problemen met mijn ax'je
Moderators: denny, vtspower, webmasters
problemen met mijn ax'je
Hallokes,
Als eerst, dit is het model :
een benzine.
Nu gisteren begonnen de problemen. Ik rijd naar mijn werk en lampje van het koelwatercircuit begon te branden. Het is maar 100M naar mijn werk, dus ik rij wat verder, auto maakt wel beetje vaag geluid.
Tijdens mijn pauze laat ik auto draaien, lampje uit alles klinkt normaal
Ik rij dus trg naar huis. Na tijdje (wederom bijna thuis) lampje begint te branden, auto maakt precies een sputterend geluid. Bokt paar keer, begint kracht te verliezen en valt uit.
Vanmorgen ga ik naar auto vul bij met koelvloeistof (er gaat vlot 1L in). Start auto en klinkt normaal. Nu ik rij klein stukje naar mijn huis en lampje begint terug te branden :s.
Ik heb gekeken of ik iets kapot gevroren zie van leiding of ik ergens zie lekken, ma op eerste zicht zie ik niets.
Ben al blij dat motor trg normaal klonk.. hopelijk nu niets ernstig.
note: Is mijn 1ste auto, weet dus bijna niks van wat er onder motorkap bevind.
iemand enig idee ? tips ?
alvast bedankt,
Wesley
Als eerst, dit is het model :
een benzine.
Nu gisteren begonnen de problemen. Ik rijd naar mijn werk en lampje van het koelwatercircuit begon te branden. Het is maar 100M naar mijn werk, dus ik rij wat verder, auto maakt wel beetje vaag geluid.
Tijdens mijn pauze laat ik auto draaien, lampje uit alles klinkt normaal
Ik rij dus trg naar huis. Na tijdje (wederom bijna thuis) lampje begint te branden, auto maakt precies een sputterend geluid. Bokt paar keer, begint kracht te verliezen en valt uit.
Vanmorgen ga ik naar auto vul bij met koelvloeistof (er gaat vlot 1L in). Start auto en klinkt normaal. Nu ik rij klein stukje naar mijn huis en lampje begint terug te branden :s.
Ik heb gekeken of ik iets kapot gevroren zie van leiding of ik ergens zie lekken, ma op eerste zicht zie ik niets.
Ben al blij dat motor trg normaal klonk.. hopelijk nu niets ernstig.
note: Is mijn 1ste auto, weet dus bijna niks van wat er onder motorkap bevind.
iemand enig idee ? tips ?
alvast bedankt,
Wesley
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Grote kans op lekke koppakking.
Oliepeil controleren als dit extreem hoog is mogelijk koelwater bij de olie, kopakking is dan zeker lek.
Wat kwam er uit de uitlaat? Veel stoom en rook, wederom koppakking lek.
Als het niveau van het koelwater regelmatig te laag wordt en er is geen uitwendige lekkage te zien is de koppakking inwendig lek.
Op het forum zijn diverse topic's te vinden over het vervangen van de koppakking.
Groetjes, Henk
Oliepeil controleren als dit extreem hoog is mogelijk koelwater bij de olie, kopakking is dan zeker lek.
Wat kwam er uit de uitlaat? Veel stoom en rook, wederom koppakking lek.
Als het niveau van het koelwater regelmatig te laag wordt en er is geen uitwendige lekkage te zien is de koppakking inwendig lek.
Op het forum zijn diverse topic's te vinden over het vervangen van de koppakking.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
kan door slijtage komen, kan zijn dat er geen koelvloeistof in zat maar gewon water (bevriest..), kan zijn door te hoge toeren (opblazen)..ingis wrote:hmz. Enig idee hoe dit kapot is kunnen gaan? Of is dit normale slijtage? Laten doen door een garage gaat mij meer kosten dan ik de auto betaald heb.
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Een keer gaat een koppakking kapot en die van de TU blokjes (het motortje wat in veel Citroën en Peugeot wagens te vinden is) zijn gewoon wat zwak waardoor je er nog wel eens wat over leest helaas.ingis wrote:hmz. Enig idee hoe dit kapot is kunnen gaan? Of is dit normale slijtage? Laten doen door een garage gaat mij meer kosten dan ik de auto betaald heb.
Denk dat je voor de reparatie het beste iemand uit je naaste omgeving kan zoeken om je te helpen want als de auto verder goed is loont het gewon de moeite. Nu weet je wat je hebt, koop je een andere auto dan wordt het maar afwachten of de koppakking er niet na een paar maanden ook uit ligt.
Foto reportages zijn er wel te vinden om je vast in te kunnen leven
reportages van 3 AX'en van mij (en mijn ouders)
Mijn blauwe AX: KLIK 1 - KLIK 2 - KLIK 3
Mijn witte AX: KLIK
De rode van mijn ouders: KLIK 1 - KLIK 2
Mocht je in de buurt van Abbenes wonen of het de moeite waard vinden om daar eens heen te rijden dan kan ik de aan een adres helpen waar je goedkoop je spullen vandaan kan halen. De koppakking zelf kun je op eBay uit Engeland halen voor ongeveer een 40 euro (dan heb je de kopppakking, klepseals, inlaatpakkingen, klepdekselpakking en kopbouten).
hier een link naar een koppakkingsset: KLIK
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Het is een Belg en hij woont als ik mij niet vergis in regio Gent.
En zoals ik het nu lees met die stoom etc denk ik ook aan koppakking. Is zowat dé ziekte van auto's met TU-motoren (en dat zijn er behoorlijk wat).
Als de staat van de rest van de ax nog goed is zou ik het zeker overwegen om hem te laten herstellen.
En zoals ik het nu lees met die stoom etc denk ik ook aan koppakking. Is zowat dé ziekte van auto's met TU-motoren (en dat zijn er behoorlijk wat).
Als de staat van de rest van de ax nog goed is zou ik het zeker overwegen om hem te laten herstellen.
AX-kopen is verslavend.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
join de cullase?
Volgens mij koppakking (laten) vervangen en daarna nog jaren met veel plezier rondtoeren.
Groetjes, Henk
Volgens mij koppakking (laten) vervangen en daarna nog jaren met veel plezier rondtoeren.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Kan wel er loopt ook een retourolie kanaal door de koppakking.ingis wrote:join de cullase is koppakking. :P
Mja als mijn koppakking kapot is kan ik toch nooit overdruk krijg in mijn carter? Er komt dus wel degelijk stoom/rook uit mijn oliemeetkoker (of hoe dat ook noemt).
Dus overdruk door defecte / lekke koppakking is mogelijk.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Als de koppakking lek is wordt de compressiedruk in de cylinder(s) naar een lek kanaal geblazen.
Dan heb je dus een verhoogde carterdruk.
Gewoon iemand zoeken die handig is, want zó moeilijk is een TU niet.
Hoelang ligt de distributie-riem er al om?
Want die moet je meevervangen.
Reken inderdaad op 150 euro aan materiaal plus wat je handige hulp vraagt voor het vervangen van het spul.
Is in een dag goed te doen, mooie zaterdagklus..
Dan heb je dus een verhoogde carterdruk.
Gewoon iemand zoeken die handig is, want zó moeilijk is een TU niet.
Hoelang ligt de distributie-riem er al om?
Want die moet je meevervangen.
Reken inderdaad op 150 euro aan materiaal plus wat je handige hulp vraagt voor het vervangen van het spul.
Is in een dag goed te doen, mooie zaterdagklus..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82