AX Sputtert bij het optrekken...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

dataprog
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: MonMar13, 2006 4:52:30 PM
Location: Woerden
Contact:

AX Sputtert bij het optrekken...

Post by dataprog »

Hoi Allemaal,

Ik ben zo als wel duidelijk is ...NIEUW :D
Mij AX is helemaal super en ik ben er erg blij mee..alleen...wil ik hem graag helemaal gezond krijgen (en eventueel alles aanpassen wat hem verbetert).

Het is probleem is als volgt:
Bij het optrekken (in elke versnelling) sputtert de auto. Dit is bij een koude moter heel erg te noemen..en wanneer je wat langer rijdt is het minder tot weg. Het voelt aan alsof hij verzuipt/ of niet genoeg bezine krijgt...:P lekker tegenstrijdig he?? Hhahhaa....soms (vooral in zijn 1) voelt het alsof je net je rijbewijs hebt..zo erg schokt hij. De Citroën garage heeft niks kunnen vinden en zeggen niet te weten wat het zou kunnen zijn.

Dit alles boeit niet zo veel want hij rijdt verder goed...alleen heb ik helaas nu twee keer mee gemaakt dat hij terug liep in snelheid op de snelweg. Dit was op de A2 bij oog in 't al...en daar zijn geen vluchtstroken...deze voorvallen maken dat ik hier terecht kom.
Ik reed 100....hij bleef een soort van happeren...en liep terug naar 60...flink gevaarlijk met een dikke vrachtwagen achter je :shock:

Iemand Tips??
En nog iemand zin in een paar hoedenplanken van de AX b.t.w.?

Groeten,

Stefan

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Wat voor een AX heb je?
En dan vooral: injectie of carburateur?

Met mijn AX carb heb ik redelijk hetzelfde gehad (alleen het stotteren niet) maar ook dat ie op de snelweg 'weg' viel. Da's idd niet echt fijn.
Sinds een grondige schoonmaakbeurt van de carburateur geen last meer van gehad.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

dataprog
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: MonMar13, 2006 4:52:30 PM
Location: Woerden
Contact:

Post by dataprog »

Rio97 wrote:Wat voor een AX heb je?
En dan vooral: injectie of carburateur?


Ik heb een AX 1.1 (injectie) First Impression E2

Maar hier en daar iets schoonmaken nooit kwaad...klinkt goed...aangezien deze auto een paar jaar stil heeft gestaan.
Verder nog ideeen?

Bedankt voor je reactie!

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 183
Joined: TueMar01, 2005 1:26:50 PM
Location: Dedemsvaart

Post by Flamme »

injectie reiniger wil vast wel helpen flesje is te koop bij brezan/halffords ed

of brandstoffilter vervangen

of brandstofleidingen door spoelen/spuiten

of ecu resetten (accupolen er af half uurtje wachten accupolen er weer op starten en dan auto stationair laten lopen zodat de ecu rustig kan inlezen)als dan de auto goed warm is, bedrijfstemperatuur dan rustig stukje rijden.

of de auto flink op zn staart trappen om ff wakker te worden :twisted:
:twisted: Manipuleren kun je leren :twisted:

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik gok ook op injectie reiniger/reinigen. Sinds ik een schoongemaakt injectiehuis op de mijne heb zitten is mijn gesputter ook weg. Ik had overigens geen last op de snelweg.

En ECU resetten kan nooit kwaad, is gratis...

En welkom ;)
Kijk uit, een Cactussssss

dataprog
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: MonMar13, 2006 4:52:30 PM
Location: Woerden
Contact:

Post by dataprog »

pcrodent wrote:Ik gok ook op injectie reiniger/reinigen. Sinds ik een schoongemaakt injectiehuis op de mijne heb zitten is mijn gesputter ook weg. Ik had overigens geen last op de snelweg.

En ECU resetten kan nooit kwaad, is gratis...

En welkom ;)


Tja...jongens heel erg bedankt hier helpen jullie mij heel erg mee!!
Is er toevallig ook nog iemand die mij hierbij kan helpen?? Ik ben namelijk niet zo technisch :roll:
Eventueel....tegen vergoeding...ik heb ook nog wel een paar hoedenplanken liggen voor de AX ;)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zoek eens rond in het technisch gedeelte, en volgens mij tegenwoordig ook het Faq gedeelte op het forum..

zijn allemaal dingen die vaak gebeuren :D

een ax die een paar jaar (of een paar maanden) stil gestaan heeft, tsja, vuil/vocht (water) in de tank en alles aangekoekt.. hoeft zeker niet erg te zijn! maar even netjes schoonmaken en alles controleren kan zeker geen kwaad...

waar woonde je ergens?
niet dat ik persoonlijk tijd heb (druk druk druk :D) maar misschien dat iemand anders zin heeft om te helpen :)
Image

dataprog
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: MonMar13, 2006 4:52:30 PM
Location: Woerden
Contact:

Post by dataprog »

q01z wrote:waar woonde je ergens?
niet dat ik persoonlijk tijd heb (druk druk druk :D) maar misschien dat iemand anders zin heeft om te helpen :)


Ik woon in Woerden (tussen Utrecht en Gouda in ;))

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ik gok (tenzij het het nieuwere type zonder verdelerkap is) dat het de vacuumvervroeger is die kapot zou kunnen zijn. Mijne had exact datzelfde gevoel, de ontstekingsmodule met daaraan die vervroeger vervangen en het was opgelost. Als het wel een verdelerloze uitvoering is weet ik het niet...

dataprog
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: MonMar13, 2006 4:52:30 PM
Location: Woerden
Contact:

Post by dataprog »

Welk type het precies is zou ik niet weten....autotje uit 1995 verdere soort type staat hierboven al vermeld. Ik denk dat ik nu wel genoeg ideeen heb. Het wordt tijd voor actie ;)
Ik laat verder nog wel even van me horen.....
(hulp is natuurlijk welkom :P )

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Als je een fotootje van de motor zou kunnen maken zouden we het zo zien :)

Injectiereiniger is een flesje waar Wynn op staat, dat haal je bij de Brezan, anders even vragen, en dat gooi je in je benzinetank (de inhoud ;)).

In de FAQ staat bij ECU-vragen een handleidinkje ECU resetten, dat is echt heel gemakkelijk.

En als je er niet uit komt woon je ook nog eens in de buurt dus kan ik je evt. komen helpen :)
Kijk uit, een Cactussssss

dataprog
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: MonMar13, 2006 4:52:30 PM
Location: Woerden
Contact:

Post by dataprog »

pcrodent wrote:Als je een fotootje van de motor zou kunnen maken zouden we het zo zien :)


You're wish is my command ;)
Hier zijn ze dan! Iemand verder nog leuke tips van digen die ik kan verbeteren kwa uiterlijk?? (ik zoek eventueel nog wat andere onderdelen i.p.v. de verroeste die er nu op zitten) =>Zie foto's:

Image

Image

Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Super nu hopen dat Buks ziet wat ie zoekt (maar vgsmij wel).
Trouwens, je wilt 'm sneller hebben?! Zie je links naast de accu die dikke pijp met die versmalling? Daar gaat lucht doorheen. Die versmalling is om de auto zuiniger te maken, maar dus ook minder vlot. Met een open luchtfilter ben je daarvan af, en anders heb ik hier ook nog wel een "gewoon" stukje pijp liggen dat je daar kunt maken in plaats van die versmalling :)
Kijk uit, een Cactussssss

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

tis helaas een verdelerloos systeem, dus de vervroeger is hier vervangen en wordt door de ECU geregeld. Ik weet helaas ook niet wat het zal zijn nu, wellicht is het op te lossen door eens de standaard onderdelen vd ontsteking en inlaat te vervangen?

