D-Riem los zonder te blokkeren

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

D-Riem los zonder te blokkeren

Post by Browny »

Ik heb de d-riem losgehaald zonder het motorblok te blokkeren met blokkeerpennen. Dit is toch niet zo'n ramp? (hoop ik) nieuwe d-riem zit er nog niet op en motorblok staat gewoon los in de garage.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Als je maar merktekens hebt gezet, zowel op de riem, als poulies als blok!!
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

idd anders heb je wel een probleem aangezien de kleppen nu in een andere stand staan en je dus moet gaan uitzoeken wat de goede stand is.

BrookmanRacing
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 54
Joined: ThuJun12, 2003 5:13:01 PM
Location: Eelde
Contact:

Post by BrookmanRacing »

Geen probleem!! Ook al heb je de hele motor uitelkaar gehad het kan altijd!!

De timing van de riem doe je als volgt!

Eerst draai je de nokkenas zo dat er een bout door het ronde gat in poulie en in het ronde gat in kop past.

Dan draai je de motor zodat de paspen in het vliegwiel past. (paspen kan een inbussleutel 5mm zijn).

Nu kun je de riem er gewoon omheen leggen, maakt niet uit hoe, als je de kant van de riem zonder spanner er maar strak omheen zet. Daarna de spanrol draaien en de riem dus spannen.

Klaar!

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 356
Joined: TueAug23, 2005 2:27:07 PM
Location: Maarssen

Post by GTE »

op 't vliegwiel zitten volgens mij standaard toch al enige merktekens??
1721 cc Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Drake wrote:idd anders heb je wel een probleem aangezien de kleppen nu in een andere stand staan en je dus moet gaan uitzoeken wat de goede stand is.


ik wil de klepseals toch laten vervangen dus die staan dan toch anders waarschijnlijk.
Thanks voor de reacties iig.

BrookmanRacing wrote:Geen probleem!! Ook al heb je de hele motor uitelkaar gehad het kan altijd!!

De timing van de riem doe je als volgt!

Eerst draai je de nokkenas zo dat er een bout door het ronde gat in poulie en in het ronde gat in kop past.

Dan draai je de motor zodat de paspen in het vliegwiel past. (paspen kan een inbussleutel 5mm zijn).

Nu kun je de riem er gewoon omheen leggen, maakt niet uit hoe, als je de kant van de riem zonder spanner er maar strak omheen zet. Daarna de spanrol draaien en de riem dus spannen.

Klaar!




Ik dacht idd al dat het niet erg was en zoiets stond ook in de haynes, maar ik ben (nog) niet zo goed in "autotechnisch engels".
Dit NL handleidinkje is Super!

BrookmanRacing
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 54
Joined: ThuJun12, 2003 5:13:01 PM
Location: Eelde
Contact:

Post by BrookmanRacing »

Als je de klepseals laat vervangen zou ik ook de kleppen eruithalen en opnieuw inschuren. Ik weet niet hoeveel je zelf zou kunnen doen, maar dit is echt een aanrader!

Kleppen inschuren is diamant pasta tussen klep en klepzitting en dan de klep met rondgaande beweging schuren in de zitting.

En eventueel even de kop een paar tiende van millimeter laten vlakken.. Iets hogere compressie kan prima!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

das een goede en zeker de klepseals vervangen kan geen kwaad mits het blokje meer dan 1.5 ton heeft.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

gewoon kop laten reviseren.. mij werd verteld dat 125.000 km al VEEL was voor een 1.6 106rallye motor
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik wil idd de kop laten reviseren, maar alleen de nodige dingen. Het blokje heeft 117dkm gelopen.
Het blok ligt inmiddels al deels uit elkaar.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik zet nooit merktekens, ik blokkeer altijd alleen..

overigens vind ik de opmerkign;
Als je de klepseals laat vervangen zou ik ook de kleppen eruithalen...

wel grappig, hoe kan je anders de klepseals vervangen :D

voor klepepn inslijpen heb je een 'speciaal' stukje gereedschap 'nodig' of nahja, tis handig.. is gewoon een stokje met een zuignapje, wat je dus tussen je handen kan laten rollen zodat je heel snel kan draaien!

zijn niet al te duur volgens mij, maar desnoods ontvoer je een kind uit de straat die zo'n pijlenboog met zuignapjes heeft :)
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

TTF wrote:gewoon kop laten reviseren.. mij werd verteld dat 125.000 km al VEEL was voor een 1.6 106rallye motor


vaak word er flink mee gereden en hoog in ze toeren maar een 1.6 rallye blok kan makkelijk 2 ton+ lopen

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

ach ja.. afgelopen jaar heb ik 31.000km in een ax gereden.. (1.1 en gti samen ) dus tja liever meteen maar goed.... :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

BrookmanRacing
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 54
Joined: ThuJun12, 2003 5:13:01 PM
Location: Eelde
Contact:

Post by BrookmanRacing »

Marc,

Je hoeft de kleppen er niet uit te halen om de klepseals te vervangen. Bij 1900 GTI motoren hebben we wel eens druk op de cilinders gezet en dan met een tang van mijn vader z'n werk de seals erafgehaald en weer gemonteerd. Dan hoeft de kop er niet af en de kleppen er niet uit. Zo wordt het vaker gedaan bij de dealer. Scheelt koppakking en kopbouten. (bij een XU).

Bij een ax is het inderdaad bijna logisch dat je ze er even uit pakt, daar heb je gelijk in, maar het hoeft niet..
Wij zetten wel altijd de klep weer in de oorspronkelijke zitting. Dan heb je over het algemeen minder schuurwerk.

Maar een revisiebedrijf zal dit allemaal keurig doen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

sorry brookman, even niet over die mogelijkheid nagedacht.. je hebt gelijk! zo was ik het eerst ook van plan :P

zal wel door het hardde werken komen! ;)
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

kan bij een TU helaas niet omdat de klepstoters samen met de kopbouten vast zitten en deze losmoeten en als je de bouten losschroeft tja dan kan je net zo goed de kop eraf halen zonder het risico dat de koppaking niet meer goed is na het loshalen.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

is het moeilijk om zelf de klepseals te vervangen en de kleppen in te schuren met het juiste gereedschap?
Bij revisiebedrijf kost het 150 euro, dus dat is mijn evt. budget voor het gereedschap.

BrookmanRacing
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 54
Joined: ThuJun12, 2003 5:13:01 PM
Location: Eelde
Contact:

Post by BrookmanRacing »

Die 150 euro is dat alleen voor het vervangen van de klepseals en het inschuren van de kleppen? Of controleren (en vervangen indien nodig) ze de klepgeleiders ook en vlakken ze de kop ook? En is dit inclusief materiaal of komt dat er nog overheen?

Alles inclusief is het namelijk niet duur..

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

BrookmanRacing wrote:Die 150 euro is dat alleen voor het vervangen van de klepseals en het inschuren van de kleppen? Of controleren (en vervangen indien nodig) ze de klepgeleiders ook en vlakken ze de kop ook? En is dit inclusief materiaal of komt dat er nog overheen?

Alles inclusief is het namelijk niet duur..



alles wat je opnoemt behalve vlakken van de kop.
Dat kost 31 euro extra.

Post Reply