cilinderbussen?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

cilinderbussen?

Post by Daan »

hallo, ik heb sinds 3 weken een ax 1.1 plaisir uit '91 en deze heeft een probleem.. hij bouwde teveel druk op in het koelsysteem en gooide dus alles eruit.. nu heb ik vandaag ff de kop eraf gehaald en er is niets te zien aan de koppakking en/of cilinderkop.. dus de enige oplossing is dat de cilinderbussen lek zijn.. (denk ik) mij vraag: komt dit vaker voor of is het soms iets wat ik over het hoofd zie? en hoe moeilijk is het om deze bussen te vervangen? zijn de kosten erg hoog? met vriendelijke groeten.. Daan

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

hij lekte geen olie rondom de koppakking?

Een kromme kop is niet altijd waar te nemen met het oog hoor.

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

Post by Daan »

nee weet ik.. maar hij drukte alle vloeistof eruit in ongeveer 10/15 km.. dus kan me niet voorstellen dat dat door een kromme kop komt.. en ook had dat dan wel sporen achter moeten laten op de koppakking.. toch?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

zit er niet een koelslang verstopt?
Nou je kop eraf is zou ik zowieso de koppakking maar vervangen.

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

Post by Daan »

nee alle koelslangen zijn niet verstopt.. alles al doorgespoeld.. en ja zowiezo een nieuwe koppakking en kop vlakken maar volgens mij is het probleem dan nog niet opgelost en moet dus weer de kop eraf.. daarom alles maar zeer zorgvuldig bekijken en gelijk het probleem oplossen.. voordat alles weer in elkaar zit.. :wink: :|

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Laat de auto gewoon eens stationair draaien, als ie alle koelvloeistof er zo snel uitgooit zou je toch moeten zien waar het eruit loopt.
Je kan ook je compressie eens testen.


waarom koop je niet voor 100 euro een 1.4 blokje?
Ben je en van het probleem af, kop vlakken en koppakking is even duur, en je bent een stuk sneller.

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

Post by Daan »

zit wat in.. maar is dat niet wat veel werk. wat zou je allemaal aanraden en hoe gaat dit in ze werk?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

blokje vervangen doe je 1 a 2 dagen over in totaal als je het voor het eerst doet.
Je hebt nodig:
Blok
evt. v-bak (als je nu 4 versnellingen hebt)
Injectiesysteem 1.4
ECU 1.4
Inlaatspruitstuk 1.4

Als je weet hoe je een koppakking kan vervangen kan je ook dit blokje vervangen.
Ik heb het eerlijk gezegd zelf nooit gedaan maar wel al enkele blokjes gedemonteerd en veel info van anderen gelezen en gehoord.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

euhm, zoals ik het lees he.. dan is het een ontluchtingsprobleem..
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Iemand die een koppakking zelf kan vervangen zal toch wel weten dat ie moet ontluchten. Maar zou idd goed kunnen. Hoeveel liter koelvloeistof heb je erin gemieterd?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Mijn diesel gooide ook de koelvloeistof dr uit bij beide keren dat ik de kop dr af gehad heb.
Ben dr nooit achter gekomen wat het nu was, heb de oude motor nooit kunnen slopen. Maar heb al wel gehoord dat die cylinderbussen nog wel eens een fractie willen verzakken in hun pakking, zodat ze niet helemaal meer op niveau staan met de rest vd kop, met alle gevolgen vandien.

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

Post by Daan »

ik heb er ongeveer 4.5 of 5 liter ingeflikkerd.. netjes het ontluchtingsnippeltje open van de radiateur en de slang bij het schutbord.. maar telkens weer overdruk in systeem en dan gooit ie alles eruit via het overdruk gaatje onder de radiateurdop..
en ik zal ff het onderblok met bussen controleren of deze vlak zijn.. want ik heb geen zin om de bussen te vervangen.. net wat Browny zegt: dan kan ik beter een andere motor monteren of de auto wegzetten (bij de sloop)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Misschien een open deur maar heb je het nippeltje bij de thermostaat ook meegenomen? Die je met een imbus moet losdraaien?
Kijk uit, een Cactussssss

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Drukdop van je reservoir kan ook nog kapot zijn, en dus bij weinig druk al "opengaan".
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

Post by Daan »

nee er zit al een nieuwe drukdop op.. en ik weet zeker dat het systeem goed ontlucht was.. nergens meer lucht.. :?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

nog een veel voorkoment probleem dat dit kan veroorzaken, het verkeerd om zitten van je kachelslangen, dat hij dus koudwater bij het warme water gooit zeg maar..
Image

Den Hans
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: WedJan18, 2006 2:22:14 AM
Location: Vlakbij Bobbejaanland... :-)
Contact:

Post by Den Hans »

Ofwel heb je ergens scheurtjes, ofwel zitten jou bussen inderdaad niet op gelijke hoogte...
205 1.9 GTi (project 1)
205 1.9 Rallye
205 1.6 CTi
205 1.6 GTi
205 XAD Multi
205 XA Multi (project 2)

hans106xsi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 153
Joined: WedJun16, 2004 10:44:18 PM
Location: emmeloord

Post by hans106xsi »

niet om als comentaar hoor. maar heeft die van jou wel cilinderbussen dacht dat dat alleen was bij de 1.3 rallye tu blokjes. kan het natuurlijk ook fout hebben he

groetjes

hans
't is geen ax maar toch met het zelfde hart

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

hans, de meeste TU blokjes hebben losse cilinderbussen.. of athans, alle die ik tot nu toe open gehad heb.. en geloof me.. dat zijn er teveel ;)
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

q01z wrote:hans, de meeste TU blokjes hebben losse cilinderbussen.. of athans, alle die ik tot nu toe open gehad heb.. en geloof me.. dat zijn er teveel ;)


alle lichtmetaal heeft cilinderbussen. gietijzer niet.
maar het verhaal over verzakkende bussen, kan iemand dat bevestigen?

Ik weet heel goed dat je ze niet omhoog moet trekken (ja, daar heb ik ook al ervaring mee :P), maar verzakken? hoe zit dat? en wat doe ik er tegen?

Post Reply