kabel kilomterteller loshalen ?

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Post Reply
kickinhard
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: SatJun16, 2007 8:44:02 PM
Location: Rotterdam

kabel kilomterteller loshalen ?

Post by kickinhard »

Ik tracht een poging te doen mijn lampjes in mijn tellerhuis te vervangen.
Maar hoe de hell krijg je die kabel los :P

Kan er via de zekering kast wel bij maar moet ik trekken draaien ? ik voel verschillende 6 kantige moer achtige dingen ?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

type 1 dus? als je er vanaf je zekeringkastje bij kan?

euhmm tsja, hij zit geklemt!
het metalen stokje waar de kmtellerkabel overheen zit, zit een inkeping in en daar vallen 2 plastic palletjes in..
trekken is idd de enige echt handige optie! (tenzij je het bijzondere citroentooltje hebt, maar die heb je niet)

wat ik altijd doe bij type1;
-pak een platte schroevendraaier (zo breed mogelijk, maar niet te lang.. dan past het niet) en zet deze achter het kunststof van de kabel en druk m eraf..

tis even pielen de eerste keer, maar het kan echt!

succes..
Image

baklap
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 377
Joined: FriDec07, 2007 10:11:33 PM
Location: warmenhuizen(dichtbij alkmaar)

Post by baklap »

ik had hier zondag ook last van..ik heb wat gepulkt en een ruk eraan gegeven en toen sprong hij pas los..moet je ff kijken met een zaklamp dat je dat witte ding kan zien en dan trekken..
ga nooit harder rijden, dan je beschermengel kan vliegen!


WIE IS WIE

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Hmmm, ik knijp altijd heel hard in het blauwe plastic-eindstuk en dan komt ie zo los. Is ook type I.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

B_iks wrote:Hmmm, ik knijp altijd heel hard in het blauwe plastic-eindstuk en dan komt ie zo los. Is ook type I.


Dat is ookde enige juiste manier, zelf gebruik ik altijd een gebogen punttang om de beide stripjes in te knijpen.
Het is en blijft een gep**l.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Idd en als je het te hard of te lomp doet dan heb je kans dat je kabel buigt/knikt en hou je een trillende naald over, en da's iets waar je behoorlijk zenuwachtig van kunt worden. :?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Aspeve wrote:Idd en als je het te hard of te lomp doet dan heb je kans dat je kabel buigt/knikt en hou je een trillende naald over, en da's iets waar je behoorlijk zenuwachtig van kunt worden. :?


idd, niet zomaar trekken, dan ruk je hem stuk.

Is uiteraard bij mij ook t geval

Bij de bevestiging zitten 2 kanten die je kan knijpen, zitten ribbeltjes op. Bij type 2 kan je er eigenlijk niet bij, wat ik t handigst vind is tellerhuis verder al helemaal los en dan je hand erachter wurmen maar ik heb maar smalle polsjes ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Jaaaa, en zoals Herman Finkers al eens in een ander verband heeft gezegd, ik heb bewust voor kinderen gekozen, hahahaha :P

kickinhard
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: SatJun16, 2007 8:44:02 PM
Location: Rotterdam

Post by kickinhard »

Thanks everyone :) Het is uiteindelijk allemaal gelukt... Pas als je daadwerkelijk dat blauwe ding van die teller hebt gezien snap je pas hoe het zit. (leuk klusje ook dat terug te krijgen zonder knik in de kabel)
Tering wat een hoeveelheid lampjes, heb ze uiteindelijk alle 24 maar vervangen, er waren er echt een stuk of 10 helemaal zwart.

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Mooi zo! Allemaal vervangen is wel het verstandigste, want je zult zien dat net die ene stuk gaat die je niet vervangen hebt.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

B_iks wrote:Mooi zo! Allemaal vervangen is wel het verstandigste, want je zult zien dat net die ene stuk gaat die je niet vervangen hebt.


dat kan ik alleen maar 4000% beamen


Had ik ook gedaan, die 2 lampjes vervangen van de 20 jaar oude AX die het niet meer deden. En die super vel branden en de rest bleek toen al zwakker te branden, 2 dagen later, alle andere lampjes stuk :roll:
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

kickinhard
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: SatJun16, 2007 8:44:02 PM
Location: Rotterdam

Post by kickinhard »

Zo heb ik toch al weer wat dingetjes aangepakt van mijn TGS'je uit 94
Alle storende dingen zo'n beetje weg... Heb alleen nog een irritant probleempje die de vorige eigenaar veroorzaakt heeft :(
De achterruitsproeier is pleite.. Daarvoor in de plaats zit kit. Als ik nu perongeluk dat ding aanzet is me hele achteruit (aan de binnenkant!) en de hoedplankt nat, inclusief eventuele inzittende :oops: :lol:

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Aspeve wrote:Idd en als je het te hard of te lomp doet dan heb je kans dat je kabel buigt/knikt en hou je een trillende naald over, en da's iets waar je behoorlijk zenuwachtig van kunt worden. :?


Ik denk dat bij mij de vorige eigenaar dat met liefde heeft gedaan :).. Dat ding van mij trilt ook als een gek.. Zelf knijp ik idd altijd in die plastic rand.. Maar ik doen het met mijn hand langs het tellerhuis (type 2)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

kickinhard wrote:Zo heb ik toch al weer wat dingetjes aangepakt van mijn TGS'je uit 94
Alle storende dingen zo'n beetje weg... Heb alleen nog een irritant probleempje die de vorige eigenaar veroorzaakt heeft :(
De achterruitsproeier is pleite.. Daarvoor in de plaats zit kit. Als ik nu perongeluk dat ding aanzet is me hele achteruit (aan de binnenkant!) en de hoedplankt nat, inclusief eventuele inzittende :oops: :lol:


Even op de sloop een sproeikopje scoren, als er geen AX staat van een BX past ook is alleen wat hoger.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Trouwens..

ALs je het tellerhuis los hebt.. ZIt vast met 3 schroeven (bij mij kruiskop). En 6 soort van klipjes.. Maar in principe hoe je daar niet bij. Je moet wel HEEEL voorzichtig de kap achter de toerenteller weghalen. Hier zit een printplaatje in met kabels.. Haal deze dus echt voorzichtig omhoog ;)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

kickinhard wrote:De achterruitsproeier is pleite.. Daarvoor in de plaats zit kit. Als ik nu perongeluk dat ding aanzet is me hele achteruit (aan de binnenkant!) en de hoedplankt nat, inclusief eventuele inzittende :oops: :lol:


hier krijg ik echt hele leuke beelden bij!!
offtopic


de drama's met die km teller kabel kan ik alleen maar beamen.
het is uiteindelijk gelukt, ik weet nog steeds niet hoe. Het klopt dat er soms twee punten zijn die je in kunt drukken waardoor ie los zou moeten gaan maar in de praktijk....

zonder hand achter tellerkast is 't helemaal geen doen volgens mij. en believe me, op het laatst passen daar gewoon grote handen achter hoor!

sommige types hebben 'gewoon' een kabel uit twee delen. slim
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

kickinhard
AX driver
AX driver
Posts: 35
Joined: SatJun16, 2007 8:44:02 PM
Location: Rotterdam

Post by kickinhard »

Elsje wrote:
kickinhard wrote:De achterruitsproeier is pleite.. Daarvoor in de plaats zit kit. Als ik nu perongeluk dat ding aanzet is me hele achteruit (aan de binnenkant!) en de hoedplankt nat, inclusief eventuele inzittende :oops: :lol:


hier krijg ik echt hele leuke beelden bij!!
offtopic


de drama's met die km teller kabel kan ik alleen maar beamen.
het is uiteindelijk gelukt, ik weet nog steeds niet hoe. Het klopt dat er soms twee punten zijn die je in kunt drukken waardoor ie los zou moeten gaan maar in de praktijk....

zonder hand achter tellerkast is 't helemaal geen doen volgens mij. en believe me, op het laatst passen daar gewoon grote handen achter hoor!

sommige types hebben 'gewoon' een kabel uit twee delen. slim


Ik kon er prima bij via de zekeringkast :) Maar goed je snapt pas hoe dat geklempt zit als je ziet. Ik was op het laatst zo pissed dat ik het hele ding net zo lief had verrot getrokken :oops: heel je handen liggen open... Maar goed het is uiteindelijk wel een wereld van verschil qua licht, moet alleen me stuur nog een keer weer ff recht zetten :oops: :oops:

bdacier
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: ThuMar22, 2007 11:32:01 AM
Location: Maastricht
Contact:

Post by bdacier »

Yeps die tellerkabels zijn echt niet meer normaal moeilijk! Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat het losmaken van die tellerkabel zo ongelooflijk frustrerend is dat ik 'em maar halverwege losmaak.

Gelukkig met mijn 1.1 Image is de tellerkabel in twee delen. Wat ik altijd doe is mijn luchtvoorziening van de moter afhalen zodat ik er gemakkelijk aan kan komen en dan het middenstuk losdraaien, dan nog eventjes de kabel van onder het dashboard netjes door het schutbord trekken en ik heb m'n tellerbak er zo uit! :lol:

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

kickinhard wrote:Ik was op het laatst zo pissed dat ik het hele ding net zo lief had verrot getrokken :oops: heel je handen liggen open...


Hééél herkenbaar

Post Reply