Gordel achterin rolt niet terug

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Gordel achterin rolt niet terug

Post by Handjes »

Gisteren had ik zowaar iemand achterin zitten. Die wil dus de gordel omdoen, maar het ding rolde niet meer terug!

Weet iemand hoe/wat? Auto stond wel recht. Ook later thuis kreeg ik hem niet terug.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Het kan zijn.. dat de gordelhouders dingen verkeerd om gemonteerd zijn, dan rollen ze niet terug omdat de 'hoek' niet goed is....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

pff ik heb hier ook regelmatig last van.. bij de gordels voor. Ik denk dat dat gewoon slijtage is. iig is het heel erg onhandig, omdat het regelmatig voorkomt dat die gordelclip tussen deur en portier zit.. :(

Maar voor de gordels achter zou dat natuurlijk niet mogen.. die worden niet zo heel vaak gebruikt in een AX of wel?

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

grietje wrote:Het kan zijn.. dat de gordelhouders dingen verkeerd om gemonteerd zijn, dan rollen ze niet terug omdat de 'hoek' niet goed is....

Het zit nog allemaal op de officiele manier vast.

Kan er iets zijn weggesprongen of zo? Een veertje oid?

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Ok, heb de roller even losgemaakt en toen ging de gordel weer weer terug. Beetje vreemd. Dan maar geen passagiers achterin :P .

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Handjes wrote:Ok, heb de roller even losgemaakt en toen ging de gordel weer weer terug. Beetje vreemd. Dan maar geen passagiers achterin :P .


ik zou toch eens rechts en links omdraaien :P

er zit namelijk wel een verschil in, maar dat is aan de buitenkant niet et zien :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Waarom links en rechts omdraaien? Het zit toch goed??

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Handjes wrote:Waarom links en rechts omdraaien? Het zit toch goed??


Nouja, als hij wel inrolt als jij hem los hebt (en de hoek dus veranderd) kan het best wel zijn dat de linkergordel rechts zit en omgekeerd.. Dan zit het niet goed.

En aangezien je dat aan de buiten kant verder niet kan zien, je merkt het alleen maar omdat je gordels niet zelf terug rollen
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Nadat ik hem teruggeplaatst had, rolde hij ook terug.
Maar ik snap niet waarom ik links en rechts zou moeten omwisselen. De andere kant doet het toch prima? Waarom zou iemand het ook omgewisseld hebben?

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Als alles origineel al zo zat.. en je dus zelf niet gerommeld hebt met de achtergordels (niet zelf vervangen bijvoorbeeld), zal het aan het omwisselen niet liggen.

Zoals handjes wellicht weet (en het punt wat grietje probeert te maken), rolt een gordel alleen in als het rolmechanisme zich in de juiste positie /juiste hoek tov de horizontaal bevindt. Als de ax bijvoorbeeld omgerold is, en je zit in de gordel, zal je op je plek worden gehouden, omdat de gordel dan 'vast' gezet wordt door een mechanisme.

Ik denk dat de oorzaak van handjes probleem eerder iets is als
-slijtage door overmatig of juist teweinig gebruik
-roest in het loopwerk?

Remedie:
-wellicht gewoon een paar keer trekken aan de gordel (maar rol hem niet helemaal uit), snelle krachtige rukjes dus (wat klinkt dit fout :roll: )
-en anders vervangen voor een werkend exemplaar (let op verschillen: links rechts verschilt, 3d 5d verschilt, type 1 / 2 verschilt)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Handjes wrote:Nadat ik hem teruggeplaatst had, rolde hij ook terug.
Maar ik snap niet waarom ik links en rechts zou moeten omwisselen. De andere kant doet het toch prima? Waarom zou iemand het ook omgewisseld hebben?



het kan zijn dat je hem naar de garage brengt voor reparaties, of dat de vorige eigenaar dat heeft gedaan, zij een gordel hebben vervangen en een linker gordel rechts hebben gezet ;)

nogmaals, je ziet het niet vanaf de buitenkant dus de fout word erg veel en vaak gemaakt

Maar mechanisme kan ook gewoon wat veroest zegmaar zijn. Ff Insprayen anders
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Ja, ik weet hoe het werkt. Het systeem is ongetwijfeld weinig gebruikt. Ik heb er al wat mee zitten oefenen. Hopelijk begeeft hij het niet weer...

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Ik heb ze nog wel liggen dus mocht je ze nodig hebben....
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Ik zoek nog wel dat stuk plastic waar de hoedenplank in hangt bovenop de rechter wielkast.

En nog een linker achterlicht ;) .

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Handjes wrote:Ik zoek nog wel dat stuk plastic waar de hoedenplank in hangt bovenop de rechter wielkast.

En nog een linker achterlicht ;) .


hoedenplankhouder moet ik ff kijken (denk het niet), en achterlicht heb ik wel....

Meeting ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Meeting: als iemand ook nog zo'n hoedenplank stuk plastic heeft, kom ik ;) . Met Els!

Je oude AX rijdt trouwens nog vrolijk rond hier!

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

hee dat ben ik
:D

als het 'probleem' blijft kun je de gordel openmaken (en dan wel oppassen dat er niets weg springt!) en een dingetje weghalen waardoor ie eigenlijk altijd weer oprolt.

gevolg:
hij blokkeert dan nog wel, maar minder snel (dus daarmee minder veilig?).

heb een keer met sanders gordel gedaan. weet niet meer precies hoe dat er uit zag - maar als je het ziet dan spreekt het redelijk voor zich.
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

patrick
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: ThuApr08, 2004 5:41:37 PM
Location: almelo (ov)
Contact:

Post by patrick »

bij mij ook niet

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

patrick wrote:bij mij ook niet


briljante post :wink:
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

patrick
AX Starter
AX Starter
Posts: 19
Joined: ThuApr08, 2004 5:41:37 PM
Location: almelo (ov)
Contact:

Post by patrick »

ik moest ff kijken of er dan ook mijn foto bij kwam staan sorry

Post Reply