1.6 16V in AX?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

1.6 16V in AX?

Post by kevin.broke »

Aangezien mijn motortje niet helemaal lekker meer loopt, zit ik aan een transplant te denken.
Nu zocht ik via de gangbare kanaaltjes naar een willekeurig TU-motorblok.. En ik vind een 1.6 16V (TU5JP4, 109pk) met heel weinig kilometers, voor een complete bodemprijs, uit een schade-auto.
Mijn vraag is: Wat moet ik hier allemaal voor aanpassen/regelen?

>> Een zestienklepskop valt wel op, mocht ik ooit een ongeluk veroorzaken o.i.d... En dus moet mijn auto dan herkeurd worden bij de RDW...

Is dit een beetje te doen? En wat kost het?

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Re: 1.6 16V in AX?

Post by arnie »

kakanox wrote:Aangezien mijn motortje niet helemaal lekker meer loopt, zit ik aan een transplant te denken.
Nu zocht ik via de gangbare kanaaltjes naar een willekeurig TU-motorblok.. En ik vind een 1.6 16V (TU5JP4, 109pk) met heel weinig kilometers, voor een complete bodemprijs, uit een schade-auto.
Mijn vraag is: Wat moet ik hier allemaal voor aanpassen/regelen?

>> Een zestienklepskop valt wel op, mocht ik ooit een ongeluk veroorzaken o.i.d... En dus moet mijn auto dan herkeurd worden bij de RDW...

Is dit een beetje te doen? En wat kost het?


Wow, mazzelpik! Wat voor kanaaltjes zijn dat wel niet? Zijn heel veel mensen hier die goedkoop zo'n blok zoeken 8) Zou zo moeten passen, het blok wat er nu bij jou inhangt is ook TU. Alleen voor een 16v, moet je wel een grotere radiateur hebben. Dus ff groter gat aan de voorkant slijpen en ophangen.
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ja... maar ik krijg het nooit verzekerd, of wel? en als ik hem niet wil en hij is er nog dan plaats ik 'm op "Aangeboden".. ff in de gaten houden dus! :P

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Hier een topic waar je misschien wat aan hebt:

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 44&start=0

Er staat hierboven in "zoeken" moet je ff op 16v zoeken. Er zijn veel meer topics over geweest namelijk. Ik denk dat het beetje nutteloos is er weer 1 te beginnen :wink:
Freude am Fahren.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

gewoon verzekeren zoals je je auto nu ook hebt verzekert want je kenteken blijft het zelfde of je moet hem laten herkeuren bij de rdw.. maar dat is alleen van toepassing als je een vermogen stijging hebt van 40%..

pm mij die vraagprijs eens van die motor.. ?;)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

gewoon verzekeren zoals je je auto nu ook hebt verzekert want je kenteken blijft het zelfde of je moet hem laten herkeuren bij de rdw.. maar dat is alleen van toepassing als je een vermogen stijging hebt van 40%..


Ik heb nu 60 pk (1124cc..), zo'n 1.6 16V heeft origineel 109 pk.. als ik even gauw reken is dat een stijging van rond de 80%... En dan komt er mogelijk nog een open pijp onder (geen uitlaat die bij zo'n 16V past zonder hem gigantisch af te knijpen, wel?), en een open luchtfilter voor het mooie geroffel..

Wat nu??

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

tja...

ik zag laatst ook een corsa op internet met een 2liter turbo uit een calibra standaart 200 pk... zoek je het kenteken op is het een 1200 op kenteken ...

en voor dat geld zou ik hem gewoon kopen .. desnoods opkopen en de kelder in gooien ...

tis dat ik het geld op dit moment niet heb anders kocht ik gewoon zo'n blok en er mee in de kelder en dan een oude ax opkopen en gaan knutselen ..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Kan nog wel een auto bij joh Stefan !!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ja, maar ik heb geen kelder en ik heb ook geen geld om meer aan te schaffen dan om m'n auto goed rijdend te houden...

Is er iemand die weet wat ik zoal aan moet passen om dit blok erin te krijgen? Zou het bijvoorbeeld voorlopig kunnen lopen i.c.m. met mijn originele vierbak?
En heeft er iemand ervaring met wat er gebeurt als je met zo'n auto een ongeluk veroorzaakt? Word je dan gewoon niet verzekerd? Of kijken ze ?berhaupt nog naar of je met 220 of 100 op een andere auto bent geklapperd? Kijken ze achteraf nog of je auto enigszins veilig was, of je bijv. de remmen, onderstel en de stevigheid van je auto aangepast hebt op je nieuwe vermogen?
Kan ik, bij een eventuele steekproef waarbij het gewicht van m'n auto zeker hoger uitkomt dan 648 kg, een naheffing krijgen van verzekering+wegenbelasting bijvoorbeeld?

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Ik zou het onderstel + remmen zeker ook overpakken uit die schadebak. Onderstel is misschien zelfs wel verplicht ivm aandrijfassen e.d.
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

tja als je een motor ombouwt moet je ook meteen alles doen .. remmen onderstel en bak.. kost een paar centen mischien .. maar ja...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Ja idd! als je zon blok erin gooit moet je zeker niet op de remmerij besparen en er geventileerde schijven op gooien! En als t allemaal te duur wordt kun je het beter niet doen want tis tenslotte toch wel belangrijk dat t een 16klepper blijft en dat t geen 16klapper wordt! 8)

Mzzls geert

ps als je n grotere motor erin hebt en je maakt een"grote klap"checken ze de nummers na, onder de 5.000 euro niet (grens weet ik nie zeker). Maar t verschil is wel heel goed te zien dat t geen tu 8klepper is...
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Cees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 598
Joined: ThuJan20, 2005 7:39:27 PM
Location: GORINCHEM
Contact:

Post by Cees »

Ik heb nog wel een :idea: tje
Jij neemt mijn 1400 blok is het verschil niet zo groot :wink:
En doen we die 16.16klepper er bij mij in een GT heeft
toch al grotere remklauwen :lol:
Lijkt mij een strak plan.
Ja je moet blijven dromen toch.
ER IS WEER EEN Image. C 1

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

haha, ja, ik heb ook nog een lampje... ik heb voor al alles van een diesel.. :-) heb liever zelf 110 pk, wil alleen een beetje weten wat de kosten en de baten zijn!

Post Reply