Motor Te Warm?? Kan Ieman Helpen?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Motor Te Warm?? Kan Ieman Helpen?

Post by FoxHunter »

Jeetje, wat een elende zeg. Zie het even niet meer zitten allemaal. Begon met een ontplofte spanningsregelaar in mijn dynamo, hangt nu een nieuwe onder, grote buurt gehad en ga zo maar door.

Van de week mijn hele achterraam (met onder gedeelte van kunstof) eruit gevlogen doordat iemand de bouten van mn spolier in het raam te vast hebben gedraaid, hele raam eruit, met kap.. Balen. Zaterdag maybe wordt het opgelost..

Maar het volgende. Heb een 1.1RE uit '89. Wanneer ik 110 rijd, gaat het lampje al branden dat mij motor te warm wordt. De voeler (naast de radiateur) was kapot. Heb er een nieuwe in gehangen, het werkt, vin draait ook prima, maar nu nog wordt de motor al te snel warm. Met een beetje een lekker temperatuurtje buiten kan ik net 100 rijden.

Kan ieman mij misschien helpen met dit probleem. Licht dit aan de radiateur, aan de waterpomp. Moeten die vervangen worden, of heeft iemand anders nog een oplossing!

Laat het me aub weten,

Groeten Foxie (black_eagle112@hotmail.com)
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Appart dat het juist bij hogere snelheden gebeurt. Dan is normaal gesproken de koeling juist optimaal.

Thermostaat, waterpomp of radiator zijn de dingen waar ik aan zou denken.

Pr0f
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuJun12, 2003 2:39:43 PM
Location: Delft

Post by Pr0f »

Word je kachel goed warm?
Is het systeem ontlucht?
A smile every mile.

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

het systeem is helemