Vreemd probleem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Vreemd probleem

Post by CitRoel »

De AX (1.1 image) van m'n vriendin heeft een raar tegenstrijdig probleem nl. Hij stottert onderin toeren, waar mijn AX 1.1 gewoon in 3 de rotonde af trekt, begint die van haar te stotteren. Op toeren, ik schat 2500 ? 3000, trekt ie wel goed. Dit zou in mijn ogen duiden op te weinig benzine, het gekke is dat ie 1 : 12 loopt :? en das weer niet de bedoeling. We hebben al computers gewisseld maar dat maakt niks uit. Ze rijd iedere dag op en neer naar school (70 km) dus korte stukken rijden doet ze ook niet. Als ik een tank leeg rijdt in haar auto loopt ie ook 1 : 12 en als zij een tank van mij leeg rijdt blijft ie ook gewoon 1 : 15 rijden.

Ik heb al zitten denk aan valse lucht...

Wie heeft er een idee? Ze rijd mede een AX omdat die van mij redelijk zuinig is...
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik zou eerder zeggen dattie te weinig lucht krijgt ;)

zeker door het hoge verbruik.. en alstie te ruik loopt dan loopt hij onderin de toeren helemaal niet meer...

is dit overigens ook als de motor goed warm is? dat stotteren?
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

owh ik denk trwns dat Sander straks weer komt met zn antwoord;
gaskleppotentiemeter

wat nog steeds een leuke is voor scrabble..

ik weet niet precies wat het doet.. maar het bleek al eerder de veroorzaker van dergelijke problemen..
Image

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

q01z wrote:ik zou eerder zeggen dattie te weinig lucht krijgt ;)

zeker door het hoge verbruik.. en alstie te ruik loopt dan loopt hij onderin de toeren helemaal niet meer...

is dit overigens ook als de motor goed warm is? dat stotteren?


Altijd zowel koud als warm...

Te w??nig lucht... luchtfilter eens proberen... Ik wil alles uitsluiten
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

nee geen gaskleppotmeter dit keer. Die is het vaak bij stationair problemen. Ik denk dat ie te koude lucht aanzuigt. check even of je warme lucht toevoer werkt.

Hoe:
haal dat stuk buis weg tussen de kap over je uilaatspruitstuk. En dat plastice blok in je inlaatkanaal. In dat vierkante blok zie je dan een klep zitten. Zodra je je motor start moet die open gaan zodat er warme lucht aangezogen wordt.

Het kan ook je onsteking zijn.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Dat van die warme en koude lucht zit goed.

Zou het tijdstip van de ontseking onjuist kunnen zijn? Dat ga ik dan ff checken, we hebben zo'n stroboscoop (wat'n woord) die bij elke "vonk" een knipper geeft.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Ohw jah, zou die dan te vroeg of te laat staan?? Pingelen doet ie in ieder geval niet.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

LumbRjack wrote:Zou het tijdstip van de ontseking onjuist kunnen zijn? Dat ga ik dan ff checken, we hebben zo'n stroboscoop (wat'n woord) die bij elke "vonk" een knipper geeft.
Lijkt me sterk. Onstekingstijdstip verandert alleen als je het complete ontstekingshuis zou verdraaien.

Check vacuumslangen eens; schoonmaken/doorblazen.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

benzinefilter in de slang verstopt ?
heb ik eens gehad, ook 2 maanden naar gezocht, reed op zich nog wel oke

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Heej zou het niet kunnen liggen aan de strategisch geplaatste benzine tank van een ax. Er zijn meer mensen met stotterende axen na een bocht.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Sander wrote:Heej zou het niet kunnen liggen aan de strategisch geplaatste benzine tank van een AX. Er zijn meer mensen met stotterende axen na een bocht.



zx heeft er ook last van
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Lijkt me niet, als je wat vroeg naar 3 of 4 schakelt stottert ie ook. Ik ga vandaag (of morgen) de ontsteking nakijken.

Meer nieuws volgt :D
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

misschien tikkie offtopic: Ik las in de Haynes dat de 1.4i (niet-GTI)motor, de laagste compressie heeft van alle blokjes in de ax (dacht 8,8:1), ging wel over de serie 1 trouwens, betekent dit nu ook dat je er in duitsland van die goedkope "benzin 91 ron" in mag? Lijkt me niet cool als je em met 170 op de autobahn laat pingelen namelijk, dus ik doe er altijd 95 in, maar was gewoon interesse...

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Nee hoor Buks,lekker op 95 blijven rijden,daar loopt hij het beste op,als je
lager zou tanken ben je dat bespaarde geld weer kwijt aan het meerverbruik.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Post Reply