aanhaalmoment diesel-kopbouten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

aanhaalmoment diesel-kopbouten

Post by Kakelbont »

Kluwer ATH wrote:
Cilinderkopbouten
Motorcode K9A/K9Y:
fase 1 60 (6,0)
fase 2 losdraaien
fase 3 20 (2,0)
fase 4 +160graden
fase 5 +160graden



Ok tis zover de kop gaat er weer op. Gisteren een sleutel gevijld om de spanrol van de distributie te kunnen spannen (kutwerk is dat trouwens).

Maar nu las ik de aanhaalmomenten nog een keer door. Dat snap ik ammel goed en ik heb ook een momentsleutel met gradenboog dus das geen probleem.

Mijn enige vraag is; wat bedoelen ze met losdraaien? Is dat helemaal losdraaien, een slag losser ofzo. Wou ik graag even zeker weten voordat ik aan de gang ga.

Groeten Rob!
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik zou me kunnen voorstellen dat je hem eerst met 60 Nm vast draait om hem op te rekken. Dan helemaal losdraaien. Dan weer met 20 Nm vastdraait en daarna 2 keer 160 graden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Sander wrote:Ik zou me kunnen voorstellen dat je hem eerst met 60 Nm vast draait om hem op te rekken. Dan helemaal losdraaien. Dan weer met 20 Nm vastdraait en daarna 2 keer 160 graden.


weet niet meer precies wrom het is, maar ik deed het op me stage ook met dieselblokjes reviseren. Eerst vastdraaien en daarna weer paar slagen los om vervolgens weer vast te draaien..... Dat is alleen al weer 2 jaar terug :roll:
Freude am Fahren.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

OK ik zal ze maar goed losdraaien na die eerste 6 kilo. De 2x 160graden die daarna komen zijn ook niet mis en dan zal die toch wel goed vast zitten lijk mij.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Ik hoop dat je sterk genoeg ben voor die laatste 160gr.Want het is enorm
vast.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Gerard Maas wrote:Ik hoop dat je sterk genoeg ben voor die laatste 160gr.Want het is enorm
vast.


Mja vast is vast lijkt me toch. Kan ik em dan niet beter een paar keer natrekken als tie warm is geweest?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Nee.Niet experimenteren met een diesel,daar is de motor te duur voor.
Aanhalen volgens de instuktiegegevens(3Xwoordwaarde)
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ok ik hou me gewoon aan bovenstaande gegevens uit de kluwer ATH.

Volgens de instructies die bij de kopset zaten (was een lijstje van psa diesels) moest er nog 1 keer nagetrokken worden als de motor op 80graden was. :?: Maar ik vond dat nogal een wazig foldertje dat erbij zat.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: WedJun16, 2004 3:45:07 PM
Location: Arnhem
Contact:

Post by limovo »

Kakelbont wrote:
Mja vast is vast lijkt me toch. Kan ik em dan niet beter een paar keer natrekken als tie warm is geweest?


Vooral in het geval van een cilinderkop geldt de regel 'vast is vast' zeker niet.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
ax 1.4 diesel - 319525

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Dat licht eraan wat voor type pakking het is.Bij een koper-asbest-koper.
moet je hem meestal natrekken.Maar deze diesels hebben 3 verschillemde
diktes in de pakkingen.afhankelijk van de kopdikte en de cilinderhoogte
en als je zou meten,hoeveel die 2X 360gr.is aan koppel.leer je wel af om
ze na te trekken,want dat kost je dan een paar kopbouten.Want die spanning is ongeveer een kwart slag voor afbreken stoppen.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Post Reply