Euro 95 of 98

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

AX_freak
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: FriApr15, 2005 1:41:08 PM
Location: Westervoort
Contact:

Euro 95 of 98

Post by AX_freak »

Met de huidige benzine prijzen vroeg ik me af of je met een Ax 1.1 ook op RON 95 kunt rijden, tot nu toe heb ik altijd RON 98 in de tank.
Wie weet hier meer over ??? :occasion5:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik zou het gewoon doen :D

mijn oude carbje loopt ook op zowel 95 als 98

en ik geloof dat dr zelfs iemand was die wel is in duitsland 90 tankte..

alleen is mijne op 95 duidelijk minder zuinig? dus dan is het verschil weer weg..
Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

uiteraard 95!

98 heb je alleen nodig bij opgevoerde hoogtoerige motoren...
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Kakelbont wrote:uiteraard 95!

98 heb je alleen nodig bij opgevoerde hoogtoerige motoren...


en oude carbjes..
tenminste.. hij loopt wel mooier :) nou is mijne natuurlijk ook hoog opgefokt met zn 42pk :D:lol:
Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Hehe lol :) Met m'n scooter kon ik het trouwens ook wel merken... Met m'n ax benzine niet en dat was ook een carb :?:

M'n huidige ax loopt trouwens echt bar slecht op '98....
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Kakelbont wrote:Hehe lol :) Met m'n scooter kon ik het trouwens ook wel merken... Met m'n AX benzine niet en dat was ook een carb :?:

M'n huidige AX loopt trouwens echt bar slecht op '98....


snap ik ja dat dat niet zo lekker loopt :D

jou carb is misschien iets minder gevoelig afgesteld? mijne reageerd al op koud/nat weer en droog/warm

vanmiddag trwns steeds stotteren toen ik achter Thommes aan het vliegen was.. kheb geen filter dus hij zoog water aan :roll:
Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Gewoon 95 tanken joh, scheelt een bergje geld ook.
Kijk uit, een Cactussssss

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

ik rijd altijd 95, stopte het zelfs in me oldtimertje nooit problemen mee gehad :)
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Laatst heb ik die nieuwe benzine van de BP getankt. Ultimate 98 d8 ik. Nou ik rij met goedkope Makro 95 1:16+ en met die Ultimate van ?0,10 (ofzo) per liter duurder haalde ik 1:15,5. Dan zeggen ze dat je auto zuiniger gaat rijden.... :?

Mijn 1.1i uit '94 rijdt in ieder geval niks zuiniger op 98. In mijn Saxo 16v tank ik alleen maar 98 omdat daar een pingelsensor in zit en de computer langzamerhand de ontsteking gaat aanpassen aan de getankte benzine. Het slechtste wat je dus met moderne motoren kunt doen is afwisselend 95 en 98 tanken. Dan weet je computer nooit waar hij aan toe is. Bij oudere auto's zonder pingelsensor maakt het niet zoveel uit.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

arnaud
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: ThuNov25, 2004 7:53:42 PM
Location: aalten

Post by arnaud »

hoezo zou je met een oude carb niet met 95 kunnen rijden >>?

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 94
Joined: MonMar14, 2005 10:55:00 AM
Location: Den Haag

Post by jaap1980 »

arnaud wrote:hoezo zou je met een oude carb niet met 95 kunnen rijden >>?


Tuurlijk kan het wel, maar met een oude carb rijdt 98 net even lekkerder. Ik heb hiervoor een renaultje 5 uit `84 gehad en daar merkte je het verschil best wel goed
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

mhhh mijn opel olympia liep anders prima op 95 en die was uit 1970 :)
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Re: Euro 95 of 98

Post by Handjes »

AX_freak wrote:Met de huidige benzine prijzen vroeg ik me af of je met een AX 1.1 ook op RON 95 kunt rijden, tot nu toe heb ik altijd RON 98 in de tank.
Wie weet hier meer over ??? :occasion5:

AX'jes zijn juist gebouwd voor RON 95. Zelfs de carburateurversies kunnen rustig op 95. 98 is zwaar overbodig, tenzij er iets mis is met je ontsteking(stijdstip).

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Re: Euro 95 of 98

Post by arnie »

Handjes wrote:
AX_freak wrote:Met de huidige benzine prijzen vroeg ik me af of je met een AX 1.1 ook op RON 95 kunt rijden, tot nu toe heb ik altijd RON 98 in de tank.
Wie weet hier meer over ??? :occasion5:

AX'jes zijn juist gebouwd voor RON 95. Zelfs de carburateurversies kunnen rustig op 95. 98 is zwaar overbodig, tenzij er iets mis is met je ontsteking(stijdstip).


En toch raad mijn pa (oud Citro?n-monteur) aan 98 in mijn GTtje carburateur te gooien. Het zijn hoogtoeren-blokjes en die vinden dat toch echt wat lkkrder waardoor ze beter lopen.... Dat is ook duidelijk te merken bij mij!

Bij mijn (oude) SPORT stond dat zelfs in het instructieboekje....

Maar in het geval van AX_freak kan hij gewoon 95 tanken het is tenslotte maar een 1.1tje
Freude am Fahren.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Re: Euro 95 of 98

Post by bokkie »

master-arnie wrote:
Handjes wrote:
AX_freak wrote:Met de huidige benzine prijzen vroeg ik me af of je met een AX 1.1 ook op RON 95 kunt rijden, tot nu toe heb ik altijd RON 98 in de tank.
Wie weet hier meer over ??? :occasion5:

AX'jes zijn juist gebouwd voor RON 95. Zelfs de carburateurversies kunnen rustig op 95. 98 is zwaar overbodig, tenzij er iets mis is met je ontsteking(stijdstip).


En toch raad mijn pa (oud Citro?n-monteur) aan 98 in mijn GTtje carburateur te gooien. Het zijn hoogtoeren-blokjes en die vinden dat toch echt wat lkkrder waardoor ze beter lopen.... Dat is ook duidelijk te merken bij mij!

Bij mijn (oude) SPORT stond dat zelfs in het instructieboekje....

Maar in het geval van AX_freak kan hij gewoon 95 tanken het is tenslotte maar een 1.1tje


:twisted: you mean bastard :twisted:

ghehe :P

Bertram
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueFeb15, 2005 12:18:35 PM
Location: Tolkamer

Post by Bertram »

En wat merk je bij een GT wanneer je '98 tankt?

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

Saxo.VTS.16v wrote:Mijn 1.1i uit '94 rijdt in ieder geval niks zuiniger op 98. In mijn Saxo 16v tank ik alleen maar 98 omdat daar een pingelsensor in zit en de computer langzamerhand de ontsteking gaat aanpassen aan de getankte benzine. Het slechtste wat je dus met moderne motoren kunt doen is afwisselend 95 en 98 tanken. Dan weet je computer nooit waar hij aan toe is. Bij oudere auto's zonder pingelsensor maakt het niet zoveel uit.

volgens mij is het mooie van een pingelsensor dat je juist op beide brandstoffen kunt rijden. Als kloppen wordt geregistreerd wordt je ontsteking iets vervroegd en dit past ie stapje voor stapje aan.
zodat ie zo dicht mogelijk bij dit pingelen zit....
dus als je m niet aangepast hebt moet je volgens mij gewoon 95 tanken heeft namelijk weer een iets hogere verbrandingssnelheid! en is goedkoper!

AX_freak
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: FriApr15, 2005 1:41:08 PM
Location: Westervoort
Contact:

Post by AX_freak »

Eind van de week is de tank half leeg en dan ga ik 95 bij tanken.

Wordt vervolgt............... :wav:

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

@ bz10

Dat is toch min of meer wat ik ook zeg? De computer uit mijn 16v gaat echt niet constant zitten regelen. Hij "went" op lange termijn aan het soort brandstof wat je tankt. Als je dus afwisselend 95 en 98 gaat tanken kan dat niet veel goed doen.
De pingelregeling is er ook een beveiliging die je motor beschermd tegen bv. een brandstof met een te laag octaan gehalte. Pingelen is ook een samenloop van ongunstige omstandigheden. Met 98 zou pingelen ook mogelijk zijn als er iets mis is.
Ik zou ook best op 95 kunnen rijden maar met 98 rij ik toch meer km en het van nature nerveuze 16v blok rijd er relaxter op. Het wordt ook niet voor niets in het instructieboekje aanbevolen om 98 te rijden.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

@saxo16v
:lol:
dan zijn we het eens!

Post Reply