compressie verhogen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

compressie verhogen

Post by edwin ss50 »

als je de compressie nou wat verhoogd (ik heb namelijk een paar zuigers en bussen van een 1.4i 206 motor liggen) zou je dan ook meer vermogen kunnen krijgen of alleen maar meer ellende?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Met een hogere compressie krijg je meer vermogen en een beter rendement. Maaruh dat zou ik doen door mn kop te (laten) vlakken. Stuk makkelijker.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

Bij hogere compressie heb je ook een grotere kans dat je je koppakking eruit blaast toch? Ik ga in de zomer mijn koppakking vervangen aangezien die al een beetje aan het lekken is. Ik ben nog aan het twijfelen in hoeverre ik mijn kop ga laten vlakken.
Er zijn ook toch nog verschillende pakkingen die je compressie (en natuurlijk sterkte van de pakking) ietswat bepalen?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

als je je standaard pakking vervant door een metalen versie kan die de extra druk wel aan.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

waarom zit er dan niet standaard in elke auto een metalen pakking? kosten?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Buks wrote:waarom zit er dan niet standaard in elke auto een metalen pakking? kosten?


geen flauw idee. Maar zelfs mijn diesel heeft origineel zo'n fiber pakking. Zal wel met kosten te maken hebben jah. Of misschien omdat die metalen pakkingen wat dikker zijn. (dat na vlakken juist moet).
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

Kakelbont wrote:Of misschien omdat die metalen pakkingen wat dikker zijn. (dat na vlakken juist moet).


Dan wordt de compressie toch weer lager? Moet je nog meer gaan vlakken :)

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Er zijn ook mooie dunne volmetalen pakkingen voor TU motoren, ze zijn inderdaad wat duurder dan kunststof. Voordeel van een kunstof pakking is dat de diverse kanalen over een groter pakking oppervlak afgesloten worden van elkaar. Omdat bij opwarmen en weer afkoelen van een rvs koppakking in een aluminium blok een metalen pakking wat grotere spanningen te verduren krijgt dan een wat meegevende kunststoffen loop je bij metaal een iets groter risico op lekkende olie en waterkanalen. Een volmetalen pakking is echter weer een stuk sterker rond de cylinders en zal minder snel kapot geblazen worden.

P. :)

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

conclusie, beter de metalen nemen?

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

maar stel dat ie meer compressie heeft, dan moet hij zeker ook op 98 rijden want anders heb je kans dat ie gaat pingelen, en als ie gaat pingelen kun je hem misschien wel meer voorontsteking geven dan is dat ook weer over.

ik denk dat ik het maar niet ga doen

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

edwin ss50 wrote:maar stel dat ie meer compressie heeft, dan moet hij zeker ook op 98 rijden want anders heb je kans dat ie gaat pingelen, en als ie gaat pingelen kun je hem misschien wel meer voorontsteking geven dan is dat ook weer over.

ik denk dat ik het maar niet ga doen




m??r voorontsteking????? dan wordt het pingelen alleen maar erger, je moet het ontstekingstijdstip juist later zetten om detoneren te voorkomen. Maar allereerst 98 tanken.

_________________________________________________________________
ax 1.4 diesel - 320240

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Als je voor hoge toerentallen en flink belasten van de motor gaat het liefst de metalen.

Er zit vaak nog wel wat rek in de maximale compressie waarbij je met RON 95 kan blijven rijden. Een stukje vlakken en de ademhaling verbeteren maakt in ieder geval een motor die wat makkelijker oppakt.

P. :)

Post Reply