Blauwe rook en vloeistof onder AX

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Blauwe rook en vloeistof onder AX

Post by Revz »

Ik was mijn allereerste topic op dit leuke en handige forum liever begonnen met een introductie van mezelf en mijn AX. Dat komt later.
Eerst vraag ik jullie hulp bij het volgende;

Zojuist kwam ik thuis met mijn AX ('95, 1.1i,143k op de teller) en toen ik uit stapte dacht ik even dat er buiten mist was. Toen ik goed keek zag ik heel lichtjes blauwe rook onder de motorkap uit komen. :|
Het parkeerplekje is nogal donker dus bij het open doen van de motorkap zag ik niet zoveel. In de schittering van de lantaarnpaalverlichting zag ik wel spetters op het blok en zo van een vloeistof. Daarna keek ik op de grond en zag daar ook vloeistof liggen maar het stroomde of lekte er niet uit toen ik mijn hand onder het blok hield.

Aan de vloeistof te voelen leek het niet op olie. Het voelde in ieder geval niet dik aan.
Ik had een stukje van ongeveer 25km gemaakt en tijdens het rijden ging er geen lampje branden op het dashboard dat er iets verkeerd zou zijn.

Moet ik me nu zorgen maken? :(
De AX is net een week in mijn bezit en weet er qua kwaaltjes/problemen nog niet zoveel vanaf.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

of je bent net na n lekker lange rit door een plas blubber gereden*, of je hebt een lek. in t donker moeilijk uit te vissen, morgen maar eens even kijken :)
als het echt dikke blauwe rook was, is het olie, als het wittige rook was, is het water of koelvloeistof ofzo. mja, dat kun je morgen beter zien dan nu.

* door n plas water/blubber + heet motorblok = stoom als je vlak daarna stilstaat

Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Post by Revz »

Bedankt voor je reactie. Ik heb zeker niet door een plas blubber gereden.
Het was niet echt dikke rook maar in de schemering zag het er meer blauw dan wit uit.
De vloeistof heb ik gevoeld en heel kort geproefd. :sign11:
Water was het zeker niet.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

bitter/amandelig van smaak? koelvloeistof.
Beter morgen dus goed kijken. :)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Klinkt wel wat zorgelijk...
Morgen met daglicht even kijken en een fotootje maken voor op het forum.
Wat je dan meteen ook moet controleren:
- Niveau en kleur van de koelvloeistof.
- Of er een smurrie-achtige troep aan de binnenkant van de dop van de koelvloeistof zit, door sommige ook wel mayonaise genoemd.
- Niveau oliepeil, ook hier even kijken of de binnenkant van de olie-bijvuldop nog schoon is.

En wat je verder nog tegenkomt aan olie op of aan het motorblok.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Post by Revz »

Ik vermoed koelvloeistof dan.
Morgen of zondag zal ik een foto maken.

Heb deze week de AX gekocht bij een garage. Die ga ik morgen ook even bellen. :?

Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Post by Revz »

Zojuist heb ik foto's gemaakt van het motorblok.
Ik hoop dat duidelijk te zien waar de vloeistofspetters zitten ondanks dat de foto's wat donker zijn. De spetters zitten vooral rondom de accu en dat "ding"(geen idee wat dat is) op de eerste foto.
Het oliepeil is goed. De onderkant van het motorblok is droog en er ligt verder geen plas vloeistof onder de auto.
De AX heb ik nog even gestart en laten draaien met de motorkap open. Er gingen geen waarschuwingslampjes aan en er ontstond geen lichte blauwe rook(zie mijn eerste bericht). Ik durf er nou geen meter meer mee te rijden terwijl het pas een week in mijn bezit is. :?

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Kunnen jullie hier iets mee?
Last edited by Revz on SunNov21, 2010 8:29:26 PM, edited 1 time in total.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Lijkt mij KVS.


Een klein lekje kan er heel ernstig uitzien en het hele blok een andere kleur geven. Stoomt ook geweldig. Ik vind het ook zoetig ruiken, trouwens. En smaakt inderdaad naar Amandel; lekker (maar niet gezond).

Als het zelfs op je accu ligt moet het wel een hoge lekkage zijn. Onder die metalen buis op je laatste foto zit een KVS slang die in een gekke hoek zit en vaak scheurtjes krijgt. Kijk daar eens goed naar?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Vaak is het het thermostaathuis dat gaat lekken.
(Da's die 'kap' met rechte slang-aansluiting, waarmee de thermostaat op z'n plek wordt gehouden).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Post by Revz »

raoel wrote:Lijkt mij KVS.


Een klein lekje kan er heel ernstig uitzien en het hele blok een andere kleur geven. Stoomt ook geweldig. Ik vind het ook zoetig ruiken, trouwens. En smaakt inderdaad naar Amandel; lekker (maar niet gezond).

Als het zelfs op je accu ligt moet het wel een hoge lekkage zijn. Onder die metalen buis op je laatste foto zit een KVS slang die in een gekke hoek zit en vaak scheurtjes krijgt. Kijk daar eens goed naar?
Bedankt voor je reactie.

Valt hier mee te rijden? Dan ga ik namelijk met de AX langs bij de garage waar ik het heb gekocht.

Op de onderkant van de motorkap zaten ook wal spetters. Overigens die buis op de onderste foto vond ik ook wat losjes zitten en heb ik nog eens aangedrukt.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

sure, naar de garage moet geen probleem zijn, zeker als t niet zo ver is.. (just to be sure) je kan t kvs pijl checken, en evt wat demi water van de supermarkt bijgooien als je teveel kwijt bent. (maar de vraag is of dat zin heeft, als de garage vlakbij is, en toch dingen gaat losmaken waarna zij het alsnog ook bij gaan vullen..)

Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Post by Revz »

AlexanderB wrote:sure, naar de garage moet geen probleem zijn, zeker als t niet zo ver is.. (just to be sure) je kan t kvs pijl checken, en evt wat demi water van de supermarkt bijgooien als je teveel kwijt bent. (maar de vraag is of dat zin heeft, als de garage vlakbij is, en toch dingen gaat losmaken waarna zij het alsnog ook bij gaan vullen..)
Mjah ik heb er nog niet zoveel verstand van en vind het beetje zuur dat ik binnen een week na aankoop al wat met de AX heb.
Ik snap ook wel dat het geen nieuwe auto is maar toch.. Zal morgen sowieso nog eens onder de motorkap kijken om te controleren wat raoel en MNM net zeggen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

ach.. de mijne heeft meer werk (en heeft waarschijnlijk meer gekost ook, lol ;))
ik zou haast zeggen dat iedere AX wel eens wat heeft, dit komt wel goed :) (en een goede verkoper zal zo'n probleempje gratis fixen, zodat jij terugkomt voor de goede service ;) maar dat zie je dan vanzelf :))

Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Post by Revz »

Ik vind het overigens wel leuk om er wat van te leren hoor. :wink:
Heb dit forum ook al aardig door gelezen.

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Ah niks (of, weinig) aan de hand.
Heb het ook een keer gehad op een warme dag.
2 rubberen leidingen lopen naar de thermostaat. Een hele dikke, die van de radiator afkomt, en een dunnere.

Die dunne wil nog wel eens door ouderdom een beetje poreus worden, waardoor er een mini-straaltje (meer een neveltje) koelvloeistof uit spuit.
Dat wordt dan gerepareerd, waarna weer de kans ontstaat dat rondom de reparatie het gaat lekken. Dat laatste was bij mij het geval.
Ik heb er nog 200km. mee naar huis kunnen rijden door de KVS elke 50km aan te vullen en motor uit voor de stoplichten.

Thuis heb ik de hele slang incl suffe reparatie van een vorige eigenaar vervangen door een nieuwe slang.
Opgelost =)

Ik zal ff kijken of ik je kan helpen aan een foto.
Het beste kan je je auto ff stationair laten draaien en dan onder de kap heel goed luisteren en kijken waar de vloeistof precies uit gespoten wordt.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Als je zelf kijkt zie je misschien meteen al het probleem... en kun je inschatten hoe ernstig het is.

Koop een fles reserve-KVS als het verder is dan 5 km of als er veel stoplichten op je weg zijn. Zo'n AXje is heel snel warm, en dan warme KVS loopt makkelijker weg dan koude.


En als het lampje brandt: direct stoppen en bijvullen.

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Kan de foto helaas niet vinden, maar verwacht dus de lek vanuit een koelvloeistof slang van dikke duim dikte, te vinden onder dat "ding"(geen idee wat dat is). (dat is overigens je DIS ontsteking)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

degene wrote:Kan de foto helaas niet vinden, maar verwacht dus de lek vanuit een koelvloeistof slang van dikke duim dikte, te vinden onder dat "ding"(geen idee wat dat is). (dat is overigens je DIS ontsteking)
ja dat ding bedoel ik ook, denk ik, die direct aan de thermostaat vast zit.


Slang, maakt een bocht en gaat "naar achteren".

Door die bocht is het een bekende zwakke plek. En als je een kvs lek hebt gaat het sproeien. Ziet er spectaculair uit :)

Revz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 245
Joined: WedNov17, 2010 11:39:39 PM

Post by Revz »

Ok, ik ga er naar kijken. Hou jullie op de hoogte. :D

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Precies :P

Hij loopt inderdaad naar achteren, via het schutbord naar je kachel.

Post Reply