afmetingen aandrijfas rechtsvoor

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

afmetingen aandrijfas rechtsvoor

Post by carel »

Ik heb een tijdje geleden mijn rechteraandrijfas vervangen met Joost.
Onlangs begon de auto rechtsvoor aan de onderkant te ratelen en te trillen. Na wat nader onderzoek bleek dat de flens(?) van de kop van de aandrijfas aan de wielzijde niet goed in de wielophanging zat. Dit is denk ik het gevolg van te kort schroefdraad aan de buitenzijde van de aandrijfas(waar de aandrijfasmoer op gedraaid zit). De aandrijfasmoer heeft ook nooit volledig aansluitend vastgezeten, omdat de moer niet verder vast te draaien is.
Na het opmeten van dit uiteinde van de as bleek deze ongeveer 22 mm te zijn. Aan de linkervoorkant is dit uiteinde van de aandrijfas ongeveer 28 mm.

Mijn idee is dus, dat ik de vorige keer een verkeerde aandrijfas erin gezet heb(van een GT ofzo?). In Kluwer staan geen maten van de aandrijfas.

Weet iemand misschien wat deze maten moeten zijn en of mijn conclusie(verkeerde aandrijfas) lijkt te kloppen?
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

max
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: WedApr14, 2004 7:28:26 PM

Post by max »

Hoi Carel,

Ik heb een keer twee nieuwe assen gemonteerd die ook de door jou beschreven afwijking hadden. Dit heb ik opgelost door een flinke plaat achter de moer te plaatsen . Zo kun je het spul wel goed vast krijgen. Hij rijdt nog steeds als een speer met die assen. ( al ca. 90.000 km)

Mark

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Zoiets dergelijks had ik ook al aan gedacht. Bedoel je met een flinke plaat iets van een dikke ring waardoor je de as als het ware naar buiten trekt en de flens van de aandrijfas aan de achterzijde van het wiel in de ophanging wordt getrokken?
Werkt dit goed? Het zou wel een hoop gekloot met een aandrijfas vervangen besparen! :)
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

job hoekstra
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM

Post by job hoekstra »

Je moet die as niet naar buiten willen trekken, dan heb je kans op lekkage van bakolie. Zet een dikke ring aan de binnenkant van de naaf, dan trek je de boel ook vast.
Mercedes w115 - Citroën AX: 2 handen op 1 buik

max
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: WedApr14, 2004 7:28:26 PM

Post by max »

Carel,

Bij mij was gewoon de spiebaan te lang, waardoor de moer de as niet kon vasttrekken. Ik heb toen een ring achter de moer gezet, die als het ware over een stukje van de spiebaan en schroefdraad heenviel en had toen voldoende draad om de moer z'n werk te laten doen. De nieuwe as was voor de rest gelijk aan de oude dus moest er in mijn geval geen ring v??r de naaf. Ik hoop dat het bij jou ook zo lukt.


Mark

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Ik heb de goede maat ringetjes gevonden en ga het vrijdag proberen(auto staat bij mijn ouders). Ik laat wel even horen hoe het afgelopen is. :D
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

Post Reply