ventilator probleem!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Jkupers
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: FriJan08, 2010 10:41:41 AM

ventilator probleem!

Post by Jkupers »

Eindelijk een actief forum om mijn vraag te stellen:)

Ik rij nu al een aantal jaar met mijn AX weinig problemen alleen sinds een jaar problemen met mijn ventilator.

Eerst kreeg je hem nog aan door heen en weer te gaan met de sleutel in het contact, dit werd bij de auto garage bevestigd. Het contact zou af zijn.

Maar nu wil hij helemaal niet meer aan, is het mogelijk hem los te maken van het contact slot en dan gewoon een schakelaar er tussen te plaatsen?

Ik hoor snel wat te horen :) want het rijden met dit weer wordt er niet beter op.

Alvast heeeel erg bedankt!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Dat contactslot en ventilator zijn niet hetzelfde neem ik aan?

Dat de sloten "slijten" en niet meer werken is een bekende, op een bepaald moment zit je sleutel vast en dan heb je een slijptol nodig....

Je hebt 3 opties:
- Een nieuwe kopen (duur, ik geloof richting de 200 euro, en dan zit je met verschillende sloten)
- De pinnetjes eruit halen. Doe ik altijd, kun je hem met elke sleutel starten. Maar in Enschede zijn geen inbrekers, en daar woon ik toevallig ook.
- Zelf een startknop bouwen. Eigenlijk ook niet inbreker-proof, al kan je 'm verbergen natuurlijk.

Jkupers
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: FriJan08, 2010 10:41:41 AM

Post by Jkupers »

Je zegt niet het zelfde? Maar als je hem "in contact" zet wordt dit gedaan door het contact slot neem ik aan?

En als ik het zo stel,

De motor van de ventilator rechtstreeks (met zekering natuurlijk) op de accu aansluiten en uit en aan schakelen met een knop?

(waar zit deze motor eigenlijk)

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Contactslot heeft niets met ventilator te maken, het probleem zit hem in thermocontact of de stekker aansluiting ervan in de radiateur. Deze regelt het aan en uitschakelen van de ventilator. Test: stekker eraf trekken en doorverbonden met een ijzerdraad of stukje draad. Als je nu het contact aanzet moet de ventilator gaan draaien. Ja? Ven goed. Nee? Ven stuk of slecht contact.
Waar woon je,misschien kan iemand even kijken. .
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Gaat het hier om de kachel ventilator? of om de ventilator om de motor te koelen...

want ik neem aan dat het om de kachel gaat ivm opmerking over het weer e.d.

maar waar pascal op doelt is de ventilator onder de motor kap...
Image Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Of bedoel je de kachel? En dat hij in standje "contact" niet meer aan gaat, terwijl dit wel zo hoort? (Standje "A" staat voor accessoires...)

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Johannus wrote:Gaat het hier om de kachel ventilator? of om de ventilator om de motor te koelen...
maar waar pascal op doelt is de ventilator onder de motor kap...
Stik...niet eens aan gedacht dat hij ook de kachelventilator kon bedoelen, werd me uit het verhaal niet duidelijk...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: ventilator probleem!

Post by Rio97 »

Jkupers wrote: want het rijden met dit weer wordt er niet beter op.
Ik heb zo'n vermoeden dat het om de kachel in de AX gaat.
Klopt dat JKupers?

Waarschijnlijk is het dan het makkelijkste om de kachelaanjager te vervangen. Deze zit aan passagierskant onder het dashboard verstopt, maar is vrij eenvoudig te vervangen.
Wat is het bouwjaar van jouw AX?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

raoel wrote:Dat contactslot en ventilator zijn niet hetzelfde neem ik aan?

Dat de sloten "slijten" en niet meer werken is een bekende, op een bepaald moment zit je sleutel vast en dan heb je een slijptol nodig....

Je hebt 3 opties:
- Een nieuwe kopen (duur, ik geloof richting de 200 euro, en dan zit je met verschillende sloten)
- De pinnetjes eruit halen. Doe ik altijd, kun je hem met elke sleutel starten. Maar in Enschede zijn geen inbrekers, en daar woon ik toevallig ook.
- Zelf een startknop bouwen. Eigenlijk ook niet inbreker-proof, al kan je 'm verbergen natuurlijk.
Als het contactslot hapert: Snel vervangen!

Het vervangen van een contactslot is appeltje eitje. Mits het slot nog werkt. Zodra het slot geblokkeerd is moet er geweld aan te pas komen om hem te verwijderen.

Op de sloop zijn sloten zat.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Post Reply