Remblokken vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
hansjuh
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: WedFeb18, 2004 7:43:40 PM
Location: Tilburg & Sittard
Contact:

Remblokken vervangen

Post by hansjuh »

Van mijn AX GT zijn de remblokjes aan vervanging toe. Nou heb ik zo weinig vertrouwen in allerlei autobedrijven dat ik het misschien maar zelf wil doen.
Er staat wel een how-to op deze site, maar die werkt niet meer...
Nu vraag ik me af of het erg moeilijk is en of je er speciaal gereedschap voor nodig hebt.

job hoekstra
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM

Post by job hoekstra »

Welk bouwjaar?
Mercedes w115 - Citroën AX: 2 handen op 1 buik

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Wat heb je nodig?

Om te beginnen je wiel eraf.. Dan met een drevel de borgpennen eruit slaan.. (Let op, kostte mij wat scheldwoorden, zweet en tranen afgelopen zomer) :P

Veertje eruit halen en de blokken kun je er zo uit halen.. Let even goed op, want je kunt direct even kijken of je klauwen nog soepel heen en weer willen...

Mocht je remschijf een een laag roest bevatten, dan zet je de drie wielen aan de grond en je ene voorwiel in de lucht.. Trap de koppeling in, zet em in de drie... handrem erop... En starten, voorzichtig de koppeling oplaten komen... en je zult zien dat ene wiel zonder velg gaat draaien op een mooi rustig tempo... Dan de slijpmachine er tegen aan en je kunt direct je schijven mooi glad maken...(Veel stof!!!)

Heb wel foto's... maar dat gaat even duren....

hansjuh
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: WedFeb18, 2004 7:43:40 PM
Location: Tilburg & Sittard
Contact:

Post by hansjuh »

Het bouwjaar is 1992, maar het is wel nog een oud model. tis een beetje een aparte auto.
Wat foto's zou wel tof zijn!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

hansjuh wrote:Het bouwjaar is 1992, maar het is wel nog een oud model. tis een beetje een aparte auto.
Wat foto's zou wel tof zijn!


is het niet gewoon een ingevoerde auto. (nieuwer kenteken dan bouwjaar)?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

ruud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 122
Joined: TueApr20, 2004 8:11:18 PM
Location: Surhuisterveen/Leeuwarden
Contact:

Post by ruud »

Misschien heeft ie wel een hele poos in de showroom gestaan en met veel korting weg gedaan destijds.. (niet te slijten natuurlijk zo'n oud model... :wink: )
Dikke AX met 2 ton voldoet priiima!!

U staat in de file en wordt rechts ingehaald door een lifter, mag dat???

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Ik heb vorige keer ook enor lopen klooien met die borgpennen, daar moet toch een makkelijkere manier voor zijn?

O ja, en stel dat de klauw niet soepel meer loopt, wat kan je daaraan doen dan? :?:

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Marc01 wrote:Ik heb vorige keer ook enor lopen klooien met die borgpennen, daar moet toch een makkelijkere manier voor zijn?

O ja, en stel dat de klauw niet soepel meer loopt, wat kan je daaraan doen dan? :?:


Euh invetten.... Dat heb ik ook gedaan..
Of een andere klauw nemen van een sloper...

hansjuh
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: WedFeb18, 2004 7:43:40 PM
Location: Tilburg & Sittard
Contact:

Post by hansjuh »

Kakelbont wrote:
hansjuh wrote:Het bouwjaar is 1992, maar het is wel nog een oud model. tis een beetje een aparte auto.
Wat foto's zou wel tof zijn!


is het niet gewoon een ingevoerde auto. (nieuwer kenteken dan bouwjaar)?


De auto is af-fabriek uitgevoerd naar Japan, heeft daar z'n 8 jaar rond gereden en is toen naar Nederland verscheept. Hier heb ik 'm van een handelaar gekocht.
In het kenteken deel II staat: Datum eerste toelating 01-11-1992
Maar het precieze bouwjaar ben ik nog niet wijs uit geworden. Ik vermoed eind '91. Wat dat betreft is het echt wel een aparte auto. twee maanden geleden heb ik de accu laten vervangen, die was japans.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

hansjuh wrote:
Kakelbont wrote:
hansjuh wrote:Het bouwjaar is 1992, maar het is wel nog een oud model. tis een beetje een aparte auto.
Wat foto's zou wel tof zijn!


is het niet gewoon een ingevoerde auto. (nieuwer kenteken dan bouwjaar)?


De auto is af-fabriek uitgevoerd naar Japan, heeft daar z'n 8 jaar rond gereden en is toen naar Nederland verscheept. Hier heb ik 'm van een handelaar gekocht.
In het kenteken deel II staat: Datum eerste toelating 01-11-1992
Maar het precieze bouwjaar ben ik nog niet wijs uit geworden. Ik vermoed eind '91. Wat dat betreft is het echt wel een aparte auto. twee maanden geleden heb ik de accu laten vervangen, die was japans.



onder de motorkap boven op de passagiersveerpoot staat een 4 cijferig nummer hier kan je de productie datum van herlijden


http://www.2cv.nl/historie/orga.html
http://home.att.ne.jp/wind/AX/maniax/birth.html
om het gevonden nummer in te voeren
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Op diverse onderdelen staat ook een produktiedatum, kan een half jaartje schelen maar dan heb je een indicatie.

Voorheen een 87er 1.0 gehad, moest ik 1 tot 2 keer per maand de linkerklauw gangbaar maken, bleef hangen. Vet de klauwen dus in met kopervet als je toch bezig bent.
En inderdaad, de borgpennen leveren wel vaker de nodige krachttermen op, ook de torx bouten trouwens... :shock:

job hoekstra
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM

Post by job hoekstra »

Kopervet????? Ben je wel lekker??
Ga naar de Brezan en haal voor 15 euro'een tube REMMENVET. Jaja, daar hebben ze speciaal vet voor, typisch he??
Lees mijn eerdere topic hier over maar en je bent zo weer onderweg.

1-2 keer per week klauwen gangbaar maken is prutsen.
Mercedes w115 - Citroën AX: 2 handen op 1 buik

max
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: WedApr14, 2004 7:28:26 PM

Post by max »

Remmenvet is ontwikkeld t.b.v. auto's met ABS, die kunnen problemen krijgen met kopervet. In ieder geval heeft deze geen ABS, dus kopervet is prima.

Post Reply