Subwoofer vraag

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Post Reply
1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 388
Joined: SatFeb19, 2005 9:40:44 PM
Location: nieuwegein
Contact:

Subwoofer vraag

Post by 1.4deetje »

Als je je sub verkeerd om aan je kist schroeft ( dus met de spoel naar buiten ) moet je dan de plus en min van je sub omdraaien?
Dus de plusdraad op de min van je sub en de min draad dus op de plus van je sub.
Want normaal gebruikt je sub toch de lucht die in de kist zit?
Dus als je hem dan andersom op je kist schroeft hangt hij eigenlijk gewoon in de open lucht.

Of zit ik slap te ouwehoeren en klopt er geen reet van mijn gedachtes :?: :P
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Nee gewoon doen zoals ie hoort, + op + en - op min.
Kan wel anders om maar waarom zou je.
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Subwoofer vraag

Post by Drake »

De sub gebruikt nu nog steeds de lucht in de kist, je hebt simpelweg het membraam omgekeerd, meer niet. Hou er wel rekening mee dat je dan 2-3 liter meer inhoud hebt in de kist, omdat het chassis niet meer in de kist hangt.

als je de plus en de min omdaaid, verander je de fase, dus dat zou dan nutteloos zijn, en de meeste gevallen het geluid behoorlijk verslechteren

1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 388
Joined: SatFeb19, 2005 9:40:44 PM
Location: nieuwegein
Contact:

Post by 1.4deetje »

En dit kan dus ook in een gesloten kist?
Of moet je een gepoorte kist hebben?
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

1.4deetje wrote:En dit kan dus ook in een gesloten kist?
Of moet je een gepoorte kist hebben?


dat heeft er weinig mee te maken of een kist gesloten of gepoort is, maar ja dat kan.

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 184
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Perconte »

Ik heb mijn sub ook inverted maar ben er nog steeds niet helemaal achter in welke phase hij nu het mooist klinkt. Zodra ik het weet laat ik het je weten. Er zit in ieder geval niet veel verschil tussen.
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Als je de woofer met de magneet aan de buitenkant monteerd zou je de + en - om moeten draaien omdat een woofer andersom monteren een fase verschuiving van 180 graden betekent maar soms hoor je het verschil bijna niet, heeft te maken met de afstand van de sub tot je oren
Er is ook apparatuur die de fase 90 graden verschuift en dit hoor je vaak beter dan 180.
Uiteindelijk gewoon proberen en luisteren maar :)
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Citrosan,

lijkt me niet dat dat uitmaakt met een sub, je loopt alleen maar meer risico dat je je sub opblaast.

laagfrequent geluid (dus het geluid dat uit een sub komt) wordt toch niet beperkt door een behuizing of zelfs je auto. Het gaat er gemakkelijk doorheen, dus de plaatsing van die sub is echt niet van belang.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

klopt van de fase verandering maar het effect is dat de lage tonen van b.v de compo verdringt kunnen worden, de wat duurdere amps hebben ook een schakelaar om de fase om te draaien. Risico dat je de sub opblaast door een fase verandering is er echter niet.

waar je de sub in de auto plaatst maakt echter niet uit, en of de driver
Last edited by Drake on TueJan10, 2006 12:22:23 AM, edited 1 time in total.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Drake wrote:klopt van de fase verandering maar het effect is dat de lage tonen van de compo verdringt kunnen worden, de wat duurdere amps hebben ook een schakelaar om de fase om te draaien.

waar je de sub in de auto plaatst maakt echter niet uit.


?? ok, dat wist ik niet, dat die schakelaar er is.

is dat geen risico voor je woofer dan?

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

kakanox wrote:is dat geen risico voor je woofer dan?


Nee, er is geen risico dat er iets stuk zal gaan dit heeft te maken met het feit dat een sub bijde kanten op kan :wink: .

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Drake wrote:
kakanox wrote:is dat geen risico voor je woofer dan?


Nee, er is geen risico dat er iets stuk zal gaan dit heeft te maken met het feit dat een sub bijde kanten op kan :wink: .


dat klopt ja.. nou ja, laat maar, snap 't niet helemaal :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

het is heel simpel de spoel is eigenlijk een hele lange snelweg, welke kant je opgaat maakt niet uit er is geen regel die zegt dat je een bepaalde kant op moet :wink:

echter zodra er 2 snelwegen (in dit geval dus 2 subs) zijn moeten ze wel alle 2 dezelfde richting hebben anders werken ze elkaar tegen, de snelweg mag dus verlengt worden maar blijft een enkelbaans weg, en op een enkelsbaansweg kan je maar 1 kant op :wink: maar welke kant je op gaat is dan weer afhankelijk van de andere (andere speakers) snelwegen

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Drake wrote:het is heel simpel de spoel is eigenlijk een hele lange snelweg, welke kant je opgaat maakt niet uit er is geen regel die zegt dat je een bepaalde kant op moet :wink:

echter zodra er 2 snelwegen (in dit geval dus 2 subs) zijn moeten ze wel alle 2 dezelfde richting hebben anders werken ze elkaar tegen, de snelweg mag dus verlengt worden maar blijft een enkelbaans weg, en op een enkelsbaansweg kan je maar 1 kant op :wink: maar welke kant je op gaat is dan weer afhankelijk van de andere (andere speakers) snelwegen


...zolang je maar niet gaat spookrijden..


off-topic i know Image
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Post Reply