Koppelingsplaat

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Koppelingsplaat

Post by v.andriessen »

Hallo lieve vrienden, het klusweer is weer aangebroken, dus komen de vragen natuurlijk vanzelf!

Bij het schakelen van 1 naar 2 en 2 naar 3 hoor ik een soort kloenk.

Ook bij terug schakelen (zonder tussen gas) hoor ik afentoe getril. Alsof de koppelingsplaat niet slipt, maar hapert.

Weet iemand waar dat aan kan liggen? is de plaat vies? (dan zou die eigenlijk meer moeten slippen) of ligt het aan de drukgroep?
Het moment van koppelen en ontkoppelen is ook erg kort.... heb ik een slechte aftermarket drukgroep gekocht? Hij deed het al vanaf het begin dat ie erin zat.....
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Moet je efkes het probleem beter omschrijven ajb:

- tandenknarsen tijdens schakelen? -> koppeling komt niet goed vrij óf synchromeshringen versleten.

- meer toeren dan snelheidsopbouw bij gasgeven? -> koppelingsplaat versleten,

- rare geluiden tijdens schakelen? -> plaat verkeerd om gemonteerd (echt, het kan) of habbibabbimerk koppeling (zonder radiaaldemping),

- korte ingrijp- en ontkoppeltraject -> diafragmaafstelling (kun je niets aan doen).

Weet je nog welk merk koppeling je hebt gemonteerd?
De drukgroep kan in principe elk merk zijn, maar monteer in de vrede een Valeo of Luk druklager...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Pascal wrote:Moet je efkes het probleem beter omschrijven ajb:

- tandenknarsen tijdens schakelen? -> koppeling komt niet goed vrij óf synchromeshringen versleten.

- meer toeren dan snelheidsopbouw bij gasgeven? -> koppelingsplaat versleten,

- rare geluiden tijdens schakelen? -> plaat verkeerd om gemonteerd (echt, het kan) of habbibabbimerk koppeling (zonder radiaaldemping),

- korte ingrijp- en ontkoppeltraject -> diafragmaafstelling (kun je niets aan doen).

Weet je nog welk merk koppeling je hebt gemonteerd?
De drukgroep kan in principe elk merk zijn, maar monteer in de vrede een Valeo of Luk druklager...
tis geen tandenknarsend geluid en meer toeren krijg ik ook niet. De bovenste twee had ik zowiezo al afgevinkt.

Ik zit er nu misschien wel aan te denken dat de plaat verkeerd is gemonteerd... Het is door een garage gedaan die ook de puntjes van mijn druklager heeft afgebroken... dus echt een Citroën kenner is het niet. Ook is de plaat door z'n assistent erop gezet... ik vermoed het ergste....

tis iig geen valeo. Misschien heb ik doos nog, maar ik denk dat ik hem weg heb gegooid... Ik zal nog eens na vragen bij de winkel waar ik hem gekocht heb. Die hadden ook valeo (die ze hadden paste niet) maar die ik nu heb was niet echt veel goedkoper.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

die plaat zit echt niet verkeerd om.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Joost wrote:die plaat zit echt niet verkeerd om.
dat lukt alleen marc :D de sukkel :P

ow fuck, dat ben ik!

maar dan kan je ECHT niet rijden vince
Image

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

nou das misschien goed nieuws....

maar wat is het dan? Het lijkt wel alsof de koppelingsplaat stuitert over de drukgroep. Is dat verkeerd ingesleten? En waar komt die kloenk vandaan dan? Speling op de bak?
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

q01z wrote:
Joost wrote:die plaat zit echt niet verkeerd om.
dat lukt alleen marc :D de sukkel :P

ow ****, dat ben ik!

maar dan kan je ECHT niet rijden vince
*sluit in de rij aan*

Je kan dan idd alleen schakelen als de motor uit staat.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Met frictieplaat verkeerd-om kun je de drukgroep niet eens terug vastzetten op 't vliegwiel. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

JAAAAAAAAAAA nou weet ik het wel, dat het niet kan!


MAAR WAT IS HET DAN WEL?????????

Ik irriteer me er gruwlijk aan, ik kan niet eens meer een beetje vlot schakelen zonder die kloenk

echt irritant
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Misschien dat de drukgroep nooit goed is aangedraaid door de assistent? Dat ie gewoon handvast zit?

Is het fenomeen weg als je de koppeling ff laat slippen?

Die kloenk bij het schakelen klinkt mij -zie vorig topic- als een onderste baksteun die teveel speling geeft.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

v.andriessen wrote:JAAAAAAAAAAA nou weet ik het wel, dat het niet kan!


MAAR WAT IS HET DAN WEL?????????

Ik irriteer me er gruwlijk aan, ik kan niet eens meer een beetje vlot schakelen zonder die kloenk

echt irritant
Kan zijn dat de veren stuk/slecht zijn van de koppeling, kan ook een aandrijfas zijn.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

degene wrote:Misschien dat de drukgroep nooit goed is aangedraaid door de assistent? Dat ie gewoon handvast zit?

Is het fenomeen weg als je de koppeling ff laat slippen?

Die kloenk bij het schakelen klinkt mij -zie vorig topic- als een onderste baksteun die teveel speling geeft.
die onderste baksteun is al wel oud ja.... de onderste motorsteun daarintegen is zo hard als maar kan. Maar idd bij het laten slippen van de koppeling doet geen kloenk
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Drake wrote:
v.andriessen wrote:JAAAAAAAAAAA nou weet ik het wel, dat het niet kan!


MAAR WAT IS HET DAN WEL?????????

Ik irriteer me er gruwlijk aan, ik kan niet eens meer een beetje vlot schakelen zonder die kloenk

echt irritant
Kan zijn dat de veren stuk/slecht zijn van de koppeling, kan ook een aandrijfas zijn.
veren? bedoel je die tanden van de drukgroep?
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Motorsteun/versnellingsbaksteun onder de accu. Die beweegt een stuk meer als je onderste steun kneiterhard is.
En als je motorsteun onder de ecu een beetje gaar is merk je dat ook.
Altijd meer PK's dan jou!

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

degene wrote:Misschien dat de drukgroep nooit goed is aangedraaid door de assistent? Dat ie gewoon handvast zit?

Is het fenomeen weg als je de koppeling ff laat slippen?

Die kloenk bij het schakelen klinkt mij -zie vorig topic- als een onderste baksteun die teveel speling geeft.
De drukgroep hoeft juist maar heel lichtjes aangedraait te zitten! weet de waardes niet uit me hoofd maar mij verbaasde het iig. (word natuurlijk door zichzelf op de plaats gehouden)

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Bas_S wrote:Motorsteun/versnellingsbaksteun onder de accu. Die beweegt een stuk meer als je onderste steun kneiterhard is.
En als je motorsteun onder de ecu een beetje gaar is merk je dat ook.
motorsteun onder de ecu is net vervangen...

misschien dan ook nog de motorsteun onder de accu vervangen....
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

degene wrote:
q01z wrote:
Joost wrote:die plaat zit echt niet verkeerd om.
dat lukt alleen marc :D de sukkel :P

ow ****, dat ben ik!

maar dan kan je ECHT niet rijden vince
*sluit in de rij aan*

Je kan dan idd alleen schakelen als de motor uit staat.
Zit hem zeker in de naam "Mark". Ik heb de plaat ook al een keer verkeerd om gemonteerd. En ook die klikjes van het druklager afgebroken...

Plaat verkeerd om kun je echt niet schakelen als de motor aan staat. Dat geeft echt rare geluiden. Druklager met afgebroken puntjes geeft wat gerammel maar dan kun je wel goed schakelen.

Misschien te weinig Vbak olie?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Een nieuwe steun bij de Vbak is zelf nog slap, ik zou er 2 stalen plaatjes bij steken en hem dan dichtkitten.
Altijd meer PK's dan jou!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Die steun heeft anders niet voor niets een bepaalde 'zachtheid' hoor. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Nee dat klopt, maar vincent heeft z'n onderste baksteun ook al dichtgekit :wink:
Altijd meer PK's dan jou!

Post Reply