Koeling/koelvloeistof-problemen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Oudelut
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SatApr29, 2006 10:11:18 PM
Location: Hoensbroek

Koeling/koelvloeistof-problemen

Post by Oudelut »

Pfff, wordt er een beetje gek van...
Niet lang geleden met Sohail de koppakking vervangen, maar blijf met koelingsproblemen zitten. En dat zit 'm in de electrische aansturing van de fan!
Als de motor draait doen de ventilatoren (zowel van radiateur als van kachel) het niet, zet je de motor uit dan beginnen ze te loeien. Dat is dus met de sleutel in dezelfde (contact)positie... Vreemd toch? En ook geen zekerings-issue, aangezien ze het wel beginnen te doen als de motor niet draait. Lijkt me ook geen contactslot-probleem, want met stilstaande motor in dezelfde stand bestaat het probleem niet!

Rara, wat kan het nou zijn? Want op deze manier met dit weer is het niet leuk rijden met de AX. Om de 2 kilometer de motor uitzetten (maar op contact houden om de koeling te laten werken). Zeeeeer frustrerend!!!

HELP! :|
The AX-effect?!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

werkt de ventilator wel als deze is doorverbonden (en de sleutels staan op contact)

Standaard bij een AX draait de ventilator nooit zonder sleutels! laten we dat voorop stellen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Ik heb er zelf sinds gister een bx thermostaat in zitten die bij 83 graden al open gaat. Echt een aanrader!
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Oudelut
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SatApr29, 2006 10:11:18 PM
Location: Hoensbroek

Post by Oudelut »

Joost wrote:werkt de ventilator wel als deze is doorverbonden (en de sleutels staan op contact)
Standaard bij een AX draait de ventilator nooit zonder sleutels! laten we dat voorop stellen


De ventilator draait (indien nodig) als de auto op contact staat. Met draaiende motor houdt-ie er opeens mee op?! Zonder contact draait er natuurlijk niets...

Rooney wrote:Ik heb er zelf sinds gister een bx thermostaat in zitten die bij 83 graden al open gaat. Echt een aanrader!


Mmm, is goed gedaan, maar zit net een nieuwe thermostaat in, en zou zo dus ook gewoon moeten werken? Volgens mij ga ik op jouw manier symptomen bestrijden en niet het probleem oplossen?!
Maar toch bedankt voor de (op zich goede) tip!
The AX-effect?!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Rooney wrote:Ik heb er zelf sinds gister een bx thermostaat in zitten die bij 83 graden al open gaat. Echt een aanrader!


Een thermostaat inbouwen die eerder open gaat dan specificatie is een van de dommere dingen die een mens met een motor kan doen.

De fabrikant geeft een bepaald type thermostaat op omdat die correspondeert met de bedrijfstemperatuur van de motor. Ga je daar ineens onder zitten, dan krijg je dus een motor die mogelijk blijft uitzetten en inkrimpen, omdat de legering waarvan bijv. de kop zo in elkaar zit dat de temperatuur waarop de meeste thermische vervorming eruit is precies in of zelfs boven het gebied ligt waar je thermostaat open gaat.
Gevolg is veel sneller een lekke koppakking of ander raar gedonder.

Mijn advies: Gewoon lekker laten zitten wat erin hoort. Een goed koelsysteem vangt het op, het enige wat je wint met een koelere thermostaat is de paar minuten tijd die hij nodig heeft om van jouw 83 graadjes naar de oorspronkelijke bedrijfstemperatuur op te warmen.

Zowel de GTI (1.4) van Simone als de GTI van Peter (1.6) kunnen prima af met het originele koelsysteem; Thermostaat half open bij 95 graden en vol open bij 100, dicht bij 90.
Bij beide auto's zie je dan ook dat als je normaal rijdt de temperatuur netjes op 95 blijft staan, zelfs op hete dagen. Ga je flink op het gas (en that includes doortrekken tot 7500 r/min of meer), dan zie je ze stijgen naar 100 graden en daar blijven ze netjes hangen.

Gisteren samen met Peter de 200 ff aangetikt op de Zuilense Ring, daarna constant hard optrekken, en ff door naar de 220 op de A27, om vervolgens hard af te remmen op een kruispunt bovenaan de oprit. Temperatuur: 100 graden. Niet meer niet minder.

Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 259
Joined: TueAug09, 2005 3:07:43 PM
Location: Bleiswijk

Post by Ben 86 »

kakanox wrote:
Rooney wrote:Ik heb er zelf sinds gister een bx thermostaat in zitten die bij 83 graden al open gaat. Echt een aanrader!


Een thermostaat inbouwen die eerder open gaat dan specificatie is een van de dommere dingen die een mens met een motor kan doen.

De fabrikant geeft een bepaald type thermostaat op omdat die correspondeert met de bedrijfstemperatuur van de motor. Ga je daar ineens onder zitten, dan krijg je dus een motor die mogelijk blijft uitzetten en inkrimpen, omdat de legering waarvan bijv. de kop zo in elkaar zit dat de temperatuur waarop de meeste thermische vervorming eruit is precies in of zelfs boven het gebied ligt waar je thermostaat open gaat.
Gevolg is veel sneller een lekke koppakking of ander raar gedonder.

Mijn advies: Gewoon lekker laten zitten wat erin hoort. Een goed koelsysteem vangt het op, het enige wat je wint met een koelere thermostaat is de paar minuten tijd die hij nodig heeft om van jouw 83 graadjes naar de oorspronkelijke bedrijfstemperatuur op te warmen.

