Koel probleem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Koel probleem

Post by Brutus »

Ja ja,.. hier komt mijn verhaal van de afgelopen twee weken, het ergste is dat hij wel rijd maar dat het niet optimaal is!

Om te beginnen... OP een warme ochtend steeg mijn temperatuurmeter zo ver omhoog dat het lampje begon te branden en ik heb de auto direct maar aan de kant gezet.. Met het oog dat ik de koppakking niet kapot mocht maken!

Wat bleek, de radiatorslang was gescheurd. Goed, met veel trammeland (alle familie op vakantie, ik absoluut niet in de buurt van mijn huis maar juist van mijn vakantiewerk) heb ik een auto geregeld en onderdelen gehaald, namelijk een radiatorslang en twee slangenklemmen. Overigens een leuk weetje is dat deze slang met twee voorgevormde knikken bij de citroendealer te bestellen is voor het minimale bedrag van ? 61,20 ex. En dat voor een stukje rubber? Ik heb een universele slang gekocht voor 12 euro. incl. slangklemmen.

Goed terug bij de auto de boel eruit gemikkerd en het nieuwe spul er keurig ingezet. Drie flessen koelvloeistof erin, want tja, met zo'n scheur in een rubberen leiding is alles er wel uit gegaan. Ik de boel ontluchten en de auto opnieuw warm laten draaien.. Tot de 90 graden (normale temp) ging het goed.. Dan moet de thermostaat openspringen... en de boel moet dan gaan circuleren.. Maar helaas.. de thermostaat ging niet open...

Verder op onderzoek, de thermostaat is kapot, door de hitte van die ochtend is hij dichtgeslagen. Ik bij de citroendealer een keurige thermostaat gekocht, helaas de volgende dag kwam ik erachter dat die mietjes mij de verkeerde hebben meegegeven.. Dit was namelijk eentje die op de 100graden openspringt, terwijl er eentje inzat die bij de 89 graden open sprong..

Kwam er op neer dat ik bij mijn vaste automaterialenboer de juiste onderdelen heb moeten ophalen..Een nieuwe thermostaat en tevens maar een temp.schakelaar, want de ventilator ging ook niet meer aan... VREEMD!!!

Het makkelijkste is de thermostaat eruithalen en zeer rap de nieuwe erin te stoppen, omdat ik hierin zo gevorderd was heb ik het morsen kunnen beperken tot hoogstens een eetlepel koelvloeistof... Jaja, want wanneer je drie flessen koelvloeistof erin hebt gegooid van goede kwaliteit ben je al gauw 17 euro kwijt.. Da's zonde als je het op een grasveldje onder je auto ziet weglopen.. (en op stenen of asvalt valt het meteen zo op)

Goed, het ergste is de temp.schakelaar eruit halen en de nieuwe erin, hierin was ik niet zo gevorderd dus dat kostte me wel wat vloeistof.. tja die kurk sander, dat vond ik een beetje flauwe opmerking :) Als ik er een kurk in zou drukken kon ik net zo goed gelijk die nieuwe schakelaar erin gooien.. 8) Deze moet overigens in de radiator onder de dikke slang (als je ervoor staat aan de rechterkant).

Goed, het is een temp.schakelaar met een gele ring, dat betekend dat hij de ventilator laat aanslaan bij de 95graden en koelt dan de boel af tot een graad of 85.

Maar wat blijft nu het probleem dan? Ik heb wat gebeld met joost en sander die periode.. Joost vertelde me dat hij van lelystad kwam en zijn motor ook wel tegen de 100graden aanzat.. Dus ik denk, het komt door deze warme dagen! Wel nu is het echte nederlandse weer er weer en staat mijn temp. nog steeds op de 100graden... Tenminste als ik zo'n 100 a 120 km/h rijd.. hoger durf ik niet meer... Rijd ik daarentegen een kilometertje of 50 tot 80 dan is de temp rond de 95 graden..

Een automonteur zei nog tegen me het kan zijn dat de sensoren niet helemaal meer correct zijn.. Maar gezien de nauwkeurige bijwerkingen lijkt me dat niet het antwoord....Gezien dit probleem heb ik de universele slang eruitgegooid en een officiele slang gekocht wat ook 12 euro was bij www.hbase.nl

Goed, een heel verhaal maar heeft er iemand nog tips voor mij? Voor alle duidelijkheid, de slang, thermostaat, temp. schakelaar, ventilator alles werkt... Het koelvloeistof circuleert bij vanaf de 90 graden..

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Mijn koelvloeistoftemperatuur is al vanaf ik hem heb gekocht 100 graden en als het warm weer is, zoals nu een klein beetje meer. Nog nergens problemen mee gehad

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Re: Koel probleem

Post by Kakelbont »

Brutus wrote:

Kwam er op neer dat ik bij mijn vaste automaterialenboer de juiste onderdelen heb moeten ophalen..Een nieuwe thermostaat en tevens maar een temp.schakelaar, want de ventilator ging ook niet meer aan... VREEMD!!!




dit is wel te verklaren; toen de thermostaat dicht bleef werdt de radiator niet warm dus merkt die fan sensor ook nix.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Re: Koel probleem

Post by jeffrey van dal »

Kakelbont wrote:
Brutus wrote:

Kwam er op neer dat ik bij mijn vaste automaterialenboer de juiste onderdelen heb moeten ophalen..Een nieuwe thermostaat en tevens maar een temp.schakelaar, want de ventilator ging ook niet meer aan... VREEMD!!!




dit is wel te verklaren; toen de thermostaat dicht bleef werdt de radiator niet warm dus merkt die fan sensor ook nix.


ey k wee twat het is niej DE oplossing maar t werkt goed een fan en radiateur of los van een Ax DIESEl.

