Mijn nieuwe liefde!

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dit is een devil-cup veerpootbrug.
Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

JAAA inderdaad devil-cup veerpootbrug maar dan wel ??n met een hoop extra gezeur. paste namelijk niet met de 106 rally inlaatspullen dus is de boel enigzins aangepast en dat heeft vrij veel tijd gekost. Ik had namelijk de veerpootbrug netjes pas in de lege uitgemeten carosserie gezet en daar moeren voor ingelast. toen de boel eenmaal een motorblok had moest het dus aangepast.

P. :)

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Verder nog wat actueel nieuws:

1.
AX is door de APK! Daarvoor moest ik de aandrijfas links vervangen en de remklauwen achter weer gangbaar maken.
Klauwen achter gaan elk jaar weer vast zitten omdat ze relatief weinig te doen hebben en er wel een hoop troep op de glijdende gedeeltes komt.
Er bleek een klein scheurtje te zitten in de ashoes aan de bakzijde. Daar zet je niet zo makkelijk een andere hoes op. Dus snel een andere as geregeld bij demontagebedrijf.
Probleempje: er is een 205/Saxo naaf op mijn veerpoten gezet. En die naven hebben langere splines die helemaal doorlopen tot aan de tripoide koppeling van de as. Verreweg de meeste AX assen hebben nog de kortere splines. Resultaat is dat de veerpoot een paar milimeter verder naar buiten komt te staan. Da's al vervelend genoeg, want daarmee krijg je de veerpoot nog maar met moeite netjes op de fuseekogel.
Minstens zo vervelend is dat de aandrijfas zelf de wiellagers op zijn plaats houdt. Met een as met korte splines op deze naaf liggen de wiellagers dus feitelijk half los.
Maar goed, hij is goedgekeurd. Nu snel opnieuw op de brug om de as passend te maken. Dat is op zich zo te doen met wat voorzichtig slijpwerk. Er hoeft maar een piepklein randje metaal van af.

2.
Ik heb eindelijkeindelijkeindelijkeindelijk een stalling gevonden. Hoera!
Weliswaar weer drie kwartier van huis, maar deze keer niet door filegevoelig gebied. Verder staat er een brug en is er vrijwel dagelijks klushulp te vinden.
Het AXje staat vanaf nu Calimero te wezen in een schuur volVolvo's.

Nu is ie in ieder geval verlost van nog een winter buiten staan. En ik kan een boel kleine klusjes gaan doen.

De grootste klus, opknappen van de body (er begint hier en daar roest te komen, ook langs de gelaste naden) blijft nog wel even een probleem. Maar daar verzin ik volgend jaar wel wat voor!

Kerstgroeten,

Antoine

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Nou, twee keer gefeliciteerd dan! :dance

Een eigen knutselhoekje met brug en het klinkt alsof het ook een verwarmde ruimte is. Netjes ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

gefeliciteerd met de apk.
Leuk dat je ook weer wat van je laat horen.
[jaloers modus]Zo'n knutselruimte wil ik ook.[/jaloers modus]

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

:D

komt helemaal goed met jou Antoine! :D

ennuhm, voelt je koekblik zich ook thuis in die sleutelruimte? ;)
Image

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Dat zal ik nog eens aan hem vragen Marc.

Ach t'is gewoon een halve Volvo, zowel in lengte al gewicht. :P
Misschien moet ik hem maar gewoon Calimero gaan noemen tussen al dat Zweedse staal. :lol:

Verwarmd is de garage niet helaas. Wel aanwezig volop gereedschap, electra, water, brug en perslucht.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Vorige week de AX weer onder het stof uit getrokken.
Ergste troep eraf gewassen. Maar hij moet deze zomer maar eens goed in de was gezet worden.

Verder vond ik deze winter gelukkig mijn korte 106GTI aandrijfas terug. Dus die zit er nu onder ipv de verkeerde 1.1 as. De versleten as die eronder uit kwam was trouwens ook een verkeerde, maar dan aangepast met een slijper. Dat ga ik dus met mijn 1.1 as ook doen. Dan heb ik er lekker eentje in reserve liggen.

Afgelopen zondag heb ik een dagje slalom gereden. Dat was wel weer genieten. De eerste keer sinds augustus vorig jaar dat ik weer op het circuit reed.

Enige probleempje is dat de AX brandstof eruit gooit in de bochten.
Ik weet niet zeker of dat nu aan de tankdop ligt, of aan de ontluchting of zo. Dat wordt nog even puzzelen.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

hijs uit '88 of '89 he? >> Dampretourslang heeft een halfwaardetijd van zo'n 17-18 jaar :lol:

Heb 'm zowel bij XK-01-XH als bij XK-08-XH als bij XK-09-XH als bij YD-55-BB moeten vervangen...

Tip: Gardena past ;)

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Owkee, ik dacht al zoiets.

Hebbie toevallig tekening en/of fotootje daarvan? Ben wel benieuwd hoe die loopt en waar en hoe ie vast zit.
En waarmee repareer je dat? Origineel PSA, stuk tuinslang, overig?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ik heb een stuk tuinslang gebruikt. originele benzineleiding kost je minstens 40 euro :? dit werkt ook best prima...

dampretourslang loopt van de bovenkant van je tank (in het midden ong.) naar je RA wielkast, daar hangt een plastic ding dat weer in de vulmond uitkomt.

als je tank dus vol is loopt het er daar dan uit, loopt via de tank meestal naar links over de uitlaat naar beneden (gaat lekker stinken achter je :P). Daarnaast zal je een akelige benzinelucht in je auto hebben.

Is ook HEEL indrukwekkend bij het tankstation, gewoon nonchalant volgooien, dan ontstaat er een plas onder je auto... en daarna gewoon instappen en wegrijden :P is niet gevaarlijk nl., vervliegt meteen, vooral als het bij de hete uitlaat komt.

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

ja en die benzine damp brand toch alleen maar op dus dat is niet zo gevaarlijk :wink:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

edwin ss50 wrote:ja en die benzine damp brand toch alleen maar op dus dat is niet zo gevaarlijk :wink:


ja idd, in een emmer benzine een aansteker doven is een stuk makkelijker als in de nevel die erboven hangt!

verder, tuinslang als benzineleiding kan, maar zal niet zo lang meegaan als de originele leiding, omdat het type rubber er niet voor geschikt is.

als hij het er in de bochten uitgooit, dan lijkt het me toch meer dat er ergens wat 'lekt'.. bout je rechterachterwiel eens los en kijk eens hoe nat het daar is na een stukkie rotonde rijden.

verder, wanneer gaan we tegen elkaar slalommen?
Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

tank is uit 1995 maar volgens mij lekt gewoon de dop. had indertijd niet zo'n zin om op een circuit te zoeken naar het altijdzoekzijndetankdopsleuteltje dus heb er maar een willekeurige dop uit volgens mij de 10E ingedraaid. verse dop en goed rubbertje zou het moeten doen. rubbertje mag overigens iets groter qua diameter want er zit volgens mij een klein extra gaatje in de rand rond de tankopening.

P. :)

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

We waren al bang dat er iets ernstigs was gebeurd! Niemand had ineens nog je nummer... of hoorde nog iets van je.
Ben zelfs nog even bij je thuis geweest om te kijken hoe dat erbij stond. Heb je het kaartje nog gezien? :wink:
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

edwin ss50 wrote:ja en die benzine damp brand toch alleen maar op dus dat is niet zo gevaarlijk :wink:


paniekzaaier... bij mij is er een liter of 10 uitgelopen met draaiende motor en stilstaand, dus de uitlaat achteraan zo heet mogelijk.

geen brand gezien.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

kakanox wrote:
edwin ss50 wrote:ja en die benzine damp brand toch alleen maar op dus dat is niet zo gevaarlijk :wink:


paniekzaaier... bij mij is er een liter of 10 uitgelopen met draaiende motor en stilstaand, dus de uitlaat achteraan zo heet mogelijk.

geen brand gezien.


Wat is de ontbrandingstempratuur van benzine en hoe warm is je uitlaat?

/edit; te lui om op te zoeken...
Freude am Fahren.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

He, dit zie ik nu pas:

Rob GT wrote:We waren al bang dat er iets ernstigs was gebeurd! Niemand had ineens nog je nummer... of hoorde nog iets van je.
Ben zelfs nog even bij je thuis geweest om te kijken hoe dat erbij stond. Heb je het kaartje nog gezien? :wink:


Eeehhh, neejj. Geen kaartje gezien? Wanneer is dat geweest? :oops:

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

AX is overigens van de week helemaal gepoetst met cleaner en staat nu weer strak in de was te glimmen als een verse keutel in de maneschijn. 8)

Verder bougies nagekeken. En die zagen er nog perfect uit, vervangen was onzin.
Verder wat aan het klooien geweest met vervangen van de koelvloeistof. Er kwam 3,8 liter uit. Maar ik kreeg er maar ongeveer 2,5 liter weer in. Ontluchting op de kachel en op de radiateur waren open, maar gooiden de de vloeistof er vrolijk weer uit. Daar zit dus geen lucht. Inmiddels van Peter begrepen dat ik ook op het thermostaathuis de retourslang nog even los moet halen. Dat ga ik morgen of overmorgen nog even doen.

Verder krijgt ie verse olie + filter en verse DOT 5.1
Ook ga ik de remklauwen voor even helemaal los halen, alle aanslag eraf en weer goed in het vet zetten. Dan moet ie weer remmen als een stootblok.

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

KMvrtr wrote:He, dit zie ik nu pas:

Rob GT wrote:We waren al bang dat er iets ernstigs was gebeurd! Niemand had ineens nog je nummer... of hoorde nog iets van je.
Ben zelfs nog even bij je thuis geweest om te kijken hoe dat erbij stond. Heb je het kaartje nog gezien? :wink:


Eeehhh, neejj. Geen kaartje gezien? Wanneer is dat geweest? :oops:


Ergens halvewege maart denk ik! Jammer hoor :roll:
Image

Post Reply