Zowel de GTI (1.4) van Simone als de GTI van Peter (1.6) kunnen prima af met het originele koelsysteem; Thermostaat half open bij 95 graden en vol open bij 100, dicht bij 90.
Bij beide auto's zie je dan ook dat als je normaal rijdt de temperatuur netjes op 95 blijft staan, zelfs op hete dagen. Ga je flink op het gas (en that includes doortrekken tot 7500 r/min of meer), dan zie je ze stijgen naar 100 graden en daar blijven ze netjes hangen.

Gisteren samen met Peter de 200 ff aangetikt op de Zuilense Ring, daarna constant hard optrekken, en ff door naar de 220 op de A27, om vervolgens hard af te remmen op een kruispunt bovenaan de oprit. Temperatuur: 100 graden. Niet meer niet minder.


Niet mee eens.

Mijn ax had met de standaard thermostaat een normale temperatuur van 100 graden. Bij de minste opstopping of wat dan ook steeg de temperatuur aanzienlijk en moest de fan hem terugkoelen (ik hielp met de verwarming mee).
Heb er nu een bx thermostaat inzitten en hij blijft constant 90 graden; file of geen file. De opgaaf van de motortemperatuur ligt volgens citroen van 85 - 100 graden. Ik zie dus geen reden waarom een bx thermostaat "slecht" zou zijn voor mijn motor. Misschien is bij mij de temperatuur wel anders omdat ik 1 van de eerste saxo blokken erin heb liggen (gietijzer blok dus). Ik vind het ook zeker een aanrader!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Bij jou is de thermostaat dan in dit geval dus nog binnen de specificatie.

Een motor loopt echt sneller kapot als je 'm buiten specificatie laat lopen qua temp.

Oudelut
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: SatApr29, 2006 10:11:18 PM
Location: Hoensbroek

Post by Oudelut »

Ben 86 wrote:Mijn AX had met de standaard thermostaat een normale temperatuur van 100 graden. Bij de minste opstopping of wat dan ook steeg de temperatuur aanzienlijk en moest de fan hem terugkoelen (ik hielp met de verwarming mee).
Heb er nu een bx thermostaat inzitten en hij blijft constant 90 graden; file of geen file. De opgaaf van de motortemperatuur ligt volgens Citroën van 85 - 100 graden. Ik zie dus geen reden waarom een bx thermostaat "slecht" zou zijn voor mijn motor. Misschien is bij mij de temperatuur wel anders omdat ik 1 van de eerste saxo blokken erin heb liggen (gietijzer blok dus). Ik vind het ook zeker een aanrader!


Mmmm, interessant, want probleem lijkt hetzelfde te zijn, en ook ik heb een AX met een voorloop-Saxo-motor (met het gietijzeren blok)!!! Maar dan nog is het vreemd dat de fan niet aanslaat als de motor draait, en bij alleen contact (zonder draaiende motor) w?l! :|
The AX-effect?!

Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 259
Joined: TueAug09, 2005 3:07:43 PM
Location: Bleiswijk

Post by Ben 86 »

Oudelut wrote:
Ben 86 wrote:Mijn AX had met de standaard thermostaat een normale temperatuur van 100 graden. Bij de minste opstopping of wat dan ook steeg de temperatuur aanzienlijk en moest de fan hem terugkoelen (ik hielp met de verwarming mee).
Heb er nu een bx thermostaat inzitten en hij blijft constant 90 graden; file of geen file. De opgaaf van de motortemperatuur ligt volgens Citroën van 85 - 100 graden. Ik zie dus geen reden waarom een bx thermostaat "slecht" zou zijn voor mijn motor. Misschien is bij mij de temperatuur wel anders omdat ik 1 van de eerste saxo blokken erin heb liggen (gietijzer blok dus). Ik vind het ook zeker een aanrader!


Mmmm, interessant, want probleem lijkt hetzelfde te zijn, en ook ik heb een AX met een voorloop-Saxo-motor (met het gietijzeren blok)!!! Maar dan nog is het vreemd dat de fan niet aanslaat als de motor draait, en bij alleen contact (zonder draaiende motor) w?l! :|


Het fan probleem klinkt inderdaad erg vaag. Het feit dat je ook het gietijzeren blok heeft zorgt ervoor dat het blok toch minder snel warm zou moeten worden in vergelijking met een aluminium blok. Is de thermostaat zeker weten goed? Ook als hij nieuw? Leg de thermostaat in een pannetje met water en stook het water warm. Voordat de pan kookt moet de thermostaat open zijn gegaan.

Suc6!

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Denk eigenlijk aan een electronisch probleem als ik t zo lees. Maar dat ben ik maar. Ik had mn thermoswitch 1 dag voor de vakantie kapot. Heb t gefikst met een schakelaartje op mn dashboard waarmee ik nu dus handmatig mn fan in en uit kan schakelen. Ben er mee tot in Andorra geweest. (Bergklimmetjes die lang en steil zijn)
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Beste mensen, helaas geen AX meer (nu een Xantia) maar nog wel de interesses.
Ik heb 3 AX?en gehad, een 1.0 en 2x een 1.1i (1992 en 1996). Diverse radiateurtjes erdoor gejaagd en inmiddels tot de ontdekking gekomen dat er verschillende thermocontacten in omloop zijn die in de radiateur geschroefd worden. Kijk eens hoeveel pootjes er in de stekker zitten en in het thermocontact, ze zijn er met twee en met drie pootjes...

Het kan zijn dat een vorige eigenaar heeft lopen klooien en ongehinderd door verstand van techniek de boel fout heeft omgeplugt, of simpelweg een radiateur met contact heeft gewisseld zonder de aansluitingen te vergelijken.

Ennuh, zit er geen sensor in het blok ter hoogte van het thermostaathuis, effe die bedrading langslopen.

Succes ermee, en wel oppassen dat ie niet te heet loopt.
Live to ride, ride AX..., maar tegenwoordig zweven in een Xantia

Post Reply