Bokken en uitvallen vlak na start

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Bokken en uitvallen vlak na start

Post by Mathijs »

Mijn AXje begon een paar weken na aanschaf vlak na het starten te bokken. Normaal hield ik hem dan in leven door wat gas bij te geven, maar toen ik ontdekte dat hij na het herstarten na een keer te zijn uitgevallen als een zonnetje liep, ben ik die methode gaan hanteren.

9 van de 10 keren dat ik hem met koude motor start komt dit euvel voor en na een keer herstarten is het dus compleet weg.

Ik heb de ECU al eens gereset (stroom eraf ... erop en dan 10 min stationair laten draaien, toch?) maar dit heeft niet geholpen.

Ook brand het waarschuwingslampje (motor-te-warm lampje?) nog een paar seconden na het starten.

Wat kan het zijn en hoe verhelp ik het? Of moet ik niet zeiken?
Dank

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

En starten bij warme motor, gaat dat wel altijd meteen goed?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Ja, geen enkel probleem.

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Post by FmXXX-STanie »

ik heb precies hetzelfde..

zelf dacht ik aan :
labna sensor
of gasklephuis
of een sensor die verkeerde info geeft aan de computer..

maar ik ben er ook nog niet uit..
alsk dr uit ben hoor je het van mij...
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Toen ik net eens ging kijken naar die olielekkage zag ik dat de klem die het luchtfilter met het injectiehuis verbindt niet goed aangedraaid zat, misschien dat dat het was?

Wat betreft die olielekkage, ik denk dat het de kleppendekselpakking is, maar hoe krijg ik dat kleppendeksel eraf? Heb die twee bouten losgedraaid maar deksel zit nog muurvast en ik zie niet waar...

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

oliedruk.. Deze moet naar mijn weten opgebouwd worden bij een koude motor. Heel veel ax'jes hebben dat probleem dat je niet meteen aan kunt rijden. Wat je moet doen is als eerste je auto starten als je instapt, dan heel rustig je gordel aan doen, je spullen op de achterbank gooien (die ligt bij mij altijd ram vol) En dan na 15 seconden aanrijden... Dan is het probleem ook weg.
Image

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Volgens mij werkt dat niet echt, maar ik zal het eens proberen. Dank voor de tip.

Iemand die mij kan vertellen hoe ik het kleppendeksel eraf haal?

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

Ik ben benieuwd of het werkt. Maar dan ga ik jou optie dus ook proberen. Dus ik ga volgende keer als ik in mijn ax stap gewoon aanrijden, dan valt hij meestal uit bij mij. Dan nog een keer starten en dan is het goed.. ?

Ik ga het proberen.
Image

Mathijs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: SunApr12, 2009 2:49:10 PM
Location: Groningen

Post by Mathijs »

Ja dan is het direct over...

In leven houden door bij te gassen helpt ook niet

AXcellent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonMay18, 2009 10:18:53 PM

Post by AXcellent »

Mathijs wrote:Ja dan is het direct over...

In leven houden door bij te gassen helpt ook niet
Als je het pedaal tot onder indrukt dan zo ie zo niet, ik krijg dat ook niet voor elkaar. Hij verzuipt dan gewoon.

Wat bij mij wél werkt is zo gouw als hij gestart is :arrow: een beetje gas continue geven.

Net zoveel gas als dat je gebruikt bij het wegrijden. Dan je koppeling op laten komen, tot het eind van de straat rustig rijden en dan is het bij mij over.
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Schroef er maar gewoon een nieuwe temperatuur-sensor in!
Da's die (meestal) groene die in de zijkant van het thermostaathuis zit.
Als die niet goed meer is, weet de ECU niet dat de motor koud is en dat 'ie dus meer benzine moet inspuiten (en via de stationair-stappenmotor de gasklep iets verder moet openzetten).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

enzyme_x
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: WedJun03, 2009 1:41:16 AM
Location: Rotterdam

Post by enzyme_x »

hehe, ik heb precies hetzelfde probleem met m'n ax 1.1 '92.

Direct na de start wegrijden is vrijwel onmogelijk. Ik laat 'm een halve minuut warm draaien, muziekie d'r bij, gordel rustig om doen, meer kun je ook niet doen hehe.

Is het moeilijk om er een nieuwe temp sensor in te schroeven?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

kleppendeksel eraf:
als je die 2 moeren los hebt links en rechts op de kleppendeksel zitten daaronder nog ringen die helemaal vastgerot zitten aan je deksel

deze moet je er met een schroevendraaier voorzichtig los wippen, daarna zal de deksel eraf gaan

tempsensor vervangen is 2seconden werk, je hebt ff een passende dop nodig, dat is het lastigste.

Daarbij zit 1 sensor droog en 1 nat, dus als je die natte eruit draait komt er kvs uit, dit moet je even bijvullen en dan goed ontluchten.

Verder hoort het niet hoor, dat je niet meteen wegkan rijden. Ik weet dat het bestaat, mijn TRS heeft het ook gehad. Weet niet meer wat het opgelost heeft maarja die auto heeft alles vervangen gehad onder de kap
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply