men blauwe GT nieuw leven in blazen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

men blauwe GT nieuw leven in blazen

Post by Netheo »

de verbouwingen zijn hier bijna achter de rug en dus kan ik eindelijk (na 2 jaar ofzo) nog eens werk maken van men blauwe GT.

Nu dacht ik eignelijk, nu dat ik toch al een 16V onderstel heb (nog steeds niet gemonteerd trouwens) om ook de motor onder handen te nemen. Maar lijkt het me niet goedkoper en leuker om als basis met een 1.6 8 v te vertrekken??? en die dan op webers te zetten. ik veronderstel dan dat ik een 1.6 8v tu motor nodig heb van een 106??? welk type is dit??? en heeft ooit iemand deze al op carbs gezet???
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

BX, ZX, SaXo, Xsara, 205, 306,....allemaal met oa. een 1.6 TU....
:wink:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

thijmen heeft een 1.3 sport, met een 1.6 onderblok

dat is eigenlijk wat je wil! maar dan een onderblok van een 106rallye phase2 ofzo, icm een sport cilinderkop en carburateurs
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

BX en ZX zijn geen TU blokken. Daarvan kun je alleen de 1.4i gebruiken. De 1.6 daarvan zijn XU blokken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

q01z wrote:thijmen heeft een 1.3 sport, met een 1.6 onderblok

dat is eigenlijk wat je wil! maar dan een onderblok van een 106rallye phase2 ofzo, icm een sport cilinderkop en carburateurs
en waarom niet gewoon de 1.6 kop behouden??? ik zal dan wel een electronische opvoerpomp moeten plaatsen in samenwerking met een benzinetank van een injectiemodel ofzo maar dat moet toch ook lukken om op webers te zetten, niet???

en hoe zit het met de motorsteunen??? laswerk aan eentje als ik me niet vergis
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Netheo wrote:
q01z wrote:thijmen heeft een 1.3 sport, met een 1.6 onderblok

dat is eigenlijk wat je wil! maar dan een onderblok van een 106rallye phase2 ofzo, icm een sport cilinderkop en carburateurs
en waarom niet gewoon de 1.6 kop behouden??? ik zal dan wel een electronische opvoerpomp moeten plaatsen in samenwerking met een benzinetank van een injectiemodel ofzo maar dat moet toch ook lukken om op webers te zetten, niet???

en hoe zit het met de motorsteunen??? laswerk aan eentje als ik me niet vergis
Benzinetank vervangen is inderdaad niet zo moeilijk. Weet niet of de gaten hetzelfde zijn. Misschien kan er wel gewoon een benzinepomp in. Moet wel een hoge druk pomp zijn. 3.5 bar voor multipoint.

Motorsteunen moet je aan 1 kant aanpassen. In mijn wie=wie kun je het zien. Ik heb de hele metalen chassis steun van een Saxo erin gelast.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Netheo wrote:
q01z wrote:thijmen heeft een 1.3 sport, met een 1.6 onderblok

dat is eigenlijk wat je wil! maar dan een onderblok van een 106rallye phase2 ofzo, icm een sport cilinderkop en carburateurs
en waarom niet gewoon de 1.6 kop behouden??? ik zal dan wel een electronische opvoerpomp moeten plaatsen in samenwerking met een benzinetank van een injectiemodel ofzo maar dat moet toch ook lukken om op webers te zetten, niet???

en hoe zit het met de motorsteunen??? laswerk aan eentje als ik me niet vergis
Als je dubbele webers wilt heb je de sportkop nodig, alleen daar passen die webers op. Daarbij heeft die grotere kleppen dan een 1.6 kop - als ik me niet vergis-
Of je moet een inlaat opmaat kunnen (laten) maken

En de motorsteun moet idd afgezaagd worden, anders passen die carbs er niet op!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

grietje wrote:
Netheo wrote:
q01z wrote:thijmen heeft een 1.3 sport, met een 1.6 onderblok

dat is eigenlijk wat je wil! maar dan een onderblok van een 106rallye phase2 ofzo, icm een sport cilinderkop en carburateurs
en waarom niet gewoon de 1.6 kop behouden??? ik zal dan wel een electronische opvoerpomp moeten plaatsen in samenwerking met een benzinetank van een injectiemodel ofzo maar dat moet toch ook lukken om op webers te zetten, niet???

en hoe zit het met de motorsteunen??? laswerk aan eentje als ik me niet vergis
Als je dubbele webers wilt heb je de sportkop nodig, alleen daar passen die webers op. Daarbij heeft die grotere kleppen dan een 1.6 kop - als ik me niet vergis-
Of je moet een inlaat opmaat kunnen (laten) maken

En de motorsteun moet idd afgezaagd worden, anders passen die carbs er niet op!
inlaatspruitstuk maken is niet zo moeilijk denk ik dan :D is maar de grondplaat van de 1.6 en de grondplaat van de carbs namaken en daar wat buizenwerk tussen hé :D en een goeie vriend van me is lasser dus dat komt wel slim. natuurlijk als de kleppen van een 1.3 groter zijn, dan denk ik dat ik om die reden toch voor de 1.3 kop ga gaan. En kan zo'n benzinepompje aangedreven door de nokkenas het trekken met grotere webers???
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Die kleppen weet ik echt niet zeker hoor!!

Ik weet alleen zeker dat de sportkopjes grotere kleppen hebben dan een 1.4 :P Maar verder niet! Dat zal je ff uitmoeten zoeken dan.

Maar die sport van thijmen trekt behooooooorlijk :oops:
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Netheo wrote:
inlaatspruitstuk maken is niet zo moeilijk denk ik dan :D is maar de grondplaat van de 1.6 en de grondplaat van de carbs namaken en daar wat buizenwerk tussen hé :D en een goeie vriend van me is lasser dus dat komt wel slim. natuurlijk als de kleppen van een 1.3 groter zijn, dan denk ik dat ik om die reden toch voor de 1.3 kop ga gaan. En kan zo'n benzinepompje aangedreven door de nokkenas het trekken met grotere webers???
In de zeer beperkte ruimte die je hebt denk ik niet dat je met laswerk een goed inlaatspruitstuk kunt gaan maken.

Chadil heeft ze trouwens gewoon
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

grietje wrote:Die kleppen weet ik echt niet zeker hoor!!

Ik weet alleen zeker dat de sportkopjes grotere kleppen hebben dan een 1.4 :P Maar verder niet! Dat zal je ff uitmoeten zoeken dan.

Maar die sport van thijmen trekt behooooooorlijk :oops:
Och, het komt vooruit.

Mijn benzinepompje (uit een 1.0) is exact hetzelfde als die van de Sport en dat werkt prima.
Ik kan me vaag herinneren dat ik ooit de kleppen van beide koppen (1.3 of 1.6) heb op staan meten met een schuifmaat. Ff mijn wie=wie induiken dan.

Vraag me trouwens af of mijn bezinepomp niet mechanisch word aangedreven dmv de nokkenas ofzo.
AX GTI '91

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

ja, als je de sportkop gebruikt dan heb je mechanische aandrijving van je pomp
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

En mocht je nu een electrische brandstof pomp willen gebruiken, ik heb een drukregelaar 'over' speciaal voor ombouw injectie -> carb.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply