Kleppendeksel verchromen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
User avatar
Wolfje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 334
Joined: MonNov15, 2004 8:42:53 PM
Location: Hattem

Kleppendeksel verchromen

Post by Wolfje »

Wie weet hoe duur het is om een kleppendeksel te laten verchromen?Ik hoor 't wel :)
groetjes Wolfje
I don't like my AX,I love it!!!

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

verchromen zal niet lukken ben ik bang of je moet een bedrijf vinden wat hittebestending kan verchromen, anders springt het chroom er binnen de kortste keren weer af!

Je kunt t laten polijsten....hoe duur t is weet ik nie ik heb t zelf gedaan

groetjes geert
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

User avatar
Wolfje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 334
Joined: MonNov15, 2004 8:42:53 PM
Location: Hattem

Post by Wolfje »

AX_POWAH wrote:verchromen zal niet lukken ben ik bang of je moet een bedrijf vinden wat hittebestending kan verchromen, anders springt het chroom er binnen de kortste keren weer af!

Je kunt t laten polijsten....hoe duur t is weet ik nie ik heb t zelf gedaan

groetjes geert

Oh nou ja in iedergeval dat t er mooi uitziet.ik zal eens vragen hoeveel dat polijsten dan is.
I don't like my AX,I love it!!!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

AX_POWAH wrote:verchromen zal niet lukken ben ik bang of je moet een bedrijf vinden wat hittebestending kan verchromen, anders springt het chroom er binnen de kortste keren weer af!


Hoe doen ze dat dan bij verchroomde uitlaten :?: Zag ik gisteren toevallig nog bij die serie over die custom chopper bouwers op discovery.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

User avatar
Wolfje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 334
Joined: MonNov15, 2004 8:42:53 PM
Location: Hattem

Post by Wolfje »

Kakelbont wrote:
AX_POWAH wrote:verchromen zal niet lukken ben ik bang of je moet een bedrijf vinden wat hittebestending kan verchromen, anders springt het chroom er binnen de kortste keren weer af!


Hoe doen ze dat dan bij verchroomde uitlaten :?: Zag ik gisteren toevallig nog bij die serie over die custom chopper bouwers op discovery.

Ik had t ook is aangegeven bij de monteur die m'n auto altijd doet en die zei ook dat t wel kon,maar ja je kan natuurlijk niet altijd gelijk hebben :) ,ik weet t in iedergeval niet,ik hoop wel dat t kan.
I don't like my AX,I love it!!!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

kan vast wel

bij motoren gebeurd het ook op erg hete onderdelen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

da doen ze volgens mij niet met chroom...

ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Bij de Renault tuning club was ook een gozer die het had laten doen. Ik zal even kijken of ik het topic nog kan vinden daar, kgeloof dat het iets van 75 euro kostte.

[edit] Ik heb even gekeken, hij was 100 gulden kwijt, maar was bij "een mannetje" en hij had hem zelf al gezandstraalt. Als je hem gewoon zo aanlevert zal het dus rond de 75 euro moeten kosten [/edit]

ut_paterke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 113
Joined: FriDec26, 2003 11:44:46 PM
Location: Alkmaar

Post by ut_paterke »

Volgens mij wordt je kleppen deksel niet warmer dan 150'c
Dat blijft wel mooi hoor :)

Code: Select all

Kleine voorwerpen kun je zelf verchromen. Hiervoor heb je nodig:

Een glazen pot (accu-bak)
Azijn
Een blokje zuiver chroom
Een spanningsbron van circa 12 tot 20 volt gelijkstroom.
Je kunt hiervoor dus ook een (auto-) accu gebruiken of 2 :)
 
Ga als volgt te werk:

Maak het te verchromen werkstuk volledig schoon en vetvrij.
Vul de pot met azijn.
Verbind de min-pool van de stroombron met het te verchromen werkstuk.
Verbind de plus-pool van de stroombron met het blokje chroom.
Dompel beiden onder in de azijn.
Zorg ervoor dat je werkstuk volkomen vrij hangt in de azijn.
Schakel de stroom in.
Als alles goed is zie je wat belletjes verschijnen en wordt je werkstuk dof/blauw.
Het verchromen zal enkele uren duren. Bij een hogere spanning gaat het iets sneller.
Na het verchromen zit er een wat ruwe doffe laag op het werkstuk. Met fijn schuurpapier kun je dat opschuren. Voor een hoogglans zul je het moeten polijsten.
Bij het op deze wijze verchromen worden de chroom-moleculen door de stroom van het blokje naar het te verchromen werkstuk getransporteerd. In plaats van een blokje zuiver chroom kun je ook een oud verchroomd voorwerp gebruiken. Als dat groter is dan het te verchromen voorwerp heb je voldoende chroom om dit proces te laten werken.

