Ik wil nu dus graag weten wat dat lampje nou precies betekend. Ik ga nl zondag a.s. naar zuid-frankrijk rijden en heb het probleem dan liever opgelost...
Hoe wordt het rode lampje bij de temp-meter aangestuurd??
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Hoe wordt het rode lampje bij de temp-meter aangestuurd??
Waarvoor is nou precies het rode lampje bij de temperatuurmeter? Hij gaat bij mij aan vlak nadat mijn motor 90 graden is gepasseerd, maar mijn motor wordt niet warmer dan 105 graden (bij 140 km/h).
Ik wil nu dus graag weten wat dat lampje nou precies betekend. Ik ga nl zondag a.s. naar zuid-frankrijk rijden en heb het probleem dan liever opgelost...
Ik wil nu dus graag weten wat dat lampje nou precies betekend. Ik ga nl zondag a.s. naar zuid-frankrijk rijden en heb het probleem dan liever opgelost...
Last edited by Marc01 on ThuAug18, 2005 2:58:15 PM, edited 2 times in total.
De sensor die het rode lampje aanstuurt van "TE heet" zit niet op dezelfde plek als de sensor die te temperatuurmeter aanstuurt.
Misschien zit er te weinig koelvloeistof in. Of issie niet goed ontlucht. Dat de vloeistof niet over het hele circuit dezelfde temperatuur is.
Of die sensor doet het gewoon niet goed. Kan natuurlijk ook nog.
Misschien zit er te weinig koelvloeistof in. Of issie niet goed ontlucht. Dat de vloeistof niet over het hele circuit dezelfde temperatuur is.
Of die sensor doet het gewoon niet goed. Kan natuurlijk ook nog.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Waar zit die sensor? Hij is wel goed ontlucht, dus dat kan het niet zijn.Mark wrote:De sensor die het rode lampje aanstuurt van "TE heet" zit niet op dezelfde plek als de sensor die te temperatuurmeter aanstuurt.
Misschien zit er te weinig koelvloeistof in. Of issie niet goed ontlucht. Dat de vloeistof niet over het hele circuit dezelfde temperatuur is.
Of die sensor doet het gewoon niet goed. Kan natuurlijk ook nog.
Maar dat lampje is dus alleen een indicator voor oververhitting? Niet toevallig dat dat lampje ook voor bv te weinig koelvloeistof is?
-
Kakelbont
- AX Master Spammer

- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
bij de type 2 dash heb je een apart lampje voor het koelwaternivo en "te heet". Weet niet of dat bij type1 ook zo is.Marc01 wrote:Waar zit die sensor? Hij is wel goed ontlucht, dus dat kan het niet zijn.Mark wrote:De sensor die het rode lampje aanstuurt van "TE heet" zit niet op dezelfde plek als de sensor die te temperatuurmeter aanstuurt.
Misschien zit er te weinig koelvloeistof in. Of issie niet goed ontlucht. Dat de vloeistof niet over het hele circuit dezelfde temperatuur is.
Of die sensor doet het gewoon niet goed. Kan natuurlijk ook nog.
Maar dat lampje is dus alleen een indicator voor oververhitting? Niet toevallig dat dat lampje ook voor bv te weinig koelvloeistof is?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Ik heb het ook gehad, precies bij de 130 kilometer per uur... Mijn radiateur was dichtgeslipt. Heb er een nieuwe in gehangen en het probleem was verholpen!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Ik heb een type 2, maar vlgns mij maar 1 lampje. (rond rood lampje bij de temp-meter.Kakelbont wrote:bij de type 2 dash heb je een apart lampje voor het koelwaternivo en "te heet". Weet niet of dat bij type1 ook zo is.Marc01 wrote:Waar zit die sensor? Hij is wel goed ontlucht, dus dat kan het niet zijn.Mark wrote:De sensor die het rode lampje aanstuurt van "TE heet" zit niet op dezelfde plek als de sensor die te temperatuurmeter aanstuurt.
Misschien zit er te weinig koelvloeistof in. Of issie niet goed ontlucht. Dat de vloeistof niet over het hele circuit dezelfde temperatuur is.
Of die sensor doet het gewoon niet goed. Kan natuurlijk ook nog.
Maar dat lampje is dus alleen een indicator voor oververhitting? Niet toevallig dat dat lampje ook voor bv te weinig koelvloeistof is?
-
hans106xsi
- AX liefhebber

- Posts: 153
- Joined: WedJun16, 2004 10:44:18 PM
- Location: emmeloord
Idd, dat idee had ik dus ook al. Daarom vroeg ik me af waar dat lampje evt nog maar voor kan zijn.TB wrote:Maar als ie bij 90 graden al aan gaat dan is dat eigenlijk veel te vroeg.
Lampje is iig niet voor het vloeistof niveau heb ik net ontdekt. Weet iemand misschien waar de sensor zit die het lampje aanstuurd? Is vlgns mij niet dezelfde als die het metertje aanstuurt...
Last edited by Marc01 on SunJul31, 2005 4:59:24 PM, edited 1 time in total.
Inderdaad, lampje van te weinig zit ergens anders, net even getest.thommes wrote:volgens mij is het lamje van te weinig te zien tussen het rijtje van je acculampje en je olie enz enz. Te heet zal volgens mij aangeduid worden aan de linker kant waar de meter zit. Dat is een klein rond lampje he?
thommes
Maar als ik weet waar de sensor zit voor dat "te heet lampje" kan ik die ff checken.
Onder je thermostaat zit een stekker die je motorblok ingaat. Uit mijn hoofd 2 draden.
Simpel te testen.... Laat je auto gewoon stationair op temperatuur draaien en trek die stekker eruit. Dan zie je vanzelf de meter naar 0 gaan of het lampje uitgaan. Kom je er snel genoeg achter welke het is.
Onder je thermostaat is waar die dikke koelvloeistofslang je motor ingaat.
Simpel te testen.... Laat je auto gewoon stationair op temperatuur draaien en trek die stekker eruit. Dan zie je vanzelf de meter naar 0 gaan of het lampje uitgaan. Kom je er snel genoeg achter welke het is.
Onder je thermostaat is waar die dikke koelvloeistofslang je motor ingaat.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Mark wrote:Onder je thermostaat zit een stekker die je motorblok ingaat. Uit mijn hoofd 2 draden.
Simpel te testen.... Laat je auto gewoon stationair op temperatuur draaien en trek die stekker eruit. Dan zie je vanzelf de meter naar 0 gaan of het lampje uitgaan. Kom je er snel genoeg achter welke het is.
Onder je thermostaat is waar die dikke koelvloeistofslang je motor ingaat.
Dat is idd de sensor die je temperatuurmeter aanstuurt. Die heb ik al vervangen. Maar ik wil weten hoe dat rode lampje wordt aangestuurd. Omdat hij al bij 90 graden aangaat, dacht ik dat daarvoor ergens anders nog een sensor zit.
-
Kakelbont
- AX Master Spammer

- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Op de radiateur zitten 2 sensoren, eentje rechts (als je voor de auto staat) deze is voor de fan (thermoschakelaar). Eentje links, die is voor het koelwater nivo.Marc01 wrote:Dat klopt, die stekker vlak onder het thermostaathuis is voor de meter, maar waarvandaan wordt nou het lampje aangestuurd?Joost wrote:volgens mij is het draadje op het thermostaathuis voor de meter. en niet voor het lampje![]()
Het "te heet" lampje gebruikt volgens mij dezelfde sensor als die van de meter. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je auto idd te warm wordt maar dat de meter een verkeerde temp. aangeeft.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Als dezelfde sensor wordt gebruikt, dan zou dat dus kunnen betekenen dat de aansturing van het rode lampje stuk is?Kakelbont wrote:Op de radiateur zitten 2 sensoren, eentje rechts (als je voor de auto staat) deze is voor de fan (thermoschakelaar). Eentje links, die is voor het koelwater nivo.Marc01 wrote:Dat klopt, die stekker vlak onder het thermostaathuis is voor de meter, maar waarvandaan wordt nou het lampje aangestuurd?Joost wrote:volgens mij is het draadje op het thermostaathuis voor de meter. en niet voor het lampje![]()
Het "te heet" lampje gebruikt volgens mij dezelfde sensor als die van de meter. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je auto idd te warm wordt maar dat de meter een verkeerde temp. aangeeft.
Ik denk dat de temperatuur op het metertje wel klopt, want bij ca 98 graden slaat de fan aan.


