Kortom, iemand die denkt dat zijn of haar AX niet goed rijdt, denkt dat het aan de AX ligt en gaat er aan sleutelen......Achteraf blijkt het niet aan het autootje te liggen, waarover ooit al veel is nagedacht door mensen die er verstand van hebben, maar aan de bestuurder..........Of komt dit enorm hard aan bij jullie?
Ik ben vrij fors, niet alleen zwaar maar ook lang en moet mij in het autootje wurmen. Af en toe duw ik zelfs mijn hoofd naar beneden om het nog beter te kunnen zien. Het voordeel ervan is dat het enorm zuinig rijdt en mij ook van A naar B brengt, in de meeste gevallen zonder problemen. Wanneer ik in mijn andere auto ga zitten, een pickup uit '72, heb ik meer ruimte, zie nog meer om mij heen maar merk ook dat de LPG tank enorm hard leegloopt.....hahahaha!
Ik heb al heel wat -meestal oudere- auto's gehad. Deze hadden allemaal voor- en nadelen. Ik denk dat je dit gewoon moet accepteren en meer naar de voordelen ervan moet kijken. Niet klakkeloos gaan rotzooien aan de constructie. Laat dat maar aan technici over die bijvoorbeeld coureurs ondersteunen tijdens hun races op daarvoor bestemde circuits. Een stuk veiliger!
Kom, laten we naar buiten gaan. Mooi weer! Hahahaha!
Gr. Fred.
denny wrote:uiteindelijk heb alleen richard gelijk. Het is een gevoel en rijstijl die het meeste bepaald. Ik wil een enigszins rollende auto. Let trouwens wel dat een stabiele auto dus in tijd niet de snelste hoeft te zijn ;).
Waar ik trouwens niet in kan komen is dat je een standaard of verlaagd onderstel niet dwars krijgt. Dan moet je wat aan je snelheid en rijgedrag doen. Een AX is met alle setups (koni, bilstein) die ik heb gehad verschrikkelijk makkelijk te oversturen geweest zelfs in de hardste stand. Als je al laat genoeg remt staat de kont nl toch omhoog ;) door je stappe torsieassen.
Mijn mening ging zoals gezegt ook op voor hardere voorveren (dus niet de verlagingsveren die vaak zelfs slapper zijn) en standaard torsieassen. Dat betekend zowiezo dat je auto veertechnisch uit balans is gehaald. Verlagen verminderd daarnaast ook nog eens de spanning op die torsieassen omdat je vanuit een andere hoek werkt (je maakt de achterkant dus slapper en de auto dus op 2 punten extra onderstuurd. Onderstuur voelt id veilig en stabieler.
Als je dikkere torsieassen steekt zou ik denk ik met mijn auto ook wel met een lagere kont kunnen wegkomen. dat deden ze in de axcup (zoals bovenstaande foto) namelijk ook.
Overigens moet ik zeggen dat mijn auto over het algemeen ook kwa torsiestijfheid ed niet te vergelijken is met de meeste auto's hier. Ik werk veel meer vanuit de suspensie dan vanuit de carresorie.
Ik ben blij dat ik ook nog motor rij.........