Denk er aan dat het te verchromen oppervlak echt helemaal schoon moet zijn en vrij in de azijn moet hangen. Op elke plek waar nog vuil zit zal de chroom niet hechten. De hoogglans ontstaat niet automatisch. Daarvoor zal er nog driftig gepolijst moeten worden. In het echt worden te verchromen werkstukken eerst verkoperd. Dat gaat op dezelfde wijze. Uiteraard heb je dan een blokje zuiver (rood-) koper nodig.

N.B. Chroom is te koop bij een handelaar in edelstaal.

Tipje...
Smeer alle delen die je niet verchroomt wil hebben in met nagellak...
Dit is later gemakkelijk te verwijderen met acceton.

Wij hebben zo al eens een motor velg gerepareerd


Succes

Ut paterke

User avatar
Wolfje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 334
Joined: MonNov15, 2004 8:42:53 PM
Location: Hattem

Post by Wolfje »

ut_paterke wrote:Volgens mij wordt je kleppen deksel niet warmer dan 150'c
Dat blijft wel mooi hoor :)

Code: Select all

Kleine voorwerpen kun je zelf verchromen. Hiervoor heb je nodig:

Een glazen pot (accu-bak)
Azijn
Een blokje zuiver chroom
Een spanningsbron van circa 12 tot 20 volt gelijkstroom.
Je kunt hiervoor dus ook een (auto-) accu gebruiken of 2 :)
 
Ga als volgt te werk:

Maak het te verchromen werkstuk volledig schoon en vetvrij.
Vul de pot met azijn.
Verbind de min-pool van de stroombron met het te verchromen werkstuk.
Verbind de plus-pool van de stroombron met het blokje chroom.
Dompel beiden onder in de azijn.
Zorg ervoor dat je werkstuk volkomen vrij hangt in de azijn.
Schakel de stroom in.
Als alles goed is zie je wat belletjes verschijnen en wordt je werkstuk dof/blauw.
Het verchromen zal enkele uren duren. Bij een hogere spanning gaat het iets sneller.
Na het verchromen zit er een wat ruwe doffe laag op het werkstuk. Met fijn schuurpapier kun je dat opschuren. Voor een hoogglans zul je het moeten polijsten.
Bij het op deze wijze verchromen worden de chroom-moleculen door de stroom van het blokje naar het te verchromen werkstuk getransporteerd. In plaats van een blokje zuiver chroom kun je ook een oud verchroomd voorwerp gebruiken. Als dat groter is dan het te verchromen voorwerp heb je voldoende chroom om dit proces te laten werken.

Denk er aan dat het te verchromen oppervlak echt helemaal schoon moet zijn en vrij in de azijn moet hangen. Op elke plek waar nog vuil zit zal de chroom niet hechten. De hoogglans ontstaat niet automatisch. Daarvoor zal er nog driftig gepolijst moeten worden. In het echt worden te verchromen werkstukken eerst verkoperd. Dat gaat op dezelfde wijze. Uiteraard heb je dan een blokje zuiver (rood-) koper nodig.

N.B. Chroom is te koop bij een handelaar in edelstaal.

Tipje...
Smeer alle delen die je niet verchroomt wil hebben in met nagellak...
Dit is later gemakkelijk te verwijderen met acceton.

Wij hebben zo al eens een motor velg gerepareerd


Succes

Ut paterke

Wow!!!ik wou dat ik t kon,maar ik weet nu al dat dat mij niet gaat lukken.
I don't like my AX,I love it!!!

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

ik weet niet maar chroom is ook gewoon een staalsoort dus is hitte bestendig,.....

als het eraf springt ist waarschijlijk gewoon slecht verchroomd of voorbeahndeld

freewheeler
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 131
Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
Location: Belgi?

Post by freewheeler »

moet idd vetvrij zijn en zo, dus best zandstralen of zeker al volledig opschuren zodat je blank metaal hebt.
Men heeft verschillende soorten van chroom... electropolijsten is goedkoop, glanst al zeer goed maar heeft nog niet the full effect als verchromen. als het oppervlak goed is , zal het chroom er ook niet afspringen, het is tenslotte geen verf h?...

Voor 75 euro zou ik het wel doen hoor, vind ik meevallen als deze goed gedaan is.

Post Reply