Koppaking lek/kapot of toch lucht??
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Koppaking lek/kapot of toch lucht??
Tja, er is al veel over geschreven, en ik heb alles (denk ik) er ook over gelezen. Toch twijfel ik, dus mijn verhaal;
Paar weken terug met de AX (1,4 D) op de snelweg ineens een witte pluim achter de auto. Gelijk gestopt en gekeken.
Uit het gaatje onder de vulopening kwam flink veel koelvloeistof. Even laten afkoelen en toen rustig/langzaam in laag toeren naar huis gereden.
Koelvloeistof bijgevuld, en behoorlijk ontlucht. Tijdje laten lopen en de fan sloeg aan. (toch vertrouwde ik de sensor niet, en er voor 11,- een nieuwe in gezet)
Nu blijft ie koelvloeistof uit het overloop gaatje blazen. (als ie warm is/wordt) Ook ontlucht bovenop de radiator bij dat andere dopje.
Als de motor loopt en ik ontlucht 'm via dat "ventiel-dingetje" blijft er lucht en koelvloeistof uitkomen. Ondertussen heb ik er al 5 liter koelvloeistof in gekieperd.... (en er zat nog in uiteraard)
Oftewel, toch nog ergens lucht? Of toch koppakking naar z'n grootje??
(wel handig om te weten voordat ik de kop eraf trek)
Paar weken terug met de AX (1,4 D) op de snelweg ineens een witte pluim achter de auto. Gelijk gestopt en gekeken.
Uit het gaatje onder de vulopening kwam flink veel koelvloeistof. Even laten afkoelen en toen rustig/langzaam in laag toeren naar huis gereden.
Koelvloeistof bijgevuld, en behoorlijk ontlucht. Tijdje laten lopen en de fan sloeg aan. (toch vertrouwde ik de sensor niet, en er voor 11,- een nieuwe in gezet)
Nu blijft ie koelvloeistof uit het overloop gaatje blazen. (als ie warm is/wordt) Ook ontlucht bovenop de radiator bij dat andere dopje.
Als de motor loopt en ik ontlucht 'm via dat "ventiel-dingetje" blijft er lucht en koelvloeistof uitkomen. Ondertussen heb ik er al 5 liter koelvloeistof in gekieperd.... (en er zat nog in uiteraard)
Oftewel, toch nog ergens lucht? Of toch koppakking naar z'n grootje??
(wel handig om te weten voordat ik de kop eraf trek)
Als de motor nog koud is met radiateur dop open starten. En kijken of daar luchtbellen omhoog komen. Als dat zo is lekt ie uitlaatgassen in het koelcircuit.
Is je koelvloeistof wel mooi schoon? Als dat mayo is issie sowieso lek.
Is je koelvloeistof wel mooi schoon? Als dat mayo is issie sowieso lek.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Heb je met ontluchten wel je verwarming op maximaal heet gezet?
Uiteindelijk moet mag er geen lucht meer uit het circuit komen. Uit geen enkel ontluchtingsgat.
Maar geen witte rook, geen mayo, geen olie lekkage aan de buitenkant...
Lijkt niet echt op een lekke koppaking.
Uiteindelijk moet mag er geen lucht meer uit het circuit komen. Uit geen enkel ontluchtingsgat.
Maar geen witte rook, geen mayo, geen olie lekkage aan de buitenkant...
Lijkt niet echt op een lekke koppaking.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Drake wrote:idd is gewoon een luchtklep.
Klinkt logisch idd. Vaag dat er voor ontluchten dan altijd staat dat je je verwarming op maximaal heet moet zetten.
Maar goed. Zou de koppakking niet zo lek kunnen zijn dat er uitlaatgassen in het koelcircuit komen... En dat die de druk opbouwen.
Zou je dat niet kunnen testen door de uitlaat gewoon helemaal dicht te houden door een 2de persoon?
Op den duur kan die dan ze druk niet meer kwijt... Als het dan harder begint te bubbelen in je koelcircuit... Dan weet je het probleem.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Re: Koppaking lek/kapot of toch lucht??
Diek wrote:Tja, er is al veel over geschreven, en ik heb alles (denk ik) er ook over gelezen. Toch twijfel ik, dus mijn verhaal;
Paar weken terug met de AX (1,4 D) op de snelweg ineens een witte pluim achter de auto. Gelijk gestopt en gekeken.
Uit het gaatje onder de vulopening kwam flink veel koelvloeistof. Even laten afkoelen en toen rustig/langzaam in laag toeren naar huis gereden.
Koelvloeistof bijgevuld, en behoorlijk ontlucht. Tijdje laten lopen en de fan sloeg aan. (toch vertrouwde ik de sensor niet, en er voor 11,- een nieuwe in gezet)
Nu blijft ie koelvloeistof uit het overloop gaatje blazen. (als ie warm is/wordt) Ook ontlucht bovenop de radiator bij dat andere dopje.
Als de motor loopt en ik ontlucht 'm via dat "ventiel-dingetje" blijft er lucht en koelvloeistof uitkomen. Ondertussen heb ik er al 5 liter koelvloeistof in gekieperd.... (en er zat nog in uiteraard)
Oftewel, toch nog ergens lucht? Of toch koppakking naar z'n grootje??
(wel handig om te weten voordat ik de kop eraf trek)
Koppakking, das een ding dat zeker is, ding blaast gewoon uitlaatgas van je cylinders in het koelsysteem, symptomen komen mij wel akelig bekend voor (3x gehad, nu ander motortje ingebouwd)