15" onder verlaagde AX

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

15" onder verlaagde AX

Post by Mark »

Ik ben nog steeds hard aan het puzzelen om alles compleet te krijgen voor het 4 gaats onderstel. Voorpoten liggen nu helemaal uit elkaar. Als ik de passende remmen heb kan het eronder.

4gaats witte rallye velgen met winterband heb ik liggen. Bandenmaat 165/65/14. Best fors dus. Gaat dit passen omdat mijn AX verlaagd is en origineel rechte wielkassen had.

Mijn zomerbanden maat is: 185/55/14. Voor heeft dit nooit problemen gegeven. Achter wel. Gaat natuurlijk wel een rallye achteras op. Die hopelijk minder inveert... Maar toch moet die ook 4cm verlaagd worden.
En als ik de bandencalculator gebruik is de winterband 1.1cm hoger.

En dan de zomerbanden. Moet ik nog aanschaffen. Dan zullen 15" velgen moeten worden. 195/45/15. Welke ET moet je hebben? De 15" band is qua omtrek ietsiepietsie kleiner dan de 14". Maar die 14" liep achter al aan bij diep inveren. Ondanks dat de wielkassen rond zijn gemaakt. Je houdt volgens mij altijd minder ruimte dan origineel rond. Volgens mij zoek ik de problemen op... :roll:
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik denk ook dat het niet zo'n slim plan is, maar je kan het altijd proberen en als het niet lukt de velgen weer verkopen. (2e hands dan, want nieuwe krijg je nooit meer het geld voor wat je ervoor hebt betaald)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

je zou ook een afwijkende banden maat kunnen monteren..185/45/15, 195/40/15/ of 165/50/15 dan staat de band wat getroken om de velg

Image

Image
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Die 195/45/15 gaat denk ik nog wel passen. Mits goede ET.
Het is meer de 165/65/14 waar ik me zorgen om maak.

En anders wordt het denk ik achter op een of andere manier nog meer wegslijpen... Maar ja dat wordt er niet mooier op. Want ik denk die al aan gaat lopen aan de achterzijde van de sideskirt. En daarachter zit meteen metaal wat dan ook in de weg zal zitten.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

kan zover ik weet, et zal tussen de 10-20 moeten zijn en eventueel mag je het ook testen met de oude velgen van de peu :wink:

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Drake wrote:kan zover ik weet, et zal tussen de 10-20 moeten zijn en eventueel mag je het ook testen met de oude velgen van de peu :wink:


Wat houd dat getal eigenlijk in ET 10 of 20. Is tussen 10 en 20 een centimeter verschil ofzo? Want je wil je band achter in ieder geval zo dicht mogelijk tegen de binnenkant aan hebben. En mijn AEZ Ecco 3 gaats velgen zitten er echt strak tegenaan. Kun je nog net tussendoor kijken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »


thommes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunFeb13, 2005 10:05:17 PM
Contact:

Post by thommes »

Handig topic,

misschien slim om te coppypeesten naar ons faq

Ik weet niet of het past, ik had op mijn 1.1 ook rechte wielkasten uitgezaagd en als ik twee man achterin had liep het aan bij een drempel.

Je moet even kijken naar de J waarde, denk dat 6 J in je kast valt en 7 al niet meer, anders Drake zijn advies opvolgen en een keer uitproberen.

Succes
**Stay Tuned**
Image
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

165/65/14 is standaard GT bandje (ik heb ze nu ook als wintermaatje erop liggen)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

maar een standaard GT is toch net weer anders dan eentje met uitgeslepen wielkasten.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Browny wrote:maar een standaard GT is toch net weer anders dan eentje met uitgeslepen wielkasten.


Ik heb er 165/65/14 onder met uitgeslepen wielkasten + verlaagd, en dat gaat goed. Maar met 15 inch en 65 hoog is neem ik aan nog ietsje groter, kwestie van proberen denk ik :)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

AphexTwiins
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 172
Joined: ThuDec14, 2006 6:49:11 PM
Location: Schijndel, Noordbraband, Nederland

Post by AphexTwiins »

TTF wrote:je zou ook een afwijkende banden maat kunnen monteren..185/45/15, 195/40/15/ of 165/50/15 dan staat de band wat getroken om de velg

Image

Image


leuk voor de stoeprandjes :roll: :P
Image
Citroën AX 1.1i TGE

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

grietje wrote:
Browny wrote:maar een standaard GT is toch net weer anders dan eentje met uitgeslepen wielkasten.


Ik heb er 165/65/14 onder met uitgeslepen wielkasten + verlaagd, en dat gaat goed. Maar met 15 inch en 65 hoog is neem ik aan nog ietsje groter, kwestie van proberen denk ik :)


Daar zou ik wel is foto's van willen zien. Kan nooit ver verlaagd zijn lijkt me... En de banden op die 15" wordt geen 65 hoog. Wordt 195/45/15.

Edit: Net in je wie=wie foto's zitten kijken. Maar dat ziet er niet verlaagd uit. Zeker niet bij die foto waar die ff met 2 verschillende banden erop staat. Hou nog steeds mijn twijfels van de 165/65/14 met verlaging.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

TTF wrote:je zou ook een afwijkende banden maat kunnen monteren..185/45/15, 195/40/15/ of 165/50/15 dan staat de band wat getroken om de velg

Image

Image



Zoek die maat banden maar eens ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

die zijn gewoon nog tevinden hoor ! heb ook een setje besteld voor de bbs'en van de peug ;).
Image

My Cars <98>.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

is wel te doen.. en ander zijn ze wel te bestellen.. zag laatst al eens 165/40/16 voor bij komen.. :lol:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

165/50R15 is hoger dan 195/45, dus dan kom je daar weer in de problemen. voorzichtig uitrollen is dan slimmer. in de zomer, en dan de skirtjes heet maken zodat ze meebuigen...

175/45R15 is ook te krijgen maar duuuuuur. en het hobbelt :D

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

kevin.broke wrote:165/50R15 is hoger dan 195/45, dus dan kom je daar weer in de problemen. voorzichtig uitrollen is dan slimmer. in de zomer, en dan de skirtjes heet maken zodat ze meebuigen...

175/45R15 is ook te krijgen maar duuuuuur. en het hobbelt :D


Nee daar ga je even de fout in ;)

165/50/15 is lager dan 195/45/15 ;)

De hoogte maat 50 of 45 is een percentage van de breedte 165 of 195 ;)

Het percentage 50 van 165 is minder dan 45 van 195 dus is de 165/50 band lager !
Image

My Cars <98>.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »


grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Mark wrote:
grietje wrote:
Browny wrote:maar een standaard GT is toch net weer anders dan eentje met uitgeslepen wielkasten.


Ik heb er 165/65/14 onder met uitgeslepen wielkasten + verlaagd, en dat gaat goed. Maar met 15 inch en 65 hoog is neem ik aan nog ietsje groter, kwestie van proberen denk ik :)


Daar zou ik wel is foto's van willen zien. Kan nooit ver verlaagd zijn lijkt me... En de banden op die 15" wordt geen 65 hoog. Wordt 195/45/15.


Hij is iig wel lager dan standaard axjes, neem aan dat ie verlaagd is. Maar idd, ver kan het nooit want de banden steken uit, en hij loopt nu al aan als je er bagage in gooit.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply