Advies gevraagd

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Simon84 wrote:
Dat is wel heel toevallig, daar ben ik afgelopen jaar nog aan het verbouwen geweest. Oude schuur plat gegooit, om plaats te maken voor een nieuwe :D


O??

[completely off-topic mode]

't Is een kleine wereld...
Heb daar tussen m'n 6e en 13e gewoond, en m'n kleine zusje is er geboren.
Heel soms rijd ik erlangs als ik in Groningen ben, maar vind het huidige schilderwerk niets. Was vroeger mooier.
Memories...

[/completely off-topic mode]
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

ik heb zelf een hifonics woofer gaat griezelig strak (ook in een kleine kist) en verder ben ik wel een fan van POLK audio (super spul maar een compo setje kost al snel 150 euri :?

en de versterker bepaalt ook veel van je geluid, misschien een idee om eerst een versterker te zoeken en dan de boxen erbij?
blaffende woofers bijten niet ;-)

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

Hey Ronald,

Ik heb precies dat zelfde probleem gehad en aardig wat lopen prutsen destijds.
Ik ben uiteindelijk tot een oplossing gekomen door alle mogelijke compromisen van het geluid aan te pakken, dit ten koste van het interieur uiterlijk.

Ten eerste filters:
Filters zijn vaak passief inbegrepen op van die coax setjes > NIET overwegen. Deze filters zijn het grootste compromis wat je kan vinden in auto luidsprekers!
Een composetje (met apart filter) is al beter, maar dan zie je nog dat ze de kantelfrequentie ergens op 5000hz zetten, dit om op grote inductiespoelen te besparen.
Daarnaast zijn passieve filters vaak niet goed afgestemt op de luidspreker zelf waardoor ook weer fase vervormingen ontstaan. Als laatste hebben de verschillende luidsprekers niet hetzelfde rendement (Db) wat resulteerd in een onbalans tussen hoog en laag.

Als het echt goed moet > Actief filteren! Dat wil zeggen je hebt je line out, en voordat dit naar de versterker gaat word het opgedeeld in stukken.
Bijv 150 en 2500hz.
Dan krijg je de sub die tot 150hz werkt, de middentoner die vanaf 150 tot 2500 en de tweeter die weer vanaf 2500 werkt. Dit als voorbeeld maar je kunt dit dus zelf in stellen.

voordelen:
- Geen fase verschillen zoals bij passieve filters.
- Zelf makkelijk kiezen welke kantelfrequenties je wilt, en dus makkelijk testen/proberen!
- Makkelijk het volume aan te passen van de verschillende luidsprekers.

Nadelen:
Voor elke luidspreker een versterker nodig. Als je dus sub/laag-midden/hoog hebt dan heb je in totaal dus 5 versterkers nodig, maar auto versterkers zijn tegenwoordig niet te duur :)


Als 2e, de setup:
Ik ben van mening dat alle luidsprekers zo dicht mogelijk bij elkaar het beste geluid geeft (behalve het linker en rechter kanaal uiteraard, anders heb je mono ;) )
Ik heb m'n handschoenvak eruit gesloopt en daar een sub ingezet (van mdf gemaakt). links en rechts een mdf paneeltje gemaakt voor midden en hoge toners. En als laatste overal waar mogelijk in het dashboard loodbitumen geplaatst om ongwenste trillingen tegen te gaan.

Als derde:
De luidsprekers zelf, welke te kiezen? Iets wat me uitermate stoord is dat bij autoluidsprekers vaak geen opgave van het frequentie verloop word gegeven. Dat zegt erg veel over de zuiverheid van de klank.
Ik heb daarom gewoon luidsprekers bedoeld voor home-hifi gebruikt. Die zijn welliswaar 8ohm maar dat is toch wel op te lossen met al dat versterker vermogen vandaag de dag.
Zelf heb ik voor het midden de Visaton FRS8 gebruikt, zie hier het frequentie verloop ervan:
Image

Deze heb ik actief gefilterd op 150 t/m 3000hz.

Als vierde:
De versterkers. Ik heb uiteraard de boel actief gefilterd en dan kun je mooi spelen met de versterkers.
Voor de sub heb ik een 2 kanaals mosfet versterker in bridge mode, mosfet is erg geschikt voor bas versterkers.
Voor het midden en het hoog heb ik 2x een 2 kanaals versterker. Niet mosfet maar transistor. Waarom geen mosfet? Zelf (en ik ben niet de enige) vind ze niet geschikt voor midden of hoog, ze klinken gewoon altijd wat blikkerig. Tenzij je uiteraard een boel geld te besteden hebt.


Zo dat zou eerst wel genoeg info moeten zijn. En hoe het klinkt? Nou haast audiofiel, maar alleen als je stil staat en de motor uit is :)
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Hele nette uitleg Jooch!

Misschien ook nog tijd voor een howto over isolatie? ;)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

waar kan ik een foto vinden van die sub in je handschoenekastje ? plaats er anders ff een foto van..

..waar laat je je rotzooi nu dan? omdat ik me flessehouders niet meer in medeur heb, prop ik t in me handschoenevak, maar als ik die ook niet meer heb :?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

DuFF wrote:waar kan ik een foto vinden van die sub in je handschoenekastje ? plaats er anders ff een foto van..


Zou wel willen, maar dat zit er voorlopig even niet in, hij staat nog in de stalling met een lekke kop en ander werk. Ik ben met een Fiat uno van een vriend van me hetzelfde aan het doen, als dat straks af is zal ik er wel even een paar foto's van maken.

..waar laat je je rotzooi nu dan? omdat ik me flessehouders niet meer in medeur heb, prop ik t in me handschoenevak, maar als ik die ook niet meer heb :?

Nou dat is inderdaad wat lastiger, ik heb een aangepast krat naast me of op de achterbank waar ik al m'n zooi laat. Iets minder ideaal, maar ik vind het geen probleem. Wat ik zelf altijd in m'n handschoenvakje had liggen waren dingen als ruitkrabbers, cd's, zekeringen, kaarten. Dat soort spul, eigenlijk niet dingen die ik altijd gebruik.
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

Post Reply