Marco, MNM(tm): '94&'95 Volcane,'96 1.5D,'91 4x4

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Vandaag het injectiehuis maar eens flink onder handen genomen.
Sjees, wat een vette troep was dat! :roll:
Een halve bus motorreiniger en 3 uur verder had ik weer een schitterend blinkend injectiehuis in handen. :)

Ook alle (vacuüm)slangen gecontroleerd, maar geen enkele was beschadigd.
Misschien dat de stappenmotor niet helemaal lekker meer wilde, en daardoor het luchtkanaal voor stationairloop net te veel open liet staan.
Dat is namelijk 1 van de grootste verschillen tussen 'n Magneti Marelli en Bosch injectiehuis: bij Bosch duwt de stappenmotor gewoon de gasklep open (en neemt daarmee ook de gasklep-positiesensor mee), terwijl bij Magneti Marelli een luchtkanaaltje, dat buiten de gasklap om loopt, wordt open gezet (waarbij de stand van de gasklep en dus ook de positiesensor NIET verandert). Als nu de stappenmotor dat kanaaltje niet dicht zet op 't moment dat de ECU vindt dat dat moet, dan denkt de ECU dat 't kanaaltje wèl dicht is en gaat netjes minder brandstof injecteren. Echter door het openstaande kanaaltje komt er in verhouding alsnog te veel lucht in 't mengsel, wat naar mijn idee een te hoge CO uitstoot tot gevolg heeft. Het open blijven van dat kanaaltje zou tevens het te hoog stationair blijven lopen kunnen verklaren.

M'goe, 't hele spul zit weer terug waar 't moet en nu loopt 't toerental weer netjes terug naar net iets onder de 1000rpm bij warme motor.

Punt 3 en 4 van het keuringsrapport dus -als het goed is- opgelost. 8)



Ps.: 1 van de nadelen van alleen klussen: geen foto's. :oops:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MNM(tm) wrote:Ps.: 1 van de nadelen van alleen klussen: geen foto's. :oops:
Onzin! :wink:

Wel relaxt dat ie nu weer goed stationair draait!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mjah, nu maar hopen dat de CO ook weer in orde is.

Op naar de volgende klus: droplink-steunen van de veerpoten af slijpen en kijken wat ze nou bedoelden met 'hoogte verstelling dimlicht niet goed'.

En daarna mogen ook de aandrijfassen weer vervangen worden, want deze hebben lekkende hoezen. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Vanmiddag ook maar weer eens iets zinnigs gedaan: de radiator van 't dieseltje vervangen. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

MNM(tm) wrote:Mjah, nu maar hopen dat de CO ook weer in orde is.

Op naar de volgende klus: droplink-steunen van de veerpoten af slijpen en kijken wat ze nou bedoelden met 'hoogte verstelling dimlicht niet goed'.

En daarna mogen ook de aandrijfassen weer vervangen worden, want deze hebben lekkende hoezen. :roll:

Kun je toch paar nieuwe hoezen op zetten.. :wink:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Schijnt nogal een K*T-klus te zijn.
ff andere assen erin prikken gaat sneller. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

MNM(tm) wrote:Schijnt nogal een K*T-klus te zijn.
ff andere assen erin prikken gaat sneller. ;)
haha valt best mee, als je een ashoesspreider hebt, gewoon een paar flex hoesjes erom heen en klaar.

schilt je weer een setje aandrijfassen

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ashoesspreider heb ik niet, flexhoesjes ook niet, maar een setje assen wel.
Dus... ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

MNM(tm) wrote:Ashoesspreider heb ik niet, flexhoesjes ook niet, maar een setje assen wel.
Dus... ;)
Haha :lol:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hmmm... Ik was Pgoddijn z'n wie=wie nogal aan 't vervuilen met mijn Volcane perikelen. :oops:

Het verhaal gaat hier dus verder.
Voor degenen die 't niet helemaal / helemaal niet gevolgd hebben, eerst even een korte samenvatting:

