Dynamo stuk?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Dynamo stuk?
beste
Ik denk dat mijn dynamo stuk is,omdat hij niet meer bij laad.
Is het moeilijk om dat zelf te doen?en waar moet ik dan op letten?
mvg,Fred
Ik denk dat mijn dynamo stuk is,omdat hij niet meer bij laad.
Is het moeilijk om dat zelf te doen?en waar moet ik dan op letten?
mvg,Fred
Hoi,
Weet je heel zeker dat deze kapot is? Heb je dit al gestest? Gaat je acculampje wel/niet branden tijdens het starten en/of lopen v/d motor?
Je zou het even moeten nameten op de accu met een voltmeter, kijken wat de dynamo doet net na het starten en wat deze doet bij veel gebruikers aan. Moet ergens tussen 11-14 Volt zijn. Let goed op wat voor dynamo je hebt er zijn verschillende uitvoeringen, dit heeft te maken met de laadstroom (staat er meestal wel op). Het kan ook nog je accu zijn. Maar ga even zoeken op het forum hier staan veel problemen en oplossingen over dynamo e.d.
Het vervangen van je dynamo is niet zo heel moeillijk hoor. Kijk hier even in deze How-To dit is als je je v-snaar moet vervangen, dan heb je praktisch al je dynamo los. Je hoeft alleen dan nog de dynamo bouten los te halen. Voordat je begint haal wel even de min kabel van je accu los.
Ik moest alleen bij mijn AX (type 2 1995) het motorblok iets omhoog krikken om de bovenste bout v/d dynamo eruit te halen, deze loopt net tegen de wielkast aan. Dit kun je het best doen met een krik en een blokje hout doen onder het carterpan (WEES VOORZICHTIG WANT ALS JE HEM TE HOOG OPKRIKT KUN JE JE CARTER BESCHADIGEN)
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11159
Weet je heel zeker dat deze kapot is? Heb je dit al gestest? Gaat je acculampje wel/niet branden tijdens het starten en/of lopen v/d motor?
Je zou het even moeten nameten op de accu met een voltmeter, kijken wat de dynamo doet net na het starten en wat deze doet bij veel gebruikers aan. Moet ergens tussen 11-14 Volt zijn. Let goed op wat voor dynamo je hebt er zijn verschillende uitvoeringen, dit heeft te maken met de laadstroom (staat er meestal wel op). Het kan ook nog je accu zijn. Maar ga even zoeken op het forum hier staan veel problemen en oplossingen over dynamo e.d.
Het vervangen van je dynamo is niet zo heel moeillijk hoor. Kijk hier even in deze How-To dit is als je je v-snaar moet vervangen, dan heb je praktisch al je dynamo los. Je hoeft alleen dan nog de dynamo bouten los te halen. Voordat je begint haal wel even de min kabel van je accu los.
Ik moest alleen bij mijn AX (type 2 1995) het motorblok iets omhoog krikken om de bovenste bout v/d dynamo eruit te halen, deze loopt net tegen de wielkast aan. Dit kun je het best doen met een krik en een blokje hout doen onder het carterpan (WEES VOORZICHTIG WANT ALS JE HEM TE HOOG OPKRIKT KUN JE JE CARTER BESCHADIGEN)
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11159
..en daarom kun je dat krikje beter onder de ophanging van de onderste triangel zetten, desnoods met een blokkie hout.
Een carterpan is een dun bakkie die ècht geen gewicht kan dragen, het is er niet voor gemaakt om het als krikpunt te gebruiken (!).
Als je én je pan wilt doorboren én/óf je oliepomp wilt beschadigen is dat dé beste truc om het spul om zeep te helpen...
Een carterpan is een dun bakkie die ècht geen gewicht kan dragen, het is er niet voor gemaakt om het als krikpunt te gebruiken (!).
Als je én je pan wilt doorboren én/óf je oliepomp wilt beschadigen is dat dé beste truc om het spul om zeep te helpen...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Dankjewel
Ik meet alleen de accuspanning bij een draaiende motor(bijna 12V),en als ik de plus of min van de accu loshaal valt hij uit.
De massa kabel heb ik ook gemeten met een ohmmeter en die is nog heel.
Er gaat alleen een massa kabel van mijn dynamo naar mijn accu(die drie weken oud is),dus geen klein stekkertje(voor het acculampje).
Ik heb vanmiddag een dynamo op de sloop gehaald 40,- en dankzij je tips vervangen.
Helaas,die doet ook niks,ook stuk denk ik.
Ik heb een AX 1,1 i uit 1990.
Als iemand nog een tip heeft,hoor ik het graag.
mvg,Fred
Ik meet alleen de accuspanning bij een draaiende motor(bijna 12V),en als ik de plus of min van de accu loshaal valt hij uit.
De massa kabel heb ik ook gemeten met een ohmmeter en die is nog heel.
Er gaat alleen een massa kabel van mijn dynamo naar mijn accu(die drie weken oud is),dus geen klein stekkertje(voor het acculampje).
Ik heb vanmiddag een dynamo op de sloop gehaald 40,- en dankzij je tips vervangen.
Helaas,die doet ook niks,ook stuk denk ik.
Ik heb een AX 1,1 i uit 1990.
Als iemand nog een tip heeft,hoor ik het graag.
mvg,Fred
@Bossie en Pascal: Misschien is dit voor een leek geen handige tip, ikzelf ben monteur dus weet wat ik doe, vandaar ook mijn waarschuwing. Ik heb dit nu 2x zo gedaan en ik heb geen deuk in mijn carter.
@Fredzax: Brand je dynamolampje wel als deze op contact staat? En gaat deze ook uit na het starten? Het lijkt wel of de dynamo niet wordt voorbekrachtigd. Weet je zeker dat er niet ergen een draadje losligt thv je dynamo? Dit is je D+ (voorbekrachtiging) van je dynamo. Als dit er niet meer is dan zou er een nieuw draad getrokken moeten worden v.a. je dashbord waar je laadstroomcontrolelampje zit. En die massakabel naar je dynamo is je pluskabel. En je accupolen loshalen als je motor loopt kan je beter niet doen, vindt ie niet erg leuk. En toen je de spanningsregelaar eruit gehaald heb, hoe zagen de koolborstel eruit? (dat zijn die 2 koper staafjes) Zie Foto Links=nieuw Rechts=versleten
[/quote]
@Fredzax: Brand je dynamolampje wel als deze op contact staat? En gaat deze ook uit na het starten? Het lijkt wel of de dynamo niet wordt voorbekrachtigd. Weet je zeker dat er niet ergen een draadje losligt thv je dynamo? Dit is je D+ (voorbekrachtiging) van je dynamo. Als dit er niet meer is dan zou er een nieuw draad getrokken moeten worden v.a. je dashbord waar je laadstroomcontrolelampje zit. En die massakabel naar je dynamo is je pluskabel. En je accupolen loshalen als je motor loopt kan je beter niet doen, vindt ie niet erg leuk. En toen je de spanningsregelaar eruit gehaald heb, hoe zagen de koolborstel eruit? (dat zijn die 2 koper staafjes) Zie Foto Links=nieuw Rechts=versleten
[/quote]
Een carter is niet bedoeld om je auto (ook niet een klein stukje) op te krikken. Vergis je er niet in hoeveel druk je met het opkrikken uitoefent op je carterpan. Niet alleen het gewicht van je blok en v-bak, maar ook een behoorlijk deel van je autogewicht.
Het lijkt me dus sowieso niet handig om het als tip te geven, al is het met een waarschuwing.
Het lijkt me dus sowieso niet handig om het als tip te geven, al is het met een waarschuwing.
hoi
het lampje van de accu brandt wel op mijn dasboard als de motor uitstaat,en gaat uit als de motor loopt,maar die koolbortels kan ik niet checken,omdat die twee torrax boutjes dol zijn.
de dynamo is 12V 50Amp
Er zit een B+ en een B- schroefdraadaansluiting op de dynamo,maar daar meet ik geen spanning met draaiende motor
het lampje van de accu brandt wel op mijn dasboard als de motor uitstaat,en gaat uit als de motor loopt,maar die koolbortels kan ik niet checken,omdat die twee torrax boutjes dol zijn.
de dynamo is 12V 50Amp
Er zit een B+ en een B- schroefdraadaansluiting op de dynamo,maar daar meet ik geen spanning met draaiende motor
En dat is de dynamo v/d sloop? of je eigen dynamo? Kijk de koolborstels eens na van de andere dynamo. En op B- meet je niets, de dynamo krijgt massa (-) via de motor. Maar op de B+ hoor je wel wat te meten, meet je wel goed? je moet tussen de B+ en de massa (-) v/d accu meten als de motor loopt, of gewoon op je accu. Je moet daar een spanning meten die verandert bij meer verbruikers en/of een hoger toerental. Als dit allemaal niet werkt dan zijn beide dynamo's niet goed. Je kan het beste een gereviseerde dynamo halen. Een sloop dynamo of een dynamo met nieuwe koolborstels houden het ook niet erg lang uit.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Ik doe het ook altijd zo maar maak wel de bovenste motorsteun los om het gewicht te beperken. Nog nooit geen problemen gehad en veel beter dan het stukje chassisbalk platkloppen zoals bij 1/3 vd ax'en het geval is.Bossie wrote:Een carter is niet bedoeld om je auto (ook niet een klein stukje) op te krikken. Vergis je er niet in hoeveel druk je met het opkrikken uitoefent op je carterpan. Niet alleen het gewicht van je blok en v-bak, maar ook een behoorlijk deel van je autogewicht.
Het lijkt me dus sowieso niet handig om het als tip te geven, al is het met een waarschuwing.
Zeg djoeri,ik heb nu een andere van de sloop en die doet het wel,tenminste ik meet 13,5 volt en dat vind ik zat.
Mooie duidelijke foto trouwens.
Ik heb op jou verzoek die oude opengemaakt en daar zot nog maar iets van vier mm koolborstel.
Wat kosten eigelijk nieuwe koolborstels en waar kan je die bestellen?
mvg,Fred
Mooie duidelijke foto trouwens.
Ik heb op jou verzoek die oude opengemaakt en daar zot nog maar iets van vier mm koolborstel.
Wat kosten eigelijk nieuwe koolborstels en waar kan je die bestellen?
mvg,Fred
Dat is mooi, dat is een betere spanning. Die koolborstels kan je inderdaad bij elke automaterialenwinkel halen bv: Brezan/Harry Banis of een dynamo revisie bedrijf. Je kan het beste een nieuwe spanningsregelaar halen is compleet met koolborstels, scheelt een hoop gepruts. Ik was ongeveer 25€ kwijt voor een regelaar.