dynamo

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

dynamo

Post by first »

Min accustoringlampje blijft af en toe branden totdat ik gas geef en een andere keer brandt hij weer niet. volgens de citroendealer is de dynamo waarschijnlijk zwakker aan het worden. Ze zeggen dat hij mogelijker wijze alleen nog maar bijlaad tijdens gas geven. Het schijnt niet meteen alarmerend te zijn. Maar is een dynamo makkelijk zelf te plaatsen? Als ik dat moet laten doen ben ik gelijk 250 euro kwijt :shock:
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Zullen de koolborstels wel zijn, de mijne deed exact hetzelfde dan wat je nu aangeeft, kwestie van de borstels vervangen, tenzij de rest ook tever is ingesleten, dan wordt het een andere dynamo.

Alleen een setje koolborstels is makkelijk te monteren, dynamo op zich is ook nog wel eenvoudig te doen, paar bouten los en alleen de riem na de tijd weer spannen is wat lastiger dan de rest van de operatie
Last edited by IceByte on TueJan17, 2006 11:31:43 PM, edited 1 time in total.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Dynamo is bij een ax vrij makkelijk te vervangen.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Kijk of laat eerst even kijken of de V-snaar nog wel strak staat. Die kan ook rood-lampje opleveren, en dat is kwestie van boutje aandraaien. :)
Zie ook de howto V-snaar vervangen, niet om daadwerkelijk te vervangen maar staat wel nuttige info in.
Kijk uit, een Cactussssss

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Ik wist dat er in een auto ook koolborstels zitten. Waar kan ik die vinden en hoe kan ik zien of ze versleten zijn?
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 356
Joined: TueAug23, 2005 2:27:07 PM
Location: Maarssen

Post by GTE »

Image

rechts is versleten, die bovenop de dynamo ligt is niet versleten


nogmaals:
klikje doen
1721 cc Image

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

De koolborstels kan ik zo niet inschatten. Wel weer gezien dat er oliedruppels onder aan het motorblok en dat er een plasje vocht (transparant) met olie onder de auto ligt.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

je kan het makkelijk zelf doen. Ff onder de auto kruipen, daar vind je zo'n ding als op de foto. Das de dynamo. Deze loshalen, zit met twee bouten vast. Dan is dat zwarte riempje ook los. Die kan je ff aan de kant liggen. Dat ding wat je op de foto 2x ziet is de spanningsregelaar, die kan je nu van de losse dynamo afhalen. 2 schroefjes of boutjes. En nu kan je er een nieuwe inzetten. Dynamo terugplaatsen met die riem erop. Een van de bouten kan je in een soort sleuf verplaatsen, daarmee kan je dus de riem straktrekken. Dan weer vastmaken en dat is het.

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Browny,zet je met je GT blok ook rembekrachtiging op je auto,Je zal het nodig hebben.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Axman
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: FriNov25, 2005 7:26:02 PM
Location: Amsterdam

Post by Axman »

Heb ook een dynamo probleem (laadspanning van nog geen 13 volt) en aan de hand van bovenstaande foto en deze korte maar duidelijke uitleg, ga ik het zelf proberen.
Stomme vraag misschien, maar dat zwarte riempje is de V-snaar, neem ik aan?
En als de borstels zo afgesleten zijn als op de foto, kan ik dan volstaan met alleen die vervangen?
En, laatste vraag, is er een goed adresje waar ik die dan (of de gehele dynamo) redelijk goedkoop kan krijgen? Woon zelf in Amsterdam.

Zo dat was een hele rits vragen, ben benieuwd...!

grtz.

Browny wrote:je kan het makkelijk zelf doen. Ff onder de auto kruipen, daar vind je zo'n ding als op de foto. Das de dynamo. Deze loshalen, zit met twee bouten vast. Dan is dat zwarte riempje ook los. Die kan je ff aan de kant liggen. Dat ding wat je op de foto 2x ziet is de spanningsregelaar, die kan je nu van de losse dynamo afhalen. 2 schroefjes of boutjes. En nu kan je er een nieuwe inzetten. Dynamo terugplaatsen met die riem erop. Een van de bouten kan je in een soort sleuf verplaatsen, daarmee kan je dus de riem straktrekken. Dan weer vastmaken en dat is het.
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ja, dat is de v-snaar.
En als alleen de borsteltje versleten zijn (bijv vanaf een km stand van 150k of meer) kun je ook alleen deze vervangen. Is bij de mijne bijna twee jaar geleden gebeurd en rij sindsdien weer vrolijk rond, qua dynamo dan...

Je kan ook ff bellen naar lokale dynamorevisie bedrijven voor een algehele revisie en wat dat kost.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Axman
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: FriNov25, 2005 7:26:02 PM
Location: Amsterdam

Post by Axman »

Thanks! Mijne heeft er al ruim 170k opzitten, dus denk (en hoop) wel dat het alleen die borsteltjes zijn. Revisiecentrum ben ik vandaag geweest, maar schrok erg van de prijs: ruim 200 euro. Ga ik het liever zelf proberen, heel veel valt er niet te verneuken, toch?

Rio97 wrote:Ja, dat is de v-snaar.
En als alleen de borsteltje versleten zijn (bijv vanaf een km stand van 150k of meer) kun je ook alleen deze vervangen. Is bij de mijne bijna twee jaar geleden gebeurd en rij sindsdien weer vrolijk rond, qua dynamo dan...

Je kan ook ff bellen naar lokale dynamorevisie bedrijven voor een algehele revisie en wat dat kost.
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ik kan voor 60 eur nieuwe dynamo's leveren ga dus niet liggen prutsen!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Axman
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: FriNov25, 2005 7:26:02 PM
Location: Amsterdam

Post by Axman »

Joost wrote:ik kan voor 60 eur nieuwe dynamo's leveren ga dus niet liggen prutsen!


Thanks voor het aanbod, Joost. Zal niet nodig zijn in mijn geval. Ben vandaag namelijk wat gaan schroeven en sleutelen en het bleek dat de dynamo zelf nog redelijk goed was, maar de koolborsteltjes waren inderdaad klinisch dood, zoals te zien op de foto. Dus ff naar Harry Banis en voor 22 eurootjes nieuwe gehaald. De hele boel schoongemaakt met messing borsteltje en een beetje schuurpapier. Zit er allemaal weer op en het werkt allemaal weer 100% (zelfs het dashboardlampje voor mijn dimlicht die het eerst niet deed!). Diezelfde Harry Banis wilde me gisteren nog een hele reviseerde dynamo verkopen voor 200 euro...

Image
Image

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

50 euro reviseer ik die dynamo's met nieuwe sleepringen, lagers, koolborstels en desnoods een nieuw lagerschild (wanneer uitgesleten).

Laat maar weten wie nog oude dynamo'tjes heeft liggen > kunnen we ms leuk prijsje van maken. > ff PB'tje. Merk namelijk wel dat de vraag naar dynamo's goeie redelijk groot is.

(ps, ja bok is weer onlijn :P)
Ik wil slapend sterven, net als mijn Opa......
niet schreeuwend en huilend zoals zijn bijrijder!

Blaat het niet , dan schaapt 't niet

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

bokkie wrote:50 euro reviseer ik die dynamo's met nieuwe sleepringen, lagers, koolborstels en desnoods een nieuw lagerschild (wanneer uitgesleten).

Laat maar weten wie nog oude dynamo'tjes heeft liggen > kunnen we ms leuk prijsje van maken. > ff PB'tje. Merk namelijk wel dat de vraag naar dynamo's goeie redelijk groot is.

(ps, ja bok is weer onlijn :P)


Dat had ik eerder moeten weten..... Lasaulec is iig niet te betalen (en dat melden ze dus niet vantevoren :twisted: )
Image

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

tja, winschoten

dan ben meer kwijt voor de benzine als voor het reviseren, dus dat heeft waarschijnlijk dan weinig zin.

(zie nu net dat mn eigen woonplaats nog op Graz staat ipv Hedel :P)
Ik wil slapend sterven, net als mijn Opa......
niet schreeuwend en huilend zoals zijn bijrijder!

Blaat het niet , dan schaapt 't niet

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Denk toch echt dat heen en weer goedkoper was geweest....alleen zonder dynamo lukt dat natuurlijk nooit :?
Image

eekthecat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: WedMay10, 2006 5:54:00 PM
Location: woudrichem
Contact:

Post by eekthecat »

jep de dynamo markt trekt inderdaad aan.
mooi toch

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Mijne wil denk ik binnenkort ook vervangen worden inderdaad.... gelukkig heb ik er nog 1.
Kijk uit, een Cactussssss

Post Reply