Tijdens de frikandellen-meeting begin dit jaar (zegge 17 januari 2009) heb ik, met veel hulp van leden (daarvoor nog steeds / opnieuw mijn onuitsprekelijke dank! ;)) het complete onderstel vervangen door een GTI-onderstel. Reden? Ik wilde 't ding eens leren wat SERIEUS REMMEN betekent! :twisted: Kijk, 687kg is niet indrukwekkend, maar om dat nu tot stilstand te dwingen met 2x 238mm massief? Mijn vorige (wijlen) Volcane heeft moeten ondervinden dat je het daar duidelijk niet mee redt als een Audi A3 ergens op de A58 z'n ABS-systeem gaat uitproberen. :roll:
Afijn, zo rond 14:15u begonnen met de achteras. Aardige klus, die pas zo rond 18:15u voltooid was. Toen moest ik eigenlijk weg, maar omdat ik geen reaktie kreeg op een SMS-je naar degene waar ik naartoe moest èn ik absoluut GEEN zin had om zo vroeg al weg te gaan (de aantrekkingskracht van de clubsfeer was zeker 1000x sterker dan een Neodymium-magneet. :P), ben ik toch maar gebleven.
Na lang wikken en wegen (en op flink aandringen van enkele clubleden) toch maar besloten om ook de voorpoten te vervangen, zodat de Volcane rondom op GTI-spul zou komen te staan.
Zo gezegd, NIET zo gedaan. Althans, niet wat de rechter poot betreft. :evil: Rond 19:30u begonnen. Linker poot was nog geen 25 minuten werk. Voor de rechter hadden we (ja, WE, omdat we uiteindelijk met 5 man bezig zijn geweest om dat kl*te-ding op z'n plek te krijgen, met name de fusée!) ruim 4 uur nodig! :evil:
M'goe, alles uiteindelijk toch voor mekaar gekregen, Joost heeft -net als bij 't achterspul- weer uitstekend hulp geboden bij 't ontluchten van de remleidingen.
Als ik het goed heb, stond de Volcane zo rond 0:45u weer op z'n eigen pootjes (lees: 4x 185 breed op GTI LM-velgen). 8)

Resultaat van de ombouw:
  • Vet stoer, die witte GTI-velgen onder de zwarte Volcane!
  • Geen spoorzoekend gedrag meer
  • Vet goed remmen! 8)
  • Zwaarder sturen
  • Sterk gevoel van overstuur (voorkant lijkt grip te verliezen bij vlot genomen bochten)
  • Zeer oncomfortabel geworden door de veel te stugge GTI-dempers
  • Brandstofverbruik enorm toegenomen (1:18.6 -> 1:16.1)
  • ...
Grote twijfel is nu mijn deel, want kunnen de pluspunten zwaar genoeg opwegen tegen de minpunten?

De volgende veranderingen staan op de planning:
  • draagarm stabi-stang plaatsen
  • Andere (smallere!) banden, van een SERIEUS merk. ('k denk dan aan Toyo 165 breed)
  • Dempers vervangen door Volcane dempers
  • Torsiestangen vervangen door Volcane stangen
Mochten de minpunten niet naar tevredenheid zijn weggewerkt met deze veranderingen, dan is het besluit simpel: dan gaat gewoon de hele zooi er weer onderuit en komt de Volcane weer lekker op z'n eigen onderstel te staan.
Misschien dat ik er dan ooit nog een keer diesel voorpoten onder zet.
Ook 3-gaats, maar dan wel met 247mm schijven. (Niet geventileerd, maar da's voor mijn rijstijl niet eens een béétje boeiend.)
M'goe, zo ver is het voorlopig nog niet. Eerst maar eens kijken wat de genoemde veranderingen voor resultaat opleveren.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Hee, ik dacht dat de volcane ook al 247 schijven had en bijbehorende remmerij.
Onder de GTcarb die ik een tijdje had lag ook een furio onderstel met 247mm schijven, dat remde uitstekend! Beter dan mijn huidige 258mm GT remmen.