dies namelijk dikker de radiateur en groter als t goed is past het


maar is je thermostaat wel heel??
de nieuwe kan ook namelijk kapot zijn he


groetjes jeffrey

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Re: Koel probleem

Post by Kakelbont »

jeffrey van dal wrote:
ey k wee twat het is niej DE oplossing maar t werkt goed een fan en radiateur of los van een AX DIESEl.

groetjes jeffrey


zondagochtend tiepvaardigheid :P :P

maarreh, een nieuwe thermostaat is toch zomaar nie kapot :?:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Re: Koel probleem

Post by jeffrey van dal »

Kakelbont wrote:
jeffrey van dal wrote:
ey k wee twat het is niej DE oplossing maar t werkt goed een fan en radiateur of los van een AX DIESEl.

groetjes jeffrey


zondagochtend tiepvaardigheid :P :P

maarreh, een nieuwe thermostaat is toch zomaar nie kapot :?:


nee niet zomaar maar het kan wel wij hadden dat eerst ook bij me vaders nissan busje die, die eerst had.

maar normaal gesproken moet die heel zijn :!:

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

ey k wee twat het is niej DE oplossing maar t werkt goed een fan en radiateur of los van een AX DIESEl.

dies namelijk dikker de radiateur en groter als t goed is past het


de radiateur etc van een ax diesel past!!

ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

moet je wel uitkijken wat voor een radiateur je hebt, je hebt 2 verschillende types namelijk, 1 met de vulopening op de radiateur, en 1 met een apart overlooptankje, en daar vul je em dan ook bij, ik denk dat de laatste niet bruikbaar is, omdat de slangen compleet anders zullen lopen, cq andere aansluitingen zullen hebben.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

De voorwaartse oppervlakte van een dieselradiator is niet groter hij is geloof ik wel een heel klein beetje dikker.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

heb je ooit weleens zo'n 'pil' in je koelsysteem gegooid om lekkage van bv de kachel te dichten?

Zo ja> misschien zijn de koelkanaaltjes in je kop dan ook wel een beetje dichtgeslibt....
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Kakelbont wrote:heb je ooit weleens zo'n 'pil' in je koelsysteem gegooid om lekkage van bv de kachel te dichten?

Zo ja> misschien zijn de koelkanaaltjes in je kop dan ook wel een beetje dichtgeslibt....


Maar dan zou hij wat moeten verbruiken...

En dat is niet het geval...

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Die van mij zit ook op 100 graden. Op zich geen probleem denk ik. Alleen bij mij brandt ook nog het rode lampje op de temperatuurmeter :?

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

het lampje brand niks voor niks..

wel een probleem dus
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

typisch ax kwaaltje dit

ik heb exacy het zelfde probleem gehad,...
thermoswitch vervangen termostaat vervangen en koelslang vervangen,...

zelfde probleem
wat wil nou,... bij tu motoren komt het nogal regelmatig voor dat de radiateur dichtslipt,...
nieuwe radiateur probleem opgelost,..
mijn is contant tussen de 80 en 100 graden dit is dus goed,..

de normale bedrijfs temperatuur ligt tegen de 100 graden aan,.. en ik heb het idee dat er bij een ax ook nog de nodige afwijking van temperatuur meter inzit,...

daphne
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 45
Joined: SatDec04, 2004 4:25:47 PM
Location: Zuidlaren
Contact:

Post by daphne »

Ik had het ook temperatuur lampje brande steeds, nu een nieuwe radiator en het probleem is opgelost.

Groetjes Daphne

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Bij mij slaat ie ook aan op 100 graden en koelt tot 90 af.

Hij staat bij mij nooit onder de 90 graden.
Ik heb die AX radiateur fan eraf gehaald. Vind dat echt een speelgoed geval. En hij zuigt de lucht door de radiateur heen.

Dan kan er zoveel lucht nog tussendoor dat het wel heel onefficient is.
Heb nu een BX fan tussen de bumper en de radiateur gezet.
Heb die balk platgeslagen waar je radiateur op leunt en daar die fan tussen geklemd. Die perst nu alle lucht erdoorheen.

Koelt een stuk beter. Alles staat te trillen als die fan aanslaat. Dat ding is echt 10x dikker dan een AX fan.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Eh.. Wel het probleem gaat nog steeds door..

Het word wel eng op de snelweg. Namelijk:

80km/h -> 90C
90 - 120km/h -> 100C
120 - 140km/h -> 110C
140 - en harder -> Durf ik niet aan...

Hoe harder ik rijd hoe harder de temp gaat stijgen...

Maar goed.. de Temp.switch had ik al vervangen en de fan slaat keurig aan! No problemo... De thermostaat al twee keer vervangen.. niks veranderd.. De dikke radiator slang was zoals bovenaan beschreven ook vervangen.. Waarschijnlijk troebel erin.. Straks eens zo'n pil erin gooien! Misschien word ie dan wat schoner van binnen!

Verder die FAN, die kan er geen lucht in persen volgens mij.. Want als je rijd gaat ie ook wel eens aan! En dan met je rijwind lukt het zowiezo niet.. Die ontrekt volgens mij juist de warme lucht!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dus als ik het goed begrijp werkt alles goed en koelt ie nog steeds niet :? Ik denk dat er een verstopping in je koelcircuit zit. Of misschien in je radiateur.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ben weer wat lichter..

Heb wat van die cleanproducts gekocht.. Erin gooien... motor laten draaien.. En laten circuleren...

Heb 10 liter koelvloeistof klaar staan om de oude incl. cleaner eruit te laten lopen en nieuwe erin!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Tis trouwens wel een COOL probleem

sorry moest even :wink:
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply