Wat houdt een kleine beurt in?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Wat houdt een kleine beurt in?

Post by Browny »

Mijn auto moet weer voor de kleine beurt.
Ik wil alleen een hoop ff zelf doen/proberen.

Wat ik allemaal kon verzinnen of als tip heb doorgekregen:
Olie verversen voor nieuwe verse 10W40 en de afdichtring van de aftapplug vernieuwen (gedaan)
Koelvloeistof verversen
Ruitenwisservloeistof bijvullen (heftige ingreep)
VoorRemmen check ( al gedaan )
Handrem aanspannen (gedaan)
Nieuw luchtfilter (gedaan)
Injectiereiniger een keertje gebruiken (gedaan)
Oliefilter vervangen (gedaan)
Ashoezen checken (gedaan)
Bakolie verversen
Kleppen stellen
Remleidingen controleren. (RV zit klein scheurtje in, apk goedgekeurd)

Wat ik ga laten doen omdat ik dit niet zelf kan:

Achterremmen controle (zijn goed!)
Speling op kogelgewrichten laten checken ( was dus niet echt goed meer, nu maar dieselpoten monteren)

Wat er misschien gaat gebeuren (twijfel nog):
Nieuwe bougies
Nieuw brandstoffilter
Rotor
Verdelerkap


Heeft er iemand misschien aanvullingen of dingen waarvan hij/zij zegt dat dat niet nodig is.
Alle tips zijn welkom.
Misschien relevant : ik heb 102dkm op de teller staan.
Last edited by Browny on TueJun07, 2005 5:21:14 PM, edited 13 times in total.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als ik het lijstje zie met wat je zelf gaat doen red je het ook om de bakolie te verversen en de kleppen te stellen. Dat zijn echt klusjes die heel weinig voorstellen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

maar om die kleppen te stellen moet je speciale ijzerplaatjes ofzo hebben.
dat snap ik nog wel en die kan ik wel kopen, maar je moet handmatig je zuigers heen en weer laten gaan en ik zou niet weten hoe ik dit moet doen.

Ik zou niet weten waar de bakolie ververst kan worden eigenlijk.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

V-riempje vervangen, verdelerkap+rotor misschien aan vervanging toe.

Voor de rest heb je wel alles erop staan volgens mij. Tjek nog wel ff je remleidingen (brosheid/poreus), spelling op kogelgewrichten (fuseekogels, stuurkogels), wiellagers, x?tje in je koelslangen knijpen.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

bokkie wrote:V-riempje vervangen, verdelerkap+rotor misschien aan vervanging toe.

Voor de rest heb je wel alles erop staan volgens mij. Tjek nog wel ff je remleidingen (brosheid/poreus), spelling op kogelgewrichten (fuseekogels, stuurkogels), wiellagers, x?tje in je koelslangen knijpen.


Ok, die speling moet de garage maar ff doen, dat kan ik echt niet, moet een beetje op gevoel toch? Nou, dat gevoel heb ik echt niet!
Thanks voor de tips !

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dan moet je het dis reim afdekkapje aan de passagierskant van de motor eraf halen. Dan kan je met een sleutel 21 de motor rond laten draaien. Denk er wel om dat je de motor de goeie kant opdraait, rechtsom.

Je moet wel even je kleppendeksel eraf halen he :wink:

Tis makkelijker om de motor rond te draaien als je je bougies eruit draait.

Je draait je motor totdat bij een cilinder de uitlaatklep (aan de voorkant) dicht gaat en de inlaat (de achterkant dus) opent. Dan stel je de kleppen van een andere cilinder. Volgens deze tabel

1 tuimellen 4 stellen
2 tuimellen 3 stellen
3 tuimellen 2 stellen
4 tuimellen 1 stellen

De spelling aan de inlaat kant is 0,20mm en aan de uitlaatklep 0,40mm De uitlaatklep wordt natuurlijk puur heter dus dat werkt allemaal effe meer.

Je steekt je voelermaat tussen de klep en de tuimelaar om te checken of de spelling goed is. bv aan de inlaatkant. Je steekt voelermaar 0,20 ertussen. Past deze dan probeer je 0,25 past deze niet dan is het goed past 0,25 wel dan moet je hem stellen. Ringsleutel 13 is wel vereist. Met een platte schroevendraaier hou je de klepstotter vast en vervolgens draai je de moer los. Je draait hem wat naar beneden en je zet de borgmoer weer vast. Nog even checken of nu maatje 20 wel past en 25 niet.

Mocht 0,20 nou ook niet passen dan probeer je maatje 0,15 past die wel dan is de spelling goed past 0,15 ook niet dan moet je weer die ring losdraaien en dan de spelling wat groter maken.

Zei het je toch is simpel. Als je het nog nooit gedaan heb is het allemaal even zoeken maar ik denk dat je na 3 kwartier tot een uurtje wel klaar bent.

Uiteraard moet dit allemaal met koude motor.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Oliefilter kun je tegelijk doen met de motorolie. Bakolie stelt ook echt niks voor. Je moet wel beetje lopen pielen om erbij te kunnen, dus beetje geduld hebben. Zitten twee bouten op de bak. Een om af te tappen en een om te vullen. Aan de linkerzijde dus. Als de olie er bij de bovenste, waar je dus ook vult, eruit loopt staat ie op pijl.

Check ook je ashoezen even.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Met zo'n super handleiding moet 't wel lukken denk ik.
Bedankt!

Ik ga denk ff alles samenvoegen en een beetje foto's maken voor een how-to: kleine beurt.
Last edited by Browny on ThuMay19, 2005 3:52:43 PM, edited 1 time in total.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

bakolie vervangen :D

- krik je auto linksvoor een beetje op maar houd het wiel nog op de grond
- Draai de bouten van je wiel los maar laat ze er nog een paar slagen in.
- Krik je auto helemaal omhoog zodat je je wiel eraf kunt halen.
- Op je versnellingsbak zie je 2 dopjes hier gaat een stukjevierkant van 8mm in.
- ze een grote bak onder je versnellingsbak daar waar je denkt dat de olie gaat komen.
- Draai de bovenste dop uit de bak.
- Draai de onderste dop uit de bak. Nu komt er olie mee.
- Mik en beetje in de bak.
- Eventueel kun je je auto een stukje laten zakken op de krik zodat de bak goed leeg gaat.
- Draai de onderste dop weer vast (vast is vast)
- Giet je pas gekochte versnellingsbakolie via het bovenste gat naar binnen. Er gaat 2L olie in.
- Bovenste dop er weer in.
- Wiel weer terug enz.

Tip: Ik zelf vervang de olie altijd als ie goed warm is. Versnellingsbakolie is nogal dikke troep en zo komt het er mooi makkelijk uit. Met motorolie doe ik hetzelfde.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Even in een word bestandje en je hebt een how to 8)
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Joris wrote:Even in een word bestandje en je hebt een how to 8)


Daarom, paar foto-tjes schieten of pikken van het forum

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Doppen van de bak in omgekeerde volgorde los draaien denk ik (dus eerst onder, dan boven > dan hebbie niet je hele klauwen vol met olie zitten als je de boel aftapt. Vacuum werking :wink:

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

bokkie wrote:Doppen van de bak in omgekeerde volgorde los draaien denk ik (dus eerst onder, dan boven > dan hebbie niet je hele klauwen vol met olie zitten als je de boel aftapt. Vacuum werking :wink:


Dat dacht ik ook al...maar aangezien ik a-technisch ben...en Sander er wel verstand van heeft, dacht ik dat ik dat wel verkeerd gedacht had

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

De volgorde is ook niet heel belangrijk, als je snel genoeg bent met losschroeven en handen wegtrekken kun je ok je handjes olie vrij houden, maar als we dan toch een "how-to" maken > dan gelijk op de meest eenvoudige weg. Dat was tenminste mijn redenatie.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Nee als je de onderste dop als eerste loshaald dan stroomt de olie er uit. Als je daarna de bovenste dop eraf draait dan komt er een grote guts uit. Net naast het nauwkeurig gepositioneerde opvangbakje. Vieze handen krijg je toch wel.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Hmmm, das ok weer zo.

Oplossing van dit dilemma is dus niet de volgorde van losdraaien maar simpelweg een bak gebruiken die een groot genoeg oppervlak heeft :P ghehe.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik lees de volgende dingen in de kluwer ath cd-rom:
brandstoffilter hoeft maar om de 70000 km. ( is 10dkm geleden nog gedaan, dus ga ik niet doen )
Bougies vervangen hoeft maar om de 25000 km. ( is 10dkm geleden nog gedaan, dus ga ik niet doen )
Oliefilter vervangen hoeft maar om de 25000 km. ( is 10dkm geleden nog gedaan, dus ga ik niet doen ) TOCH WEL, NA REACTIE BOKKIE

Heeft iemand hier een opmerking over?
Is het wel slim om deze dingen niet te doen of is dat alleen maar overdreven hollandse zuinigheid?
Last edited by Browny on ThuMay19, 2005 5:14:58 PM, edited 1 time in total.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Heeft je hele auto dan niet 10dkm geleden een kleine beurt gehad??? Als je je oliefilter niet vervangt, heeft olie vervangen weinig nut.

Als je auto met koud starten lekker/makkelijk aanslaat zou ik de bougies ok niet doen.

Waarschijnlijk hoef je dus nu helemaal geen preventieve kleine beurt te doen, maar een tjek of alles nog in orde is.

Wanneer ik zelf weet dat mn auto een kleine beurt nodig heeft, ga ik niet zitten mieren over een paar euro?s > het ene niet vervangen en het andere wel zorgt voor verwarring en de volgende x vervang je delen die eigenlijk nog helemaal niet versleten zijn. komt dus uitendelijk op de gelijke kostenpost neer.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

bokkie wrote:Heeft je hele auto dan niet 10dkm geleden een kleine beurt gehad??? Als je je oliefilter niet vervangt, heeft olie vervangen weinig nut.

Als je auto met koud starten lekker/makkelijk aanslaat zou ik de bougies ok niet doen.

Waarschijnlijk hoef je dus nu helemaal geen preventieve kleine beurt te doen, maar een tjek of alles nog in orde is.

Wanneer ik zelf weet dat mn auto een kleine beurt nodig heeft, ga ik niet zitten mieren over een paar euro?s > het ene niet vervangen en het andere wel zorgt voor verwarring en de volgende x vervang je delen die eigenlijk nog helemaal niet versleten zijn. komt dus uitendelijk op de gelijke kostenpost neer.


Ik heb 10dkm geleden een grote beurt gehad. Toen is oa vervangen: Bougies, oliefilter, koelvloeistof, remvloeistof en motorolie.
Oliefilter zal ik dan idd maar wel vervangen.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Oliefilter kost maar een paar eurootjes.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Post Reply