Wel balen van de nadelen van de ombouw.
Maar jou kennende kom jij daar vast wel uit ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

1.1-tjes hebben nooit 247mm. ;)
Zit alleen op 1.4 en hoger (dus ook 1.4D en 1.5D).

Dat 258mm minder goed remt dan 247mm heb ik al vaker gehoord.
Da's vervelende eigenschap 1 van die dingen.
Vervelende eigenschap 2 van die dingen is dat je er geen 13" op kan zetten.

Misschien waren dat dan ook wel de redenen voor Citroën om dan maar overal 247mm op te zetten (wat 1.4's betreft).

M'goe, wat ik tot voor kort met 't dieseltje had (dat 't ding gedegradeerd was tot kl*te-diesel :oops:), heb ik nu dus met de Volcane (die nu te boek staat als kl*te-Volcane). Soms duurt 't even (bij 't dieseltje ruim 'n jaar :roll:), maar uiteindelijk komt 't wel weer goeD. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

begrijp ik het goed dat je nu een achteras met stabi en voorpoten zonder hebt? Dat zou een gedeelte van het gedrag verklaren. bij stabi achter altijd ook voor monteren. je kan de boel vrij simpel wat soeper krijgen door achter de stabi er uit te trekken en de armpjes terug te zetten.

Ander vraagje is de uitlijning, heb je die goed laten zetten na het vervangen van de poten? heeft veel effect op weggedrag, sturen en verbruik als het flink fout staat.

Terug naar 165 gaat misschien wat ver, een nette 175 met lage rolweerstand zou een goeie middenmaat moeten zijn tussen grip, uiterlijk en verbruik.


En alles is relatief: 1:6 met 235/85-16 er onder :?

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Geen id of achteras stabi heeft. Nooit op gelet.
Maar ook recht over een drempel is achterlijk hard stuiteren.
Voorheen kon ik gewoon met 80 over die drempel hier bij Sommelsdijk, nix aan de hand. Als ik dat nu doe, zit ik met m'n kop tegen 't dak. :roll:

Hoe lastig is "vrij simpel"? Stabi-stang achter boeit me namelijk echt geen moer, dus als die er idd "vrij simpel" (lees: dat ik 't zelf ook kan!) uit verwijderd kan worden, dan graag!

Morgen de borgmoeren van de stuurstang dan maar eens los zien te krijgen.
Kan 't ding naar de garage voor opnieuw uitlijnen.
Meteen ook draagarm-stabi monteren. Ligt ten slotte ook al 1½ jaar klaar in de keuken. :oops:

Wat zou een nette 175'er kunnen zijn dan?
Mag evt. ook enkel zomerband zijn, want op de 106 steelies gaan strax toch winterslofjes.

En wat relatief betreft: als m'n Volcane 't inderdaad nog eens in z'n stomme kop krijgt om 1:6 te gaan doen, mag 'ie nog 1 ritje doen: NAAR DE SLOOP! :evil:
Kwa verbruik moet 'ie minstens weer 1:17 gaan doen. Slechter dan dat = ikke NIET tevreden! ;)


Ps.: ik denk dat ik nu maar beter naar m'n mandje kan gaan, want ik zit hier vlg. mij gigantisch opgefokt te wezen. :oops:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AnimaL
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: ThuJan01, 2009 6:02:59 PM
Location: Steenwijk
Contact:

Post by AnimaL »

Heel goed ,ik lees net dat je hem laat uitlijnen en dat kwam meteen bij mij op toen ik je verhaal las.
Dat kan dus ook veel invloed op het verbruik hebben.
Wel moet je de uitlijner niet vergeten te vertellen dat er een ander onderstel onder zit :wink:
Want zij halen de gegeven uit een programma en dat verschilt dus per merk en type.

