Lekkende binnen-radiator (kachel)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

mvdm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
Location: Buiten Nederland
Contact:

Lekkende binnen-radiator (kachel)

Post by mvdm »

Heeft iemand hier al eens last van gehad?
Ik vraag dat omdat ik hier nog niets van op het forum gezien heb terwijl het toch een redelijk bekende kwaal van de ax (zowel type 1 als 2) is.
Ik ben benieuwd naar de reacties want ik heb er zelf ook nog wel een redelijk verhaal ( :evil: ) over te vertellen want het is bij 2 van mijn ax-en voorgekomen...

Reageren maar :P

Groetjes mvdm.
AX GTi: 220km/h eat my dust!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

lekkende kachelradiator en daardoor water onder je bekleding, aanslag aan de binnenkant van je ramen en stank?
zat over gelezen! :)

ook op dit forum, maar er word nog wel eens goed opgeruimt en dan verdwijnt er welleens wat
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

nope, mijn AX is ook nog waterdicht vanbinnen, al ben ik al wel voldoende onder de kap kwijtgeraakt, door een lekke kachelradiatorslang, en een kapotte koppakking wardoor ie het eruit perste, met nu nog een lekke radiateur.

Ik wist trouwens niet dat het een bekende kwaal was van de AX, dus dat is iets om een beetje in de gaten te houden.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

komt op forum erg weinig voor moet ik zeggen heb het zelf ooit gehad met een zx
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Joost wrote:komt op forum erg weinig voor moet ik zeggen heb het zelf ooit gehad met een zx


We hebben het zelf ook wel ns gehad met een auto, maar dat was geen citroen, maar een mazda 323.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

me vader wel met de xantie, daar moest het complete dashbord gedemonteerd worden :shock:

lekke kachelradiator is zeer k*t, alle ruiten beslaan met die wazige blauwe troep :evil:

veel pling pling dus :roll:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Thrillseekah
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: SunJun20, 2004 9:47:06 PM
Location: Vaassen
Contact:

Post by Thrillseekah »

Kakelbont wrote:me vader wel met de xantie, daar moest het complete dashbord gedemonteerd worden :shock:

lekke kachelradiator is zeer k*t, alle ruiten beslaan met die wazige blauwe troep :evil:

veel pling pling dus :roll:


Dat kun je wel zeggen ja.. Heb het ok gehad, eerst zelf een dag bezig geweest, maar ik kreeg het niet voor mekaar, toch maar naar de garage gebracht, en daar zijn ze ook weer een dag bezig geweest, eindresultaat 3 weken met handoeken en kranten in je auto blijven rijden, om die vocht eruit te krijgen. En een dikke rekening van ?495,- :shock:
Nee geen AX.. (zx)

Maar oude liefde roest niet :D

mvdm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
Location: Buiten Nederland
Contact:

Post by mvdm »

me vader wel met de xantie, daar moest het complete dashbord gedemonteerd worden


Dat kun je wel zeggen ja.. Heb het ok gehad, eerst zelf een dag bezig geweest, maar ik kreeg het niet voor mekaar, toch maar naar de garage gebracht, en daar zijn ze ook weer een dag bezig geweest, eindresultaat 3 weken met handoeken en kranten in je auto blijven rijden, om die vocht eruit te krijgen. En een dikke rekening van ?495,-


Dat is dus bij een AX type 2 ook het geval. Ik zal het even wat duidelijker uitleggen.

AX type 1.....
Deze heeft een kachel-blok met aansluitingen in het interieur. D.w.z de slangen komen door het schutbord naar binnen en zitten daar aan het kachelblok vast (2 aansluitingen). Om te vervangen geen probleem, systeem leeg laten lopen, aansluitingen losmaken, kachel demonteren en vervangen en de zaak in omgekeerde volgorde weer monteren, vullen en ontluchten.

AX type 2.....
Hier is de ontwerper van dit systeem waarschijnlijk de dag ervoor zich te buiten gegaan aan veel te veel wijn en franse kaas om vervolgens met z'n dronken kop een systeem te ontwerpen waar zelfs een paar stoned marsmannetjes nog niet op zouden gekomen zijn. Wat is er veranderd, nou ze hebben de aansluitingen van het kachelblok niet in het interieur maar door het schutbord naar de motorruimte gevoerd. Prachtig natuurlijk want zo kan lekkage bij de aansluitingen niet meer het interieur van een ongewenst zwembad voorzien. Inderdaad, alleen als je kachelblok zelf een lekkage vertoont begint de ellende. Want dat kachelblok krijg je er met geen mogelijkheid uit zonder het complete dashboard te demonteren. En de aansluitingen vormen ??n geheel met het kachelblok.
Oplossing: zaag de aansluitingen in het interieur met ijzerzaagje door (het is vrij stevig plastic) zo dicht mogelijk tegen het schutbord.
Hierdoor kun je het kachelblok eruit schuiven. Dan zit je nog met het probleem om de zaak weer te monteren. Dat gaat dus niet zonder een paar truuken. Voor het monteren zaag je de aansluitingen van je nieuwe kachelblok af op de maat van de oude afgezaagde aansluitingen. Nu kun je het kachelblok er wel inschuiven maar zit je nog met de slangen die aan de andere kant van het schutbord hangen en te kort zijn. Daar moet je dan een stel nieuwe voor kopen (niet bij de Citroen want dan krijg je dezelfden die te kort zijn!) bij een goede automaterialen-zaak zodat je voldoende lengte hebt om ze door het schutbord te voeren.
Zorg ervoor dat de aansluitingen opgeruwd zijn zodat de slangen er onder druk niet afschieten. Vastzetten met inox-slangklemmen van goede kwaliteit (ivm de sterkte).

Dit alles heeft mij zo'n 2 a 3 dagen en een hele hoop hoofdpijn gekost om uit te zoeken en te realizeren. Voornamelijk omdat er geen voldoende documentatie hierover is. En dat alles omdat ik dus een zwembad van 5 liter koelvloeistof binnen had. Enfin, al doende leert men.

O ja, nog iets, de kachelblokken uit type 1 en 2 zijn dus NIET uitwisselbaar.
AX GTi: 220km/h eat my dust!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

aah k*t. Nadat vorige week mijn thermostaat moest vervangen vrees ik nu voor mijn kachelradiator. Het is namelijk vochtig bij de passagiersstoel voorin, m'n kachel stinkt, en de gevreesde blauwe waas verknalt mijn uitzicht door de voorruit. :cry:

Is deze radiator een beetje zelf te vervangen bij m'n type 1 ax? Mijn grootste angst is dat ik het komplete dash eruit moet halen :?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Kakelbont wrote:Is deze radiator een beetje zelf te vervangen bij m'n type 1 AX? Mijn grootste angst is dat ik het komplete dash eruit moet halen :?

Ja, is echt heel simpel bij type 1. Je kunt of het koelsysteem leeg laten lopen (als dat toch weer eens aan vervanging toe is - officieel om de 3 jaar), of je kunt met grote klemmen de twee slangen bij je kachelradiateur in het interieur afsluiten.
Maak hierna de slangen los van de radiateur. Verwijder de rechterplank en de luchtslang. Neem de bekleding weg die voor de radiateur zit. Verwijder hierna de radiateur door de twee bevestigingsboutjes los te draaien. Je schuift hem er vervolgens zo uit. Zorg er bij monteren voor dat de pakkingen van de slangen op de radiateur goed komen te zitten.

Koelvloeistof bijvullen (geen water en niet tot helemaal max bijvullen), met je kachel open (warm)! Daarna stationair laten draaien totdat de fan aanslaat. Ondertussen het ventieltje op de verwarmingsslang in motorruimte open zetten om te ontluchten. Voelen of verwarming goed warm wordt. Daarna eventueel koelvloeistof bijvullen, paar centimeter tot onder max (wordt er weer uitgegooid anders).

Het verhaal van type 2 hierboven snap ik nog niet helemaal. Als hij geintegreerd zit in het dashboard, dan heeft het doorsnijden van de slangen (in interieur of in motorruimte) toch geen zin?

mvdm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
Location: Buiten Nederland
Contact:

Post by mvdm »

Handjes wrote:Het verhaal van type 2 hierboven snap ik nog niet helemaal. Als hij geintegreerd zit in het dashboard, dan heeft het doorsnijden van de slangen (in interieur of in motorruimte) toch geen zin?


Je hebt het verhaal van mij niet goed gelezen, je moet nl. niet de slangen doorsnijden! Wat je door moet zagen zijn de plastic pijpen die aan het kachelblok zitten en door het schutbord steken (dit is het geintegreerde...) en wel aan de interieurzijde want anders kan je het kachelblok er niet uitschuiven zonder demontage van het complete dashboard (de unit waar het kachelblok inzit moet officieel nl. naar voren gehaald worden om de pijpen vrij te maken van het schutbord).

Bij het type 1 is het inderdaad zoals jij (en ik) beschreven hebt.
AX GTi: 220km/h eat my dust!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

ah thanx! is er trouwens een mogelijkheid dat het niet de kachelradiateur zelf is, maar dat een van de slangen lek is of die pakkingen niet goed afdichten?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

dat aftappen van het koelsysteem, hoe kan je dat het makkelijkst doen? Ik heb namelijk geen zin in 3 liter water in me auto :roll:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Kakelbont wrote:dat aftappen van het koelsysteem, hoe kan je dat het makkelijkst doen? Ik heb namelijk geen zin in 3 liter water in me auto :roll:


mij is in de garage gezegt om de onderste radiatorbuis los te maken en daar een filnk teiltje onder te zetten. wel voorzichtig anders scheurt het
Image

mvdm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
Location: Buiten Nederland
Contact:

Post by mvdm »

Kakelbont wrote:ah thanx! is er trouwens een mogelijkheid dat het niet de kachelradiateur zelf is, maar dat een van de slangen lek is of die pakkingen niet goed afdichten?


