motor slaat af op de snelweg

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

JawS
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: ThuJun23, 2005 7:51:52 PM
Location: Nijmeg?h!
Contact:

motor slaat af op de snelweg

Post by JawS »

Dit weekend voor het eerst met mijn ax 1.1 uit 1990 een lange rit op de snelweg gemaakt. Nou overkwam me het volgende:
Ik reed ongeveer 110 (was net 50 km onderweg) toen de motor er opeens mee stopte. Het gaspedaal indrukken reageerde ie niet meer op. De eerste keer dat het gebeurde reed hij wel weer verder toen ik was afgeremd naar 70. De tweede keer (1 km verder) moest ik op de vluchtstrook stoppen, en de motor was uit. Starten lopen en ik kon weer verder rijden. Hierna nog 80 km gereden zonder problemen.
Op de terugweg gebeurde me weer precies hetzelfde. 1 keer haperen, een kilometer verder helemaal afslaan gestopt, alleen deze keer was de motor nog aan toen ik helemaal stilstond. Hierna kon ik gewoon weer verder rijden naar huis zonder problemen.
Wat me de tweede keer wel opviel was dat toen ik het gaspedaal intrapte en hij er niet op reageerde wel een wat meer brommerig geluid maakte.

Weet iemand door wat dit veroorzaakt kan worden?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

klinkt als geen benzine >> hij krijgt wel lucht maar doet er nix meer mee..

JawS
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: ThuJun23, 2005 7:51:52 PM
Location: Nijmeg?h!
Contact:

Post by JawS »

Dus dan zou het de brandstofpomp of het brandstoffilter moeten zijn?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

het klinkt een beetje zo, maar het is wel heel vaag. had dit vaker met m'n brommer, dan moest ik ff schudden met de tank en dan liep ie weer ;)

JawS
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: ThuJun23, 2005 7:51:52 PM
Location: Nijmeg?h!
Contact:

Post by JawS »

Ik vond het ook erg vaag. Zeker omdat ie het meteen erna weer perfect deed.
Ik zal vanavond wel eens even naar het brandstoffilter kijken.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

JawS wrote:Ik vond het ook erg vaag. Zeker omdat ie het meteen erna weer perfect deed.
Ik zal vanavond wel eens even naar het brandstoffilter kijken.


als je daarmee aan de gang gaat; waarschijnlijk heb je een klein brandstoffilter onder je motorkap. die kan je vervangen voor een euro of 3 - spaar je de moeite van het schoonmaken ;)

dat is overigens niet het enige brandstoffilter dat je hebt, er zit er ook een links onder je auto, bij de achteras :)

JawS
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: ThuJun23, 2005 7:51:52 PM
Location: Nijmeg?h!
Contact:

Post by JawS »

kakanox wrote:als je daarmee aan de gang gaat; waarschijnlijk heb je een klein brandstoffilter onder je motorkap. die kan je vervangen voor een euro of 3 - spaar je de moeite van het schoonmaken ;)

dat is overigens niet het enige brandstoffilter dat je hebt, er zit er ook een links onder je auto, bij de achteras :)


Hmm, waar ergens onder de motorkap kan ik die vinden?
Ik had ergens gelezen dat dat andere filter in de tank zou zitten :? Maar dat is dus niet zo?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

JawS wrote:
kakanox wrote:als je daarmee aan de gang gaat; waarschijnlijk heb je een klein brandstoffilter onder je motorkap. die kan je vervangen voor een euro of 3 - spaar je de moeite van het schoonmaken ;)

dat is overigens niet het enige brandstoffilter dat je hebt, er zit er ook een links onder je auto, bij de achteras :)


Hmm, waar ergens onder de motorkap kan ik die vinden?
Ik had ergens gelezen dat dat andere filter in de tank zou zitten :? Maar dat is dus niet zo?


andere filter zit bij injectiehuis, haal er maar eens ??n, dan vind je het wel. 2 slangen van ong. cm dik komen uit op het injectiehuis (benzinetoevoer + retourleiding)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Bij mij zit het brandstoffilter aan de bestuurderskant van de auto. Achteraan bij de bezinetank. Strak tegen de zijkant van de auto aangedrukt.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

euhmm ok fijn.
ik had vannacht echt een heel lang verhaal getypt met wat ik dacht dat het was en hoe het op te lossen is. maar blijkbaar staat dat hier niet.

ik denk namelijk dat het een probleem is bij het injectiesysteem. Dus een slechte/onbetrouwbare vonk.
meestal komt dat door een kapotte bobine of module (worden in set vervangen)

testen kan door een geisoleerde schroevendraaier in een bougiekabel te stoppen. Deze schroevendraaier moet je dan in de buurt van bijv je motorsteun houden (ongeveer 1cm afstand) en als je dan iemand anders laat starten moeten er vonken tot een cm zeker mogelijk zijn. Haalt hij dit niet, of onregelmatig, dan duidt dit op een kapotte bobine of module

wij hadden dit probleem vorig jaar ook, precies dezelfde symptonen. motor valt uit bij gasgeven, stilstaan, even niet kunnen starten, dan weer wel.. en gewoon weer kunnen rijden
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

q01z wrote:euhmm ok fijn.
ik had vannacht echt een heel lang verhaal getypt met wat ik dacht dat het was en hoe het op te lossen is. maar blijkbaar staat dat hier niet.

ik denk namelijk dat het een probleem is bij het injectiesysteem. Dus een slechte/onbetrouwbare vonk.
meestal komt dat door een kapotte bobine of module (worden in set vervangen)

testen kan door een geisoleerde schroevendraaier in een bougiekabel te stoppen. Deze schroevendraaier moet je dan in de buurt van bijv je motorsteun houden (ongeveer 1cm afstand) en als je dan iemand anders laat starten moeten er vonken tot een cm zeker mogelijk zijn. Haalt hij dit niet, of onregelmatig, dan duidt dit op een kapotte bobine of module

wij hadden dit probleem vorig jaar ook, precies dezelfde symptonen. motor valt uit bij gasgeven, stilstaan, even niet kunnen starten, dan weer wel.. en gewoon weer kunnen rijden


da's idd ook mogelijk. wordt de bobine dan te warm? opvallend genoeg zag ik idd voordat ik reageerde als laatste poster bij dit topic "q01z" staan, maar vond geen advies van jou..

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik denk dat vannacht een backup terug gezet is. zal wel te maken hebben gehad met het slechte weer..

er zal dus nog wel meer missen!

bobine warm wordne? neej ik denk gewoon beschadiging in de spoel..

overigens koste ons een set bobine/module 160,- bij de dealer..
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

q01z wrote:ik denk dat vannacht een backup terug gezet is. zal wel te maken hebben gehad met het slechte weer..

er zal dus nog wel meer missen!

bobine warm wordne? neej ik denk gewoon beschadiging in de spoel..

overigens koste ons een set bobine/module 160,- bij de dealer..


ouch.. kan ie beter op de sloop kijken.. heb er ook nog wel liggen maar die zijn ook niet al te best..

JawS
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: ThuJun23, 2005 7:51:52 PM
Location: Nijmeg?h!
Contact:

Post by JawS »

q01z wrote:euhmm ok fijn.
ik had vannacht echt een heel lang verhaal getypt met wat ik dacht dat het was en hoe het op te lossen is. maar blijkbaar staat dat hier niet.

ik denk namelijk dat het een probleem is bij het injectiesysteem. Dus een slechte/onbetrouwbare vonk.
meestal komt dat door een kapotte bobine of module (worden in set vervangen)

testen kan door een geisoleerde schroevendraaier in een bougiekabel te stoppen. Deze schroevendraaier moet je dan in de buurt van bijv je motorsteun houden (ongeveer 1cm afstand) en als je dan iemand anders laat starten moeten er vonken tot een cm zeker mogelijk zijn. Haalt hij dit niet, of onregelmatig, dan duidt dit op een kapotte bobine of module

wij hadden dit probleem vorig jaar ook, precies dezelfde symptonen. motor valt uit bij gasgeven, stilstaan, even niet kunnen starten, dan weer wel.. en gewoon weer kunnen rijden


Even voor de duidelijkheid, ik moet dus een boegiekabel loshalen, hier een schroevendraaier insteken en deze dan 1 cm van de motorsteun vandaan houden?
Ik zal straks eens kijken. Ik hoop niet dat het dat is, want dat is waarschijnlijk dan een strop voor mijn vakantie :( Ik had die auto gekocht om mee op vakantie te gaan, en 160 euri er nog eens bij ga'k niet redden.
Kzal de brandstoffilters voor de zekerheid ook nog ff controleren.

JawS
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: ThuJun23, 2005 7:51:52 PM
Location: Nijmeg?h!
Contact:

Post by JawS »

kakanox wrote:
q01z wrote:ik denk dat vannacht een backup terug gezet is. zal wel te maken hebben gehad met het slechte weer..

er zal dus nog wel meer missen!

bobine warm wordne? neej ik denk gewoon beschadiging in de spoel..

overigens koste ons een set bobine/module 160,- bij de dealer..


ouch.. kan ie beter op de sloop kijken.. heb er ook nog wel liggen maar die zijn ook niet al te best..


Wat zou je er op de sloop ongeveer voor moeten betalen?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat is idd de wijze van testen.

wat je ook kan doen is een bougie eruit draaien, deze in de kabel laten zitten en met een geisoleerde tang vasthouden.. dan meot je dus ook een vonkje kunnen zien.
Image

JawS
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: ThuJun23, 2005 7:51:52 PM
Location: Nijmeg?h!
Contact:

Post by JawS »

Ik heb net even uitgeprobeerd of de vonken goed waren. Het zag er goed uit. 1 cm haalde hij makkelijk. Dus ik weet niet of het daar aan ligt. Ik zou dan eignelijk ook verwachten dat ie er vaker last van zou hebben, maar het is nu 2 x op de 600 km gebeurt. Voor de rest loopt ie eigenlijk ook prima.

Het brandstoffilter heb ik nog niet vervangen. Bij de dealer vroegen ze 20 euro voor zo'n filter :?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

JawS wrote:Ik heb net even uitgeprobeerd of de vonken goed waren. Het zag er goed uit. 1 cm haalde hij makkelijk. Dus ik weet niet of het daar aan ligt. Ik zou dan eignelijk ook verwachten dat ie er vaker last van zou hebben, maar het is nu 2 x op de 600 km gebeurt. Voor de rest loopt ie eigenlijk ook prima.

Het brandstoffilter heb ik nog niet vervangen. Bij de dealer vroegen ze 20 euro voor zo'n filter :?


20 euro? :? welke van de twee? die achter bij de tank is 't wel waard. als je er ook een onder je motorkap hebt: max. 5 euro!

JawS
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: ThuJun23, 2005 7:51:52 PM
Location: Nijmeg?h!
Contact:

Post by JawS »

Het die achter bij de tank waar ze het voor vroegen. Ik heb hem alleen nog niet kunnen lokaliseren. Of zit hij helemaal onder de auto verstopt?

Ik heb trouwens van de week wel een beetje bij de tank zitten prutsen, want toen ik net getankd had en de bocht om ging rook ik benzine. onder de achterbankt onder de zwarte dop het die het meest aan de bestuurderskant zat was de afsluiting naar de benzinetank open. Die dop heb ik goed dicht gedaan. Kan het zijn dat er daardoor niet genoeg lucht meer in de tank kan komen bij het rijden?

axracer
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: WedApr13, 2005 11:05:06 AM
Location: balkbrug
Contact:

Post by axracer »

heey

als hij niet vonkt is het bijna zeker dat het je module is, met mijn vorige ax die ik 8 maand heb gehad heb ik er 2 vervangen.
hij valt uit, wacht ff en je start. die dingen gaan vaak kapot omdat er een gelijdings pasta achtermoet of er niet voldoende achter zit ,kwam ik later achter. nieuwe module kost 60 euro
bij de sloop 20 euro.
en evt. bobine ook van sloop 20 euro

hij gaat op den duur steeds vaker uit vallen bij mij was het op het laatst op 5 km ongeveer 4 keer stoppen.

als hij niet vonkt gewoon eerst module vervangen, met goed veel gelijdings pasta.
al is iets nog zo snel, mijn ax achterhaalt het wel.

Post Reply