FF een rekensommetje: het verschil tussen 1:18 en 1:16 is bij een jaarlijkse kilometrage van 15dznd. Ongeveer 12 liter = 1,24 x 12 =15 euro per jaar.
Dat valt toch wel mee voor een auto die beter remt , stuurt en oogt.

Wacht eerst het uitlijnen maar eens af

AnimaL

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

MNM(tm) wrote: En wat relatief betreft: als m'n Volcane 't inderdaad nog eens in z'n stomme kop krijgt om 1:6 te gaan doen, mag 'ie nog 1 ritje doen: NAAR DE SLOOP! :evil:
Kwa verbruik moet 'ie minstens weer 1:17 gaan doen. Slechter dan dat = ikke NIET tevreden! ;)
Ga maar rustig plat, niet druk doen: Mijn first classertje wil momenteel echt niet zuiniger dan 1:12, maar wanneer wil ie dan 1:6 rijden?

Wat is het verschil tussen jouw en mijn kar dat die van jou zoveel zuiniger is? Het is op dit moment echt niet mijn rijstijl, hooguit mijn uitlaat. Meer kan ik me even niet bedenken, tenzij ik m'n klepjes nodig moet stellen (maar hij klinkt vrij regelmatig).

Ik vond die velgen wel echt super staan trouwens! Kan ik ze misschien overnemen voor de Clio ander? Onder voorbehoud, volgens mij moet dat 15" zijn, de 2.0 16V Williams iig, die zeer waarschijnlijk (afhankelijk van de staat van de auto) erin komt te hangen :roll:
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

De balans is weg, om die reden heb ik ook puur alleen de remmen van de first in eerst instantie geupgrade. Verschil kwa weggedrag? 0,0 ondanks het hoger onafgeveerd gewicht, hij is nog steeds netjes in balans.

Het verbruik oplossen is een kwestie van de rolweerstand verlagen, ofwel dunnere bandjes erop.

Simpele problemen hebben simpele oplossingen :wink:

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

En toch he......jij hebt die roadhog banden, nou niet bepaald een super band maar ook niet heel slecht, ik heb er een tijdje mee gereden en ben toen tot de conclusie gekomen dat ze wel een lage rolweerstand hebben, dat was overigens wel 185-55-14.
En dat drempel verhaal....dat is niet vreemd hoor, je rijdt nu met 4gats en die achterassen hebben dikkere torsie staven, die zijn veel stugger, wat Peter al zei, hup de stabi er uit :wink:

Overigens ga ik em vandaag ook eens laten uitlijnen, ben benieuwd, ik rijdt nu met Fulda's op de vooras en die grippen echt niet lekker nu, eens kijken of dat wat uit maakt :roll:

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Nou vandaag dus laten uitlijnen, wat ik dus nu gelijk merk is dat de Fulda's nu wel lekker grippen :shock: dat had ik niet verwacht, wel een verbetering maar niet zo radicaal, dus Marco, op naar de uitlijn boer, zoek wel een goede uit he :wink:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Zoooo... Ondanks dat ik er best wel tegenop zag, heb ik vandaag toch de aandrijfassen van de Volcane vervangen.
Ik weet niet hoe het komt dat we de vorige keer -tijdens de frikandellen-meeting- zo absurd lang met de rechter voorpoot bezig zijn geweest om die weer op z'n plek te krijgen, want 't is me in m'n eentje dus gelukt om dat in een uurtje te doen! Wel was dat voorste draagarmrubber weer een beetje weerbarstig, maar met een hydraulische krik eronder en een paar tikken ertegen via een breekijzer en 't was zo voor mekaar. Ook de fusée ging er serieus zonder problemen in!

Afijn, in 2½ uur tijd heeft de Volcane dus nu èchte, originele, NIEUWE GTI-assen mèt ABS-ringen gekregen! 8)

En voor degenen die zich nu afvragen of die assen aan bakzijde wel passen: zie deze pagina met foto's!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply