airride onder de ax

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

airride onder de ax

Post by Netheo »

ik wil lager, maar zou graag nog buiten geraken, zit namelijk met een hoge drempel voor de deur. airride lijkt me een leuke oplossing. Alleen, hoe doe je dat in godsnaam met je torsieas??? torsieassen eruit veronderstel ik en zelf een ophanging lassen voor de luchtbalgen??? iemand hier ervaring mee???

en ff een vraagje tussendoor. passen 3gaats remtrommels op een saxoachteras??? zodat ik al een complete airrideset kan kopen zonder weer eens aan nieuw verbreed staal of iets dergelijks te moeten beginnen.
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Het instapmodel van de Saxo is geleverd met driegaats velgen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

en een 3 gaats trommel schijnt niet op een 4 gaats achteras te passen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

Joost wrote:en een 3 gaats trommel schijnt niet op een 4 gaats achteras te passen.
damn, dan zal het zelf knutselen worden als er al air ride komt natuurlijk. ik denk niet dat het instapmodel saxo extreme hard getuned wordt dat er air ride onder zit :D
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

volgens mij is de basis (hoofdbuis) van de achterassen ax, saxo, 106 identiek.

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Op 't Saxo forum staan wel een paar Saxo's met Airride.
Misschien dat je daar meer info kan vinden.

De achteras is in ieder geval het zelfde als die van de AX.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

de luchtbalgen tbv de airride worden op de plek van de bumpstops gemonteerd. In principe een soortgelijke constructie als bij hulpveren, als ik 't me goed herinner. .
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

Mastenhose wrote:de luchtbalgen tbv de airride worden op de plek van de bumpstops gemonteerd. In principe een soortgelijke constructie als bij hulpveren, als ik 't me goed herinner. .
mmm ja das intressant. natuurlijk moet er dan nog altijd een soort van ophanging gemaakt worden op die plek. maar dat lijkt me dan redelijk simpel.

Ik zelf heb al wat ervaring met air ride dus het systeem begrijp ik wel. Vooraan lijkt er mij geen probleem te zijn. alleen, air ride en een torsieas heb ik nog nooit echt samen gezien voor men ogen.

Idd saxoas is het zelfde, maar ik zou toch nog graag men 3 gaats onderstel houden. Tenzij iemand men verbreed staal voor 800 wil, dan laat ik gelijk nieuwe maken in viergaats :P
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

netheo, de saxo as is zover hetzelfde.. dat het systeem vd saxo ook op de AX gebruikt kan worden.

uiteindelijk is alleen de ankerplaat + trommel anders (tenzij 16v, dan heb je schijven.. en natuurlijk de veerdiameters, maar dat maakt voor jou niet uit)
Image

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

...koop een HP-Cit...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Pascal wrote:...koop een HP-Cit...
zo oud is netheo nog niet ;)
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

q01z wrote:
Pascal wrote:...koop een HP-Cit...
zo oud is netheo nog niet ;)
En wat is er mis met een Activa V6? Is dat een ouwe lullenbak? :roll:
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

2Black wrote:
q01z wrote:
Pascal wrote:...koop een HP-Cit...
zo oud is netheo nog niet ;)
En wat is er mis met een Activa V6? Is dat een ouwe lullenbak? :roll:
de prijs :wink:
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Netheo wrote:
2Black wrote:
q01z wrote:
Pascal wrote:...koop een HP-Cit...
zo oud is netheo nog niet ;)
En wat is er mis met een Activa V6? Is dat een ouwe lullenbak? :roll:
de prijs :wink:
setje airride is duurder hoor :lol:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Ben ik nou ook een oude lul omdat ik luchtvering onder de Picasso heb (achter) of ben ik nou jong omdat dat eigenlijk airride is 8)
Image Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Jij hebt toch alleen luchtvering achter Jan... je zit dus in het niemandsland qua leeftijd. Een jongere oudere of oudere jongere, jij mag kiezen.

Zo duur is een Activa V6 niet hoor... weet er nog eentje die je kunt krijgen voor €4500 incl. gloednieuwe distributie bij aflevering. :wink:
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

2Black wrote:Jij hebt toch alleen luchtvering achter Jan... je zit dus in het niemandsland qua leeftijd. Een jongere oudere of oudere jongere, jij mag kiezen.

Zo duur is een Activa V6 niet hoor... weet er nog eentje die je kunt krijgen voor €4500 incl. gloednieuwe distributie bij aflevering. :wink:
ik weet een volledig airrideset voor een saxo 1.6 16v liggen inclusief achteras, voorpoten en gegroevde en geboorde remschijven voor 950 euro :D
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Dan zou ik die airride set kopen en lekker op 4-gaats overgaan! (Y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

Mastenhose wrote:Dan zou ik die airride set kopen en lekker op 4-gaats overgaan! (Y)
belgische keuringswetten zullen je misschien verbazen maar een remmenupgrade is niet toegestaan, logisch toch, en het blijft een daily dus toch maar niet. beter met de setjes assen en poten die ik al heb iets knutselen :D
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Maar je kunt in België je auto toch voortaan voor de 'speciale voertuigen'-keuring opgeven?
En dan gaan ze elk E-keurmerkje af, elk serienummertje van elke schroef op de auto? Dacht dat onze zuiderburen iets dergelijks deden, o.a. voor race- en rallywagens omdat ook die op de openbare weg komen soms.

Nee... teveel gedoe lijkt me.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply