Ander stuur

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Post Reply
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Ander stuur

Post by joop »

Hee,

Mijn stuur staat krom (ws. door een aanrijding tegen het voorwiel bij vorige eigenaar) en ik ga 'm recht (laten) zetten. Dus waarom ook niet meteen een hip stuur er in?

Nu:
Image

Beetje saai he? Wie weet welk stuur mooi zou staan in mijn AX?

Nou wil ik geen opelclub-look in mijn auto, dus kom ajb niet aanzetten met

Image
of
Image

Iemand ideeen? Of wellicht zelfs een heel stuur over? Liefst van Citroën zelf.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Ik heb er 2 liggen van het model wat je er nu in hebt zitten.

+

Ik heb nog een paar sportstuurtkes liggen zonder naaf (adapter om het op je stuurpen te monteren) voor kleine prijzen.
Hier zou je dus een losse naaf voor moeten kopen.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

GT-stuur :D

zal het je morgen wel laten zien, heb ik er ook in :D
Zijn opzich heel goed te krijgen op de sloop e.d.

Rechtzetten lukt ook prima, moet je alleen een lange dop 21 hebben...
Image Image

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Hmm die naven zijn ook meteen weer 50 euri zie ik. Bedankt voor het aanbod maar als arme student kijk ik eerst even verder :)

Hoe zit het met andere sturen die voor die type geleverd zijn? Of is het er maar een?

En zijn sturen van type 2 en 3 hetzelfde? Ik weet niet precies welke ik heb maar als de naaf toch hetzelfde is... :wink: En daar past dan ook een ZX stuur op?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Image

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Da's weer een ander! :) Als iedereen hier nou eens zijn stuur post dan kies ik de mooiste :D

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

dat is in ieder geval het GT-stuur, wat ik ook heb ;)
Image Image

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Ok ok :) We hebben dus het standaard stuur en het GT stuur.

Wie heeft nog een andere? Zijn er ook stuurwielen met vadsige chevrons erop i.p.v. dat kleine prutlogotje?

edit:
Beetje als dit:

Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

DuFF had toch ook nog zo'n Momo-stuur te koop? Of is die al weg??

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

hey das een xantia toch?
Image Image

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Dat is inderdaad een Xantia. Op zich had ik die heel graag willen hebben omdat het geweldig fijne auto's zijn :) Ik was ooit op vakantie met een 2.0i variant, nou nou nou wat heb ik genoten....190 over de autobahn en geen hobbeltje op de weg te voelen, geen motorlawaai, etc. Maar ze wegen 1170 kilo en dat werd aan wegenbelasting wel wat gortig.

En on-topic, ze hebben dus ook een mooi stuur.

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Stuur recht zetten is heel makkelijk zelf te doen. Echter zal je je stuur niet recht moeten laten zetten, maar je auto moeten laten uitlijnen. :wink:
To finish first, you'll first have to finish!

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Volgens mij heb ik hier weleens een HOWTO gelezen over hoe je je stuur eraf haalt en toch al je tanden en je neus heel houdt.
(Draai de moer dus los maar laat hem wel op de schroefdraad zitten).
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

joop wrote:Hmm die naven zijn ook meteen weer 50 euri zie ik. Bedankt voor het aanbod maar als arme student kijk ik eerst even verder :)

Hoe zit het met andere sturen die voor die type geleverd zijn? Of is het er maar een?

En zijn sturen van type 2 en 3 hetzelfde? Ik weet niet precies welke ik heb maar als de naaf toch hetzelfde is... :wink: En daar past dan ook een ZX stuur op?
Volgens mij heb jij een phase 3 (of had de phase 2 al een knop om je koplampen op hoogte te zetten?).
Phase 2 heeft de rechte grille, phase 3 de komvormige (of zijn ook daar weer tussenvormen?).

Sturen van phase 2 en phase 3 zijn volgens mij identiek.
Ik vind dat helemaal geen slecht stuurwiel qua grootte en grip, in aanmerking genomen dat een AX geen stuurbekrachtiging heeft.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Hee,

ok, nou mooi dat ze identiek zijn. Het stuur is trouwens prima hoor, ik vind hem er alleen lelijk uit zien. En nou dacht ik onder het stuur een boutje te zien met wat wit spul er tussen die je in principe alleen vast draait, en vervangd als je hem los draait. Dus ik dacht tja...waarom niet meteen een ander stuur als ik dan toch bezig ben:)

En over dat uit lijnen, moet ik dat doen ja? Want ik rij nu en dan even 150 voor de kick en dan voel ik niks raars, hij 'zwabbert' ietsje meer maar niet gevaarlijk ofzo (er stond ook veel wind vandaag). Maar of dat nou de uitlijning of de AX in 't algemeen is... Ik heb tijdens een busrijles wel eens 100 gereden i.p.v. 80 en dat zwabberde een stuk meer:wink: Is uitlijnen dan de moeite of niet?

"Ja Joop, dat is de moeite... er reed namelijk een brommer tegen je voorwiel" hoor ik jullie al bijna denken.

Ik zit weer een heel verhaal te typen he? Nu jullie weer!

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Kijk anders even naar de slijtage op je banden. Als je banden aan de buitenzijde meer afgesleten zijn dan aan de binnenzijde, of juist andersom, dan moet je zeker de auto laten uitlijnen.
Stuur loshalen is het een kwestie van het stuurkapje loshalen (zit gewoon geklikt). Moer 21 die daaronder zit voor een groot deel losdraaien. Paar klappen op de onderkant van het stuur geven zodat deze los schiet uit de vertanding. Daarna de moer er helemaal af draaien, stuur recht weer terug zetten en moer weer vastdraaien. Dat kan dus eventueel een ander stuur zijn. Let er wel op dat niet ieder stuur zal passen.
Het boutje wat onder het stuur zit bij je knieen zeg maar, die is van de bevestiging van de stuurstang, hiermee haal je het stuur niet los.
To finish first, you'll first have to finish!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

106 stuur past ook, ik heb zelf een 106 rallye stuur 8)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Ok, dat klinkt wel simpel en ik zal t binnenkort ff doen. Er zitten best nieuwe banden onder dus ik heb geen id of er slijtage aan 1 kant is. Johan vond het vandaag wel prima rijden trouwens dus ik denk dat ik het voorlopig sowieso niet laat uitlijnen dan.

Post Reply