Bougiekabels (+-40e)
Luchtfilter (8e)
bougies (12e)
evt verweerde/poreuse slangetjes voor nieuw rubber (max 5e)
Benzinefilter (achter bij de tank) (geen idee qua prijs maar niet duur)

Als je nog verder wilt gaan kun je je injectiehuis eraf halen en de injector eruit halen, dat is beide erg simpel. De injector kun je professioneel laten reinigen voor iets van 20e, heb dat zelf niet gedaan maar het zou kunnen helpen. ECU resetten lijkt me sowieso slim, en idd die versmalling uit het inlaatkanaal halen lijkt me ook niet slecht? Weet iemand trouwens wanneer ze die dingen erin zijn gaan zetten?? ik heb een 1.1i TGE uit 92 en ik heb em niet, en ook mn oude 1.4i TRS uit 90 had zoiets niet!

Tot slot zou ik eens een dagje een echt lange rit maken, en vooral goed hard doorrijden (wel zorgen dat je olie + oliefilter in orde is) dat is nooit slecht voor een auto, maar helemaal niet als ie stil heeft gestaan.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Volgens mij hebben alleen 1.4i's de versmalling. Iemand heeft eerder op het forum gevraagd waar ie voor was. 1.1's hebben ze niet, die zijn door de kleinere inhoud al zuinig genoeg vonden ze kennelijk.

En dataprog, lekker bij het goedkoopste dingetje beginnen en kijken of het overgaat. Eventueel kun je van mij een setje bougieskabels en een luchtfilter lenen om te kijken of dat helpt. Hoef je ze niet te kopen, als het beter wordt met het geleende spul erop kun je ze altijd nog kopen!
Kijk uit, een Cactussssss

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

latere 1.1's en vooraal de verdelerloze versie's hebben allemaal die versmalling

dataprog
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: MonMar13, 2006 4:52:30 PM
Location: Woerden
Contact:

Post by dataprog »

Nou, jongens zo kom ik al een heel eind verder...inmiddels heb ik de injectiereiniger gekocht...moet hem alleen nog even erin gooien..maar dat doe ik wanneer hij volgetankt is. Verder ga ik inderdaad nog wat dingen vervangen, maar ik wil niks veranderen waarmee ik de APK niet meer mee haal.

Ondertussen ben ik begonnen met het reinigen van de motor en die begint er al stukken beter uit te zien :D
Mijn streven is een moterblok als dat van Edwin B (zie ledenfoto's) met zijn GTI uit 1992.

pcrodent wrote:Hoef je ze niet te kopen, als het beter wordt met het geleende spul erop kun je ze altijd nog kopen!


Ik heb wel interesse....
het volgende zag ik op internet..:
Image
Image
Heb je nog zoiets liggen :P???

Verder lijkt me dit wel heel mooi en leuk staan...en misschien nog wel lekker bij het rijden:
Image

Maar goed...ik dwaal af....Eerst even dat gesputter verhelpen...ik kom er nog op terug. GREETz!

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Eerst spullie erin, dan tanken.
Mengt het goed :wink:

Ik doe ongeveer een ruime week met een tank, je voelde het AX'je steeds soepeler rijden.
(als het althans geen placebo effect was...)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

Ik zou als eerste voor een fris benzinefilter gaan, als een auto een tijd stil

staat zakt er allemaal troep naar de bodem van de tank....

dit kan zomaar je benzinefilter verstoppen.

Gevolgen: onvoldoende flow... dus stotteren als jij aangeeft dat ie veel

benzine moet geven.

Als het niet de oplossing is, heb je iig je auto vertroeteld voor een kleine 14

euro kan je m bij iddstechnique bestellen

dataprog
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: MonMar13, 2006 4:52:30 PM
Location: Woerden
Contact:

Post by dataprog »

bz10 wrote:Ik zou als eerste voor een fris benzinefilter gaan


Deze is reeds vervangen bij mijn apk in januari, dus daar ligt het niet aan.
Alle stekkers zijn ook schoongemaakt...vrijdag doe ik die injectiereiniger erin...ik moet dan namelijk nog wat kilometers rijden...kan mijn ax-je het meteen gaan verbranden ;)

Post Reply