sloop ik 'm d'r wel af...)
- Remleidingen die van voor naar achter lopen verrot
- Wielkasten achter verrot. Dat gedeelte dat wanneer de auto onder de brug staat en je bij de achterkant van het wiel schuin omhoog prikt. Daar prik je zo doorheen (is dat afkeur?)
- Gaten achter de koplampen (is dit APK afkeur?? Da's toch een feauture van de AX?)
- Stuurkogel rechts verrot.
- Bumpersteun voorkant verrot (bumper zit ook wat lager dan zou moeten)

Wat geen afkeur is, maar wel opviel is dat de versnellingsbak behoorlijk zweet.

Goede punten:
Nieuwe remblokken, nieuwe handremkabel, bodem is hard, dorpels zijn prima.

Zijn eindoordeel: Doorrijden tot APK is verlopen, en dan naar de sloop. Technisch valt het allemaal wel mee, maar hij vond dat ie té veel roestschade had, en je dan beter kunt investeren in een andere auto die minder roestschade heeft.
Nou ben ik maar een leek, maar ik vraag me af of de roestpunten waar hij 'm op afkeurde wel kloppen.

En ik? Tja, ik sta enorm in tweestrijd...Dat spatbord linksachter lijkt ineens niet meer zo belangrijk. :?

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Hmmm, een kritische keurmeester was dat zeg.

Misschien moeten er nog aanmerkingen bij komen van *echte* APK kenners, ik weet daar niet alles van.

Remverschil optisch vaststellen vind ik vreemd...

Gaten achter de koplampen. Ja, dat is discussiepunt. Gewoonlijk geen afkeur, het is immers geen dragend deel. Ik vind het punt "gevaar want er komt vocht bij je electronica" wel valide klinken, maar dan zou een paar repen ducttape erover wel reddend zijn.

Ashoes en remleidingen moeten inderdaad goed zijn.

De rest wacht ik vol spanning andere reacties af :)

Maar als ik het zo hoor, zul je nog wat euro's kwijt zijn voordat hij door de APK heen is... wat mag het kosten? :)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Tja, als AX liefhebber zou je het liefst willen zeggen: opknappen!
Maar voor dit bakkie gaat opknappen relatief wel duur worden.
In je openingspost las ik dat er wel een nieuwe accu in zat en nieuwe bandjes.
Denk dat als ik jou was deze en andere goede onderdelen in een andere AX zou schroeven.

Veel van die roestplekken zijn eigenlijk pas apk afkeur als de veiligheid in het geding komt. Dus als de bumper bijvoorbeeld niet meer goed vast zit.
De opmerking over de remleidingen vind ik wel ernstig. Eén lekje en je bent al je remmen kwijt.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Tja, en niet vergeten: Bij al die punten die voor de APK goed moeten zijn moet er ook nog een distributieriem, spanrollen en waterpomp vervangen worden.

Een beunhaas die alles voor niet al te gek veel geld eronder kan zetten kan ik wel vinden.
Dan blijft de vraag: wat ben je voor al die onderdelen kwijt?

Kijk, ik vind de AX een heel geinig wagentje, en aangezien dit mijn eerste autootje is zou het zonde zijn als hij na een paar maanden alweer weg moest, maar mijn liefde voor deze specifieke AX kent ook een grens. Let's face it: Achteraf gezien is het wel een beetje een wrak. Want als ik zo op marktplaats zoek, dan heb ik voor twee- tot driehonderd euro ook een AX of een Peugeot 106 (of iets dergelijks in die klasse) die heel wat minder roest. En ik zou liever een homokineet laten vervangen voor een auto die niet zo roest als de mijne.

Maargoed, als ik deze AX nog een anderhalf jaar op de weg kan houden, dan wil ik dat wel proberen, mits de kosten mee vallen.

Dat remverschil is trouwens wél aanwezig :( . Ik heb gisteravond behoorlijk hard zitten scheuren en ook de rem een paar keer tot op de bodem ingeramd. En dan gaat Bruintwitje mooi wel dwars over de weg. De achterkant breekt naar rechts uit. Het verschil zit volgens mij alleen niet vóór, maar áchter. Het linkerachterwiel blokkeert eerder dan de rest. Als ik zó hard rem dat de wielen nét niet blokkeren blijft ze wel rechtuit gaan, maar als je het pedaal dan iets verder indrukt blokkeert ze aan één kant en dan moet je wel tegensturen...Spannende momenten, gisteravond 8).

Kan iemand een schatting maken naar wat de onderdelen kosten? En dan bedoel ik niet de distributieriem en de spanrollen, want die zal ik sowieso nieuw moeten halen.
Maar volgens mij kan het dan nog meevallen: Oke, die homokineet (hij rommelt lichtjes als ik scherp door een bocht knal, dus volgens mij kan je daar nog tijden mee rijden, maarja, het is afkeur) valt wel op de sloop te halen toch? En volgens mij (ik ben een leek), ben je dan ook van het probleem van die gescheurde ashoes af. Dat hoort toch bíj de homokineet?
Remleidingen zijn volgens mij niet zo duur? Dan blijf je nog zitten met de stuurkogel rechts die versleten is, en aan de linkerkant bij de stuurkogel zit dat hoesje of rubbertje (weet niet meer precies hoe hij het noemde) ook niet meer helemaal vast.

De voorbumper zit overigens volgens mij wel goed vast, hij hangt alleen een halve centimeter lager. Sluit niet meer naadloos aan.

Laat ik het anders vragen: Rijdt ze nog een jaar als ik er €250,- in stop? En dan laat ik de waterpomp voor wat 't is, dat scheelt weer €70,-. Zolang ze maar door de APK komt, en dan met kunst en vliegwerk nog een jaar rijdende is te houden...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Wat dachten jullie van het volgende idee?

Ik laat de ashoes vervangen, om te voorkomen dat de homokineet helemaal stuk gaat. Remleidingen laat ik natuurlijk ook vervangen. Volgens mij vallen die reparatie's qua materiaalkosten heel erg mee. Dan zijn de twee belangrijkste punten vervangen.

Vervolgens rijdt ik hier gewoon mee door totaan de APK, eind april...Als ze dan door de APK komt bij een garage waarvan ik weet dat ze vrij soepel zijn, kan ik altijd nog de distributieriem en spanrollen laten vervangen, zodat ik weet dat ik ook dáár nog een jaar mee door kan rijden.
Als ze toch niet door de APK komt, dan zijn de kosten van de ashoes en remleidingen toch verwaarloosbaar, maar kan ik in elk geval nog tot aan het einde van de APK (hopelijk) probleemloos rijden. 8)

Hoe klinkt dat?... Die homokineet valt volgens mij wel mee. Ik hoor 'm alleen zacht rommelen (tokkelen) als ik een vrij scherpe bocht maak. 'k Heb er even op gegoogled, maar er schijnen zat auto's te zijn die met een rommelende homokineet door de APK komen. Als ik er dan nog een jaartje mee kan rijden, met die nieuwe ashoes en remleidingen, ben ik in elk geval weer erg blij.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Ceristimo wrote:Wat dachten jullie van het volgende idee?

Ik laat de ashoes vervangen, om te voorkomen dat de homokineet helemaal stuk gaat. Remleidingen laat ik natuurlijk ook vervangen. Volgens mij vallen die reparatie's qua materiaalkosten heel erg mee. Dan zijn de twee belangrijkste punten vervangen.

Vervolgens rijdt ik hier gewoon mee door totaan de APK, eind april...Als ze dan door de APK komt bij een garage waarvan ik weet dat ze vrij soepel zijn, kan ik altijd nog de distributieriem en spanrollen laten vervangen, zodat ik weet dat ik ook dáár nog een jaar mee door kan rijden.
Als ze toch niet door de APK komt, dan zijn de kosten van de ashoes en remleidingen toch verwaarloosbaar, maar kan ik in elk geval nog tot aan het einde van de APK (hopelijk) probleemloos rijden. 8)

Hoe klinkt dat?... Die homokineet valt volgens mij wel mee. Ik hoor 'm alleen zacht rommelen (tokkelen) als ik een vrij scherpe bocht maak. 'k Heb er even op gegoogled, maar er schijnen zat auto's te zijn die met een rommelende homokineet door de APK komen. Als ik er dan nog een jaartje mee kan rijden, met die nieuwe ashoes en remleidingen, ben ik in elk geval weer erg blij.
Als je verwacht dat je toch niet heel lang in deze ax gaat rijden zou ik de riem (mits ie er nog goed uitziet) gewoon laten zitten... er is een kans dat ie knapt, maar misschien gaat het ook nog wel een paar jaar goed.... ter vergelijking, de twingo van m'n moeder had 4 jaar geleden een nieuwe riem moeten hebben, die is dit jaar geknapt.... een eventueel ruilblok hoeft niet duur te zijn, dus dit risico zou ik gewoon lopen.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Peter
Dank voor je antwoord. Dat was ik sowieso al van plan, om die riem te laten voor wat hij is. Mocht ik 'm eventueel toch vervangen, dan laat ik sowieso de waterpomp voor wat hij is.

Tja, ik ben echt de hele tijd aan het wikken en wegen.

Het punt is: Deze AX is in staat van ontbinding. Alles wat mág roesten, roest ook behoorlijk, en alles waar hij níet mag roesten (dragende delen) zijn nog wel goed. Wat dat roestprobleem betreft zou hij nog een jaar mee kunnen.

Dan blijf je bij het probleem dat 'ie last heeft van ontiegelijk veel achterstallig onderhoud, maar dat geldt volgens mij voor de meeste AX'en. Ze worden gebruikt als boodschappenwagentjes, en daar doe je alleen het hoognodige aan.
Enfin, Bruintwitje in showroomstatus krijgen is niet mijn bedoeling. Mijn bedoeling is er puur nog anderhalf jaar in te rijden. Houdt in gedachten dat ik ongeveer 100 k/m per week rijdt, dus als ze nu nog 7000 KM mee kan, ben ik tevreden.

Goed, de punten die voor de APK sowieso moeten worden aangepakt zijn die ashoes en remleidingen. Die ashoes is het belangrijkste, want als ik dat laat voor wat het is, dan gaat de hele homokineet (volgens mij) naar de kl*te. Dus daar moet ik echt werk van maken (Ga morgen effe bellen naar wat zo'n ashoes+remleidingen kost).
Als die twee dingen eronder zitten, dan hoop ik dat de garage waar ik 'm APK ga laten keuren de homokineet door de vingers wil zien. Da's dus een grote gok, maar het is een garage speciaal voor oudere auto's en ze zijn er redelijk coulant (helemaal wat roest op niet-dragende delen betreft).
Dus met een nieuwe ashoes en remleidingen kan Bruinwitje veilig rijden tot aan de komende APK. Het probleem van het remverschil (linksachter blokkeert eerder) zal echter ook nog opgelost moeten worden, maar dat kan ook over een paar maanden. Dat is volgens mij niet het ergste probleem. En de verrotte kriksteun moet eraf.

Dus, alles even op een rijtje:
Volgens mij maak ik een kans om er anderhalf jaar in te rijden als ik:
- ashoes laat vervangen
- remleidingen laat vervangen
- kriksteun eraf haal
- remverschil laat oplossen.

Dan blijven als minder goeie punten nog over:
- homokineet
- ROEST

Maar ik gok erop dat de garage die ik op het oog heb daar niet al te moeilijk over zal doen. Als dat wel afkeur gaat worden, dan tja...Maargoed, zien we dan wel weer.

Dus een vraagje aan de experts: Is dit een beetje goed plan van aanpak? De hoogdnodige onderdelen vervangen, en dan met een beetje geluk het ding door de APK lozen?.. 8)

Want ze rijdt echt prima, en ik zou het zó zonde vinden als dat geinige witte autootje naar de sloop moet gaan. Dan rijdt ik d'r liever zo ver af dat het écht meer wil. Het is mij inmiddels wel duidelijk dat deze wagen geen 100.000 KM meer mee gaat, en dat ze in slechtere staat verkeert dan de vorige eigenaar (en ik ook) dacht, maar als ik het met nog een extra jaar rekken kan (tegen niet al te hoge kosten), dan lijkt me dat een goed idee.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Hoe slecht zijn je remleidingen? De mijne is er 2x op afgekeurd, en 2x heb ik de leidingen licht opgeschuurd en in de tectiel gezet, vervolgens werd hij goedgekeurd... overigens komen er nu wel nieuwe leidingen onder.... maar als het bij jou nog meevalt is dit misschien een optie? Kost vrijwel niks en kan je zelf doen...

en ik zou kijken of ik hier een 2ehands asje op de kop kan tikken met goede hoezen.... is veel makkelijker met montage.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

't Valt volgens mij wel mee, met hoe slecht ze zijn. 't Was vorig jaar nog geen afkeur (niet eens een aandachtspunt bij de APK) en ik kreeg nu te horen dat 'ze aan vervanging toe zijn'. Maarja, dan laat ik ze liever vervangen. Wat de remmerij betreft wil ik geen risico's lopen, om m'n eigen veiligheid niet.

Wat de aandrijfas betreft...Zijn daar goede adresjes voor? Of kan je dat ook zonder al te groot risico bij de sloop halen?

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Ashoesje zou je eventueel zelf ook kunnen vervangen, weet alleen niet hoe handig je bent...
Heb meerdere keren ashoesjes vervangen, ze kosten geen drol (imitatie nog geen 10-tje geloof ik).
Op 't moment dat je ashoes goed is, zal het tikken van je homokineet ook geen afkeur zijn. Zolang jij je daaraan niet stoort en 't nog niet voelbaar is in je stuur, lekker mee doorrijden dan...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Post Reply