voorremmen vervangen

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Post Reply
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Ik laat het toch maar doen denk ik bij de garage, ik durf het zelf niet aan de remmen.
Image

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Ik heb een tijdje geleden al gepost, maar mijn stuur trilt tijdens het remmen. De laatste tijd is het steeds erger aan het worden ...
(vooral bij hard remmen)


Het rare is alleen dat hij niet altijd trilt. Dus ik heb een beetje het vermoeden dat het probleem niet is dat de schijven krom zijn.

Waar ik zelf aan zat te denken:
* speling op een fusee kogel
* speling op de bevestiging van de remklauw (schijnt weleens de boosdoener te zijn bij axjes)

Zijn er nog meer dingen die het kunnen zijn?? Kromme schijven lijkt me niet, want dan zou je het altijd moeten voelen.

En weet iemand hoe ik zelf de twee bovenstaande dingen kan controleren??

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Ik heb precies hetzelfde wouterL en heb me schijven en blokken 5000km geleden vervangen. Ik ga ook op onderzoek uit. Ik dacht zelf aan speling op de fusee's, omdat ik vooral bij remmen met iets een bochtje veel trillingen heb en dan worden denk ik de fusee's meer belast???

wij houden elkaar op de hoogte!!

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Niemand suggesties over zelf controleren of:

speling op een fusee kogel zit??

speling op de bevestiging van de remklauw zit??

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

wat moet ik me erbij voorstellen als bij het vervangen van de remblokken de zuiger naar achter geduwd moet worden. Op het plaatje is het niet goed te zien.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Maurice, kijk naar het plaatje "blokjes eruit".
Daar zie je rechts van de remschijf de zuiger zitten, dat is dat ronde ding.

Omdat je nieuwe remblokjes dikker zijn de oude die je eruit haalt (duh...)
moet je die zuiger een stukje terugduwen in de remklauw. Anders passen ze er namelijk niet tussen.

Is het zo iets duidelijker?

Groet,

Antoine

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

aha nou snap ik het. Die zuiger is ervoor om de blokken dicht tegen de schijf te houden. Hij duwt de binnenste en met die borgpinnen en dat werkje eromheen trekt ie aan de andere.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Psies, maar hij doet zelfs nog meer!
Als jij op je rempedaal trapt komt die zuiger verder naar buiten. En dan duwt ie de ene t?gen de schijf, en met de klauw trekt ie de andere er ook tegen aan. :)

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

haha ooh ja joh zal morgen eens citroen bellen voor deze ontdekking whaha :P

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

je kan de zuiger ook naar achteren drukken met een klein lijmklemmetje dat je dr op klemt, en dan aandraaien, zo doe ik het altijd.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ik had enkele vragen mbt de (voor)remmen op mn ax. De remmen en blokken zijn eind vorig jaar vervangen. Ik heb een ax 14 trs met 14 inch wielen, en er zijn 258mm schijven op gegaan (dat zijn volgens mij GT schijven). Toen ik de auto kocht waren de schijven al krom, dat kan natuurlijk door verkeerd gebruik zijn gebeurd. Dus ik heb ze laten afdraaien bij de halfords, en dat hielp idd, het was niet 100% weg, maar wel 90% Nu enkele maanden later voel ik dat ze weer krommer worden, dit ondanks dat ik er zeer secuur op let, dus ik rijdt vrij rustig en rem los als je stilstaat e.d. Hoe zou dit kunnen komen? Ik neem aan dat met de nieuwe schijven e.d. ook de remvloeistof vervangen is, dus die denk ik niet dat het is. Is het misschien zo dat indien een schjif niet 100% recht is, het effect steeds erger zal worden? Ik heb geen idee, dus ben erg benieuwd. Tot slot blijf ik de remmen, ondanks dat het niet de slechtste schijven zijn voor een ax, niet goed vinden. Als ik deze schijven een keer vervang zou ik misschien wel geventileerd willen ofzo, heeft iemand misschien een kostenindicatie daarvan? (3 gaats velgen). Oh ja en nog een vraag: ik zag enkele advertenties van andere remblokken (green stuff) met een hogere glijweerstand waardoor het beter remt. Echter vroeg ik me af aangezien een ax alleen voor schijven heeft: stel dat ik dat soort remmen erop zet, word de rembalans voor/achter dan niet verstoord doordat de voorkant harder gaat remmen terwijl achter hetzelfde blijft? alvast bedankt!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Kromme schijven kunnen door allerlei redenen komen bv onbalans in de schijf. Ik denk dat je gewoon eventjes nieuwe schijven moet kopen kost je echt de kop niet. Geventileerd is er vast wel voor 3 gaats.

Het geeft beslist niet dat je voor harder remt dan achter. Er zit een remdrukverdeler in je auto om ervoor te zorgen dat je voorwielen eerder blokkeren dan je achterwielen. Je weet waarschijnlijk zelf wel wat er gebeurt als je achterremmen blokkeren en je voorwielen niet.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Sharkey
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 40
Joined: SunJan18, 2004 3:56:21 PM
Location: Wijchen

Post by Sharkey »

Waar zijn de foto's gebleven?

MzzL
Eddie

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Geventileerd zal er wel zijn voor 3 gaats, maar ik vraag me af of ze ook beschikbaar zijn voor een diesel, dan neem ik dat soort ook als ik aan nieuwe schijven toe ben. Ik weet ook niet of er verschil is tussen 1.0/1.1/1.4/diesel en bv GT schijven, of dat elk type weer zijn eigen schijven heeft, zou handig zijn om dat eens te weten.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

ax GT heeft iets grotere schijven. Je hebt 2 maten maar een diesel heeft dezelfde maat als een 1.0 1.1 en gewone 1.4
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

ah, handig om te weten, ik weet niet of dr geventileerde schijven zijn voor een normale AX, wat betere schijven zouden niet gek zijn, aangezien dat toch een probleemgebied is, qua kromtrekken.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik moet er binnenkort ook aan geloven

niet alleen zijn mijn schijven dunner dan de gemiddelde twilight-dvd.. maar ze zijn ook KROM! bij fors remmen trilt het stuur me klauwen uit..
levensgevaarlijk dus!
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Image

die heb ik er onder .. dus ze zijn er wel ...

remt best.. alleen waar ze weg komen geen idee...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

in 1 woord:
VET!

dat wil ik ook jongens.. ga ik dat zelf boren? :lol:
handboortje..

staat er geen merkje op ergens?
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Dat is van een GT, die zijn dus anders dan de mijne, ik zou ze dr onder kunnen krijgen als ik het remgebeuren van een GT onder mijn diesel zou kunnen hangen, maar dat is me nu ook weer net wat te gortig

Post Reply