Stuuruitslag beperken

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Stuuruitslag beperken

Post by Drake »

Weet iemand een correcte manier om dit te doen?

De velgen bij de first lopen nu hopenloos aan bij maximaal insturen en daarbij is de et waarde al dermate laag dat ze al flink (1.6 cm) buiten de wielkasten komen, ofwel als ik velgen met een hogere et waarde ga monteren zal het alleen maar erger worden.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

AX GTI voorpoten nemen? Waren die stuurpootjes(vastgelast aan de veerpoot) van een Saxo niet langer dan bij een AX?
Kom maar 'ff nameten :)

Wat betreft het buiten de wielkasten komen; skirtset monteren.
Altijd meer PK's dan jou!

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Standaard velgen monteren...

:lol:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Nee dat gaat zelfs niet werken ben ik al achter, de verbindingstang van de veerpoot naar de stuurarm loopt tegen de carroserie aan.

Dus ongeacht wat moet ik een andere oplossing gaan verzinnen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

slijptol
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Nah dan nog steeds is het k*t (de koelslang langs het blok zit ook akelig dicht bij het wiel).

Waarschijnlijk kan ik toch het stuurhuis zelf aanpassen en zoiets maken/monteren;

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zal lekker zijn met inparkeren of straatje keren...
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

hoe erg is het? de 106 loopt ook aan bij maximale stuuruitslag en wordt er altijd apk mee gekeurd. ik weet het, hou er gewoon rekening mee en als ik het een keertje vergeet met inparkeren of straatje keren wordt ik er wel aan herinnerd. de ax liep met 15" ook altijd aan met maximale stuuruitslag.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Browny wrote:hoe erg is het? .
Vrij erg, zeker gezien de arm tegen de carroserie komt. Het komt ook vaker bij ax/106'jes voor.
q01z wrote:zal lekker zijn met inparkeren of straatje keren...
t.o.v een normale ax stuurt deze enorm meer in ofwel het enige wat ik wil doen is het ding terugbrengen naar normale waardes (en ok iets meer speling maar we hebben het hier over 10-15mm tot aan full lock).

En dan zelf nog zou dat mij eerlijk gezegt niet interesseren, je moet met een ombouw zoals dit consessies maken.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Merkwaardig genoeg heeft mijn dieseltje een grotere draaicircel (en dus een kleinere stuuruitslag) dan m'n Volcane (óók voordat de Volcane werd voorzien van GTI onderstel!).

Misschien zitten er dan toch verschillen in het stuurhuis?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Zit er ook in, bas had ergens een lijstje met verschillen (grofweg zijn er 3 soorten, als je op h-base kijkt krijg je ook 3 verschillende bestelnummers)

Overigens kan het stuurhuis makkelijker begrenst worden dan ik dacht:

Image

Ik kan dus voldoen door aan beide kanten een busje te monteren.

Vanavond dus even opmeten hoe groot de busjes moeten worden en dan het stuurhuis demonteren.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

maar deze heeft stuur verkrachtiging
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Klopt, maar deze niet :+

Image

zie het gele busje, rechts zal er een stalen ring opgelast moeten worden

Resultaat is ongeveer 10-15mm speling per kant meer, de band liep overigens zowel in de wielkast als tegen de stabistang aan :| was echt hopenloos.

Dus nog even wat "Choppen" en dan kunnen we weer verder met het reguliere werk.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar wat ik eens gehoord heb is dat GTI stuurhuizen iets korter zijn dan de rest.

Persoonlijk zou ik in jouw geval ook de maximale stuuruitslag op die manier beperken. Of moest je eens jouw (gedemonteerd) stuurhuis kunnen vergelijken met een ander? (en dan desnoods een ander inbouwen dat minder kan insturen)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Waarom loopt dat bij mij niet aan? Carosserie is ook een First uit 94. Met 15" LM en 195 / 45 banden. Kan gewoon vol sturen. Loopt alleen achter bij drempels aan.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply