Koppeling

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Fwenk
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: ThuSep27, 2007 1:32:46 PM
Location: Nieuwegein (Utrecht)

Koppeling

Post by Fwenk »

Vanochtend toen mijn vriendin met haar '94 AX 1.1 First naar het werk reed kreeg ze problemen met de koppeling.

Ik heb er vandaag even naar gekeken en het volgende geconstateerd:

Met de motor uit merk je niets aan het koppelingspedaal maar zodra de motor wordt gestart word het gevoel een stuk minder en lijkt het of de slag kleiner wordt.
Echter, als je een aantal keer de koppeling intrapt komt het 'goede gevoel' soms weer terug.
Ik kan de auto gewoon in de versnelling zetten maar bij het wegrijden is behoorlijk wat gas nodig en voelt het koppelingspedaal heel kort en vreemd aan. Rijden gaat echter wel.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Heeft dit met de drukgroep te maken?

En de tweede vraag is, of het verstandig is om met de auto te rijden. We hebben hem nu bij het werk laten staan maar zetten hem liever in de buurt of als het nodig is bij een garage.

Alvast hartstikke bedankt voor jullie input!

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Als een AX een hydraulisch bediende koppeling zou hebben zou ik zeggen: je werkcilinder is overleden.
Maar een AX heeft (nog) een kabelbediende koppeling, dat wordt een geheel ander verhaal dus.
Kijk eens goed naar de kabel: is die nog goed en niet gerafeld?
Wanneer je er zeker van bent dat de kabel goed is, moet je het probleem in de drukgroep zoeken.
Waarschijnlijk is een van de vingers van het diafragma afgebroken en zul je de koppeling moeten wisselen...
Dat kost je een 3-400 euro, veel goedkoper als je het zelf doet of via-via.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ik sluit me aan bij Pascal, Heb ook zo'n slachtoffer voor de deur staan :(
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

ja! zelf doen is, pakweg, 2-300 euro goedkoper ;) wel een flinke klus!

vinnyvs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 233
Joined: WedJun25, 2008 8:11:48 AM
Location: maarssen

Post by vinnyvs »

hoi
ik ben mijn drukgroep en koppelingsplaat bij de frikandellen meeting gedaan.
Ik was 152 kwijt voor de drukgroep 1.0 E
2 liter versnellingsbakolie € ??
en loktyte € ??
was zo'n 200 kwijt
en 5 uur sluitelen, op het hoogtepunt stonden we met zijn 5en.
gr vincent
P.s. 11 vingers van de drukgroep waren toen krom.
Mijn verlanglijstje?
de rest van de ax wat ik nog heb liggen verkopen.
deze week me mercedes sprinter L2H2 ophalen.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

vinnyvs wrote: Ik was 152 kwijt voor de drukgroep 1.0 E
WTF???
Ik heb een complete set op de duitse Ebay voor 40 euri...
Dus jij hebt ook een 1.0E, wat is haar ORGA?

EDIT: och, je hebt een '92-3 1.0i....da's toch geen 1.0E-tje?
ORGA 5856?
:wink:
Last edited by Pascal on TueJul07, 2009 8:36:28 AM, edited 3 times in total.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

chieltje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 244
Joined: ThuJul26, 2007 10:18:25 PM
Location: zoetermeer

Post by chieltje »

vorige week mn koppeling gedaan
ff een zaterdagie bezig geweest
Werken is heerlijk,laat voldoende over voor je collega's

Image

Post Reply