Yep, dat zou inderdaad kunnen. Kwestie van eerst goed kijken voordat je de boel losschroeft. Maar als je AX in de buurt van de 10 jaar zit is het zowiezo geen slecht idee om die radiator te vervangen. Als je toch al onder het dash aan het klooien bent is het vaak beter om in een klap het spul te vernieuwen, slangen, slangklemmen, radiateur. Gewoon de hele zooi eruit en nieuw spul erin. Want je zal net zien dat je die slangklem vervangen hebt en een week later kan je de rest vervangen omdat je weer de concurrentie met het plaatstelijk zwembad aangegaan bent :wink:
AX GTi: 220km/h eat my dust!

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

GODVERD*OMME!! Ben al 2 dagen bezig met mijn kachelradiateur en wordt er echt helemaal ziek van! Zit gewoon met jas en handschoenen in de auto omdat ie alleen koude lucht blaast!

Dus auto in de garage en kachelradiateur vervangen, ik haal m eruit: simpel 10min werk want tis n type 1 en net zoals in de vraagbaak staat:
Image
Je ziet aan de vorm van de pijl dat t allemaal heel gemakkelijk gaat, maar ja we weten allemaal dat in t echt nix gemakkelijk gaat bij een 15jaar oude ax en ik zie hier ook nergens fijn gevormde pijlen maar goed dan komt t gezever: ik haal uit me diesel de radiateur en t viel me al op dat daar de plastic stangen vast zaten. Hier een foto, rechts is type 2:
Image
In de vraagbaak staat dit andere type ook niet beschreven...

Ik ben blij dat t forum er is en ik was blij dat ik dit las! Mijn radiateur van de diesel is inmiddels niet meer bruikbaar want na 9x zachtjes proberen was nr 10 fataal voor de radiateur! Gelukkig heb ik een maatje in de straat wonen die deze week heeft besloten zijn ax in onderdelen te verkopen dus trek ik daar de radiateur wel ff uit 8) :?
Niet dus, zelfde kl0te type als de diesel heeft, met de vaste aansluitingen. Morgen gaat de zaag erin en nieuwe slangen erop en dan heb ik weer warme lucht als t goed is! wordt vervolgt!!

MvdM uit t warme :?: in ieder geval super bedankt voor t posten van deze nuttige tips, kijk daar hebben we tenminste iets aan 8)
Nieuw kosten ze (volgens icebyte)55 euro, voor zon ding best veel, ik ga aan de slag met de ijzerzaag 8)
Last edited by AX_Powah on WedFeb23, 2005 8:12:09 PM, edited 1 time in total.
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Ik heb voor mn type2 een nieuwe radiator gehaald voor iets van 55 euro, met afneembare pijpjes, nadeel is wel dat et amper goed vast te zetten is, wat een klerewerk.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

IceByte wrote:Ik heb voor mn type2 een nieuwe radiator gehaald voor iets van 55 euro, met afneembare pijpjes, nadeel is wel dat et amper goed vast te zetten is, wat een klerewerk.


:shock: 55 euro. Mijn dielert wou d'r 90euries voor hebben :?

Citroendealer Van Beek (Roosendaal, Oudenbosch, Bergen op Zoom) ---> Afzetters.

Ze zijn met alles bijna 2 keer zo duur als een ander :evil:

Gelukkig had ik een kachelradiator uit een sloop ax type 1 getrokken toen de mijne lek was. Paste zonder prob's.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Mijn vervangende was geen originele radiator, maar een imitatie ding, boeit verder niet, hij is dicht en het wordt warm, ding zal zn tijd wel uitdienen :D

mvdm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
Location: Buiten Nederland
Contact:

compatiblen

Post by mvdm »

Mooi als je zo'n vervangende radiateur maar dan met losse pijpjes hebt kunnen vinden voor het type 2. Ik heb er ook een niet originele inzitten (wat is trouwens origineel? de 'originele' is nl. ook niet door citroen gemaakt) maar die was precies hetzelfde als de originele, met vaste pijpjes. Heb ik totaal 3 dagen werk aan gehad om te vervangen, echt k*t met peren. Bovendien moest ik de slangen vervangen omdat die niet lang genoeg zijn om door het schutbord naar binnen te voeren en aangezien de dealer geen langere slangen verkoopt (tis tenslotte geen tuinman...) moest ik die dus ook nog ergens zien te vinden. Uiteindelijk zijn dat dubbel zodikke slangen geworden (passen maar net door het schutbord) en die houden het wel 20 jaar uit denk ik zo. Wel even goed om te letten op het feit dat er WARM (tot 95?) water door gaat als je ze gaat kopen. Plastic gardena slangen voldoen niet zo tenzij je je ax in een warmwater fontein wil veranderen ;)

Suk6.
AX GTi: 220km/h eat my dust!

Post Reply