Achteras

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
nivram
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: FriFeb04, 2005 2:14:31 PM
Contact:

Achteras

Post by nivram »

hoi,

Zelf heb ik een Saxo 1.4 VTS met een trommelremmen en wil graag
remschijven achter gaan monteren.

Nu heb ik via wat mensen gehoord van de Saxo club waar ik lid van
ben dat er hier op dit forum mensen zijn die bij hun AX een achteras
hebben gemonteerd van een Saxo 16V.

Mijn vraag is wat heb allemaal nodig qua spullen en waar moet ik
allemaal opletten.

Bedankt alvast voor jullie reactie :wink:

gr.

Marf

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Montage is appeltje-eitje. Bevestiging van de assen is identiek. Waar je wel op moet letten is de remleidingen en de remdrukverdeler.

Bij de schijfremmen zit ie, voor zover ik weet, op de achteras. En wel bij het linker achterwiel. Bij trommelremmen zit ie meestal in de trommels zelf.
Voor wat betreft de remleidingen. Mogelijk moet je nieuwe remleidingen naar achteren trekken omdat de leidingen een stuk korter moeten worden. Ze hoeven immers niet maar naar de wielen, maar slechts tot aan de remdrukverdeler.
Tenslotte moet je even opletten dat de juiste maat wartels op je remleidingen zitten. Anders is het wat lastig aansluiten op remdrukverdeler en remklauwen.

Ik zal van het weekend wel even wat foto?s plaatsen. Moet ze eerst even op photobucket zetten, maar dat kan ik niet vanaf mijn werk.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Re: Achteras

Post by Brutus »

nivram wrote:hoi,

Zelf heb ik een Saxo 1.4 VTS met een trommelremmen en wil graag
remschijven achter gaan monteren.

Nu heb ik via wat mensen gehoord van de Saxo club waar ik lid van
ben dat er hier op dit forum mensen zijn die bij hun AX een achteras
hebben gemonteerd van een Saxo 16V.

Mijn vraag is wat heb allemaal nodig qua spullen en waar moet ik
allemaal opletten.

Bedankt alvast voor jullie reactie :wink:

gr.

Marf


Zou je van dit project heel veel foto's willen maken en een verhaal? Altijd handig als How-To.. Ik wil er ook nog eens mee beginnen met zo'n project om achter schijfremmen te monteren. :)

nivram
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: FriFeb04, 2005 2:14:31 PM
Contact:

Post by nivram »

kijk, met deze info ben ik weer een stap verder en als het eenmaal zover
is wil ik uiteraard een verslag van maken, alleen zal ik eerst de
onderdelen moeten verzamelen...

volgende heb ik dus nodig:

- achteras
- hoofd remcilinder
- handremkabel
- remleidingen

ben ik verder nog wat vergeten?

@KMvrtr: bedankt alvast voor het posten van de foto's :wink:

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

hoofdremcylinder heb je vermoedelijk niet nodig, vaak kan je de bestaande laten zitten bij wisselen naar schijven op de achteras.

Je moet er nog wel een remdrukregelaar/begrenzer bij zoeken, bij voorkeur ??n voor schijfremmen. Je kan eventueel een losse begrenzer voor trommelremmen gebruiken en de instelling aanpassen.
Het risico dat je een aantal van de plastic beugels voor de leidingen breekt is aanwezig dus neem van een sloper ook wat beugels en clips mee.

P. :)

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Goed, zoals beloofd een how to.

Dit is ff snel een rudimentaire versie. Zal nog wel een keer een fatsoenlijke in elkaar draaien. Heb nog veel meer foto's.


De moeren binnen in de auto wat WD40 erop. Niet de bouten onder de auto, da's tamelijk zinloos.

Image


Je moet de demper verwijderen en de rest van de uitlaat ondersteunen. Anders hangt het hele
zaakje aan je spruitstuk te bungelen. Da's nie goe...

Image



Voor je de remleidingen loshaalt het dopje van je remvloeistoftankje doen. Lopen de leidingen makkelijker leeg.

Image



Rechts de oude as. Links de nieuwe. Remdrukbegrenzer zit op de arm bij het linker achterwiel.

Image

Probleem met je huidige remleidingen onder de auto door is dat de leiding voor je rechter achterwiel ruim een meter te
lang is. Nu loopt ie namelijk helemaal door naar de trommel. Maar met de nieuwe as eindigt ie al bij de remdrukbegrenzer,
vlak bij je linker achterwiel.

Volgende probleem is de remdrukbegrenzer. De wartels voor de leidingen naar het ene achterwiel zijn groter dan
die naar het andere wiel. Volgens mij zijn de leidingen voor het linkerwiel maatje 12 en voor het rechterwiel
maatje 10. Kan me vergissen, dit is even uit het hoofd. De ingaande aansluitingen op de remdrukbegrenzer zijn
herkenbaar doordat de diameter van de ingang groter is. De diameter van de uitgangen zijn kleiner.

Image

Image


Let wel even op met die remdrukbegrenzer. Zoals gezegd, dit is even uit het hoofd. Als ik de in-, uitgangen
of de wartels verkeerd heb, laat het dan even weten. Dan pas ik tekst en foto aan.
Tip: met wat perslucht merk je direct welke ingang bij welke uitgang hoort op de remdrukbegrenzer.

nivram
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: FriFeb04, 2005 2:14:31 PM
Contact:

Post by nivram »

bedankt voor je uitleg en de foto's
nu nog even de onderdelen scoren en dan kan ik aan de slag

gr.

Marf

Post Reply