dak

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

MikeAX
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunAug22, 2010 9:26:34 PM
Location: almere

dak

Post by MikeAX »

hoi allemaal ,

ik heb in mijn dak van mijn AX een paar flinke deuken zitten nu is mijn vraag is die ooit nog goed te krijgen ? of moet ik hiermee leren leven ??

het lijkt meer op golfplaat , maargoed :(

Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Enige oplossing om het weer origineel te maken is een nieuw dak erin (punt)lassen.

Als ik de foto zo zie is het plaatwerk op meerdere punten ook echt geknikt dus uitdeuken zonder spuiten is geen optie meer.

Wat je dan nog wel kan doen is plamuren...

MikeAX
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunAug22, 2010 9:26:34 PM
Location: almere

Post by MikeAX »

MBa@NL wrote:Enige oplossing om het weer origineel te maken is een nieuw dak erin (punt)lassen.

Als ik de foto zo zie is het plaatwerk op meerdere punten ook echt geknikt dus uitdeuken zonder spuiten is geen optie meer.

Wat je dan nog wel kan doen is plamuren...
ja maar dat breekt , dat blik is maar zo dun , dat werkt als een gek...

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

MikeAX wrote:
MBa@NL wrote:Enige oplossing om het weer origineel te maken is een nieuw dak erin (punt)lassen.

Als ik de foto zo zie is het plaatwerk op meerdere punten ook echt geknikt dus uitdeuken zonder spuiten is geen optie meer.

Wat je dan nog wel kan doen is plamuren...
ja maar dat breekt , dat blik is maar zo dun , dat werkt als een gek...
Middenop heb je inderdaad grote kans op scheuren in het plamuur... zo had ik het nog niet eens bekeken eigenlijk.

Dan blijft dus alleen nog een nieuw dak er in lassen over...

Of je moet een cabriodak monteren. Zie bijvoorbeeld de wie=wie van sAXskia.

Even een foto geleend:

Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...en ik maar denken dat 't dak van m'n 4x4 er ernstig aan toe is. :roll:

Puntlassen... Hoe krijg je de boel dan weer waterdicht?
Gewoon lassen... Hoe zorg je er dan voor dat de boel niet gaat trekken en/of spanningsverschil gaat optreden?

Plamuren is volgens mij ook geen optie, want zoals Mike al zei: dat dak is zo dun als papier en flexibel als boter. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MBa@NL wrote:Of je moet een cabriodak monteren. Zie bijvoorbeeld de wie=wie van sAXskia.
Dat wilde ik net als voorstel in dit topic gaan zetten! :lol:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

MNM(tm) wrote:Puntlassen... Hoe krijg je de boel dan weer waterdicht?
Ik zie hier het probleem niet helemaal?

Op de PLAISIR boor je het dak (met een speciale puntlasboor) uit vanaf dakzijde en uit de AX waar je em uithaalt (op een sloop bijvoorbeeld) boor je hem uit aan interieurzijde...

zo heb je dus nog steeds al het plaatwerk over om het weer te puntlassen omdat je geen plaatwerk kwijt bent.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Is het erg realistisch om te investeren in een nieuw dak voor een auto van die leeftijd?
Die 25 jaar haalt de AX ook nog wel met een gedeukt dak. Het enige is dat het er niet zo netjes uitziet, maar is het de investering, de moeite en het resultaat waard?
Als je dat (punt)lassen zelf kunt, dan kan het interessant zijn, anders zou ik 't zo laten als het nu is...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MikeAX
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunAug22, 2010 9:26:34 PM
Location: almere

Post by MikeAX »

Mastenhose wrote:Is het erg realistisch om te investeren in een nieuw dak voor een auto van die leeftijd?
Die 25 jaar haalt de AX ook nog wel met een gedeukt dak. Het enige is dat het er niet zo netjes uitziet, maar is het de investering, de moeite en het resultaat waard?
Als je dat (punt)lassen zelf kunt, dan kan het interessant zijn, anders zou ik 't zo laten als het nu is...
mja het probleem is bij mij dat ik te precies ben !! met mijn werk is dat ook vaak nodig natuurlijk en het zit ook in het aard van het beesje , en dat komt er nu erg uit , maar dat opendakje is wel een leuk idee eigenlijk , waat kan je dat krigjen of is die uit een saxo ?

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MikeAX wrote:
Mastenhose wrote:Is het erg realistisch om te investeren in een nieuw dak voor een auto van die leeftijd?
Die 25 jaar haalt de AX ook nog wel met een gedeukt dak. Het enige is dat het er niet zo netjes uitziet, maar is het de investering, de moeite en het resultaat waard?
Als je dat (punt)lassen zelf kunt, dan kan het interessant zijn, anders zou ik 't zo laten als het nu is...
mja het probleem is bij mij dat ik te precies ben !! met mijn werk is dat ook vaak nodig natuurlijk en het zit ook in het aard van het beesje , en dat komt er nu erg uit , maar dat opendakje is wel een leuk idee eigenlijk , waat kan je dat krigjen of is die uit een saxo ?
Begrijp me niet verkeerd hoor, als je de investering (qua kosten, arbeid moet je gewoon in 't kader van hobby rekenen, die investering haal je er toch nooit uit...) wilt doen om het dak te vervangen, moet je dat natuurlijk gewoon doen. Zelf zou ik dat echter alleen bij een wat 'meer bijzondere' AX doen, denk hierbij aan een GT, GTI, Sport of 4x4...
Zo'n zonnedakje zijn er in allerlei uitvoeringen en prijsklasses volgens mij. In de wie=wie van sAXskia staat volgens mij wel vermeld van welke fabrikant 't dakje afkomstig is...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MikeAX
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunAug22, 2010 9:26:34 PM
Location: almere

Post by MikeAX »

Mastenhose wrote:
MikeAX wrote:
Mastenhose wrote:Is het erg realistisch om te investeren in een nieuw dak voor een auto van die leeftijd?
Die 25 jaar haalt de AX ook nog wel met een gedeukt dak. Het enige is dat het er niet zo netjes uitziet, maar is het de investering, de moeite en het resultaat waard?
Als je dat (punt)lassen zelf kunt, dan kan het interessant zijn, anders zou ik 't zo laten als het nu is...
mja het probleem is bij mij dat ik te precies ben !! met mijn werk is dat ook vaak nodig natuurlijk en het zit ook in het aard van het beesje , en dat komt er nu erg uit , maar dat opendakje is wel een leuk idee eigenlijk , waat kan je dat krigjen of is die uit een saxo ?
Begrijp me niet verkeerd hoor, als je de investering (qua kosten, arbeid moet je gewoon in 't kader van hobby rekenen, die investering haal je er toch nooit uit...) wilt doen om het dak te vervangen, moet je dat natuurlijk gewoon doen. Zelf zou ik dat echter alleen bij een wat 'meer bijzondere' AX doen, denk hierbij aan een GT, GTI, Sport of 4x4...
Zo'n zonnedakje zijn er in allerlei uitvoeringen en prijsklasses volgens mij. In de wie=wie van sAXskia staat volgens mij wel vermeld van welke fabrikant 't dakje afkomstig is...
ja je hebt ook gelijk , maar ik denk dat ik verders aan de buitenkant weinig aan doen , maar gewoon maar dikke wieltjes verlagen en kat er tussen uithalen , want ja ik hou wel van beetje sportief

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Vlakplamuren en zo'n jaren '70 kunststof bekleding op het dak als bij de Ford Ghia uitvoeringen etc.?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

MikeAX
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunAug22, 2010 9:26:34 PM
Location: almere

Post by MikeAX »

jk wrote:Vlakplamuren en zo'n jaren '70 kunststof bekleding op het dak als bij de Ford Ghia uitvoeringen etc.?
zou kunnen maar toch denk ik dat het plamuur loskomt....krijg je ineens zo'n luchtbel in je dak :) ax gewoon helemaal leeg maken en dan met 60pk power blairen haha...bochies pakken

gaat ie bijna net zo hard als mijn motor :D

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MikeAX wrote:
jk wrote:Vlakplamuren en zo'n jaren '70 kunststof bekleding op het dak als bij de Ford Ghia uitvoeringen etc.?
zou kunnen maar toch denk ik dat het plamuur loskomt....krijg je ineens zo'n luchtbel in je dak :) AX gewoon helemaal leeg maken en dan met 60pk power blairen haha...bochies pakken

gaat ie bijna net zo hard als mijn motor :D
Als je je AX helemaal leeghaalt, dan krijg je zo'n lekkere resonerende koektrommel, dat is op de lange stukken écht niet uit te houden...
Maar verlagen, andere velgen etc. klinkt allemaal als interessante ontwikkelingen! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MikeAX
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunAug22, 2010 9:26:34 PM
Location: almere

Post by MikeAX »

Mastenhose wrote:
MikeAX wrote:
jk wrote:Vlakplamuren en zo'n jaren '70 kunststof bekleding op het dak als bij de Ford Ghia uitvoeringen etc.?
zou kunnen maar toch denk ik dat het plamuur loskomt....krijg je ineens zo'n luchtbel in je dak :) AX gewoon helemaal leeg maken en dan met 60pk power blairen haha...bochies pakken

gaat ie bijna net zo hard als mijn motor :D
Als je je AX helemaal leeghaalt, dan krijg je zo'n lekkere resonerende koektrommel, dat is op de lange stukken écht niet uit te houden...
Maar verlagen, andere velgen etc. klinkt allemaal als interessante ontwikkelingen! ;)
ik zie het nog wel , ik ben nog niet helemaal zeker over , is er nog wat voorruitgang te halen uit dat 1.1 blokje kwa vermogen >?

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MikeAX wrote:ik zie het nog wel , ik ben nog niet helemaal zeker over , is er nog wat voorruitgang te halen uit dat 1.1 blokje kwa vermogen >?
Zou dan op zoek gaan naar een 1400-tje...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MikeAX
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunAug22, 2010 9:26:34 PM
Location: almere

Post by MikeAX »

Mastenhose wrote:
MikeAX wrote:ik zie het nog wel , ik ben nog niet helemaal zeker over , is er nog wat voorruitgang te halen uit dat 1.1 blokje kwa vermogen >?
Zou dan op zoek gaan naar een 1400-tje...
ja haha , kan ik beter opzoek gaan naar een andere auto !! carroserie is al niets meer !!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

je kunt er een open luchtfilter in plaatsen, maar dat klinkt vooral leuk, doet verder niks :)

denk niet dat er echt een markt is voor 1.1 tuning, wat Marco (Mastenhose zegt): 1.4 :)

MikeAX
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: SunAug22, 2010 9:26:34 PM
Location: almere

Post by MikeAX »

raoel wrote:je kunt er een open luchtfilter in plaatsen, maar dat klinkt vooral leuk, doet verder niks :)

denk niet dat er echt een markt is voor 1.1 tuning, wat Marco (Mastenhose zegt): 1.4 :)
alleen die kat ertussen uit vervangen voor een pijp das en het enigste wat ik kan doen dan !! met een open filter ben ik dat beetje koppel wat hij heeft onderin ook kwijt !! dat willen we niet

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

zonder kat moet je wel telkens je uitlaat vervangen voor de APK

(tenzij je, wat was het, K6 op je kentekenbewijs hebt staan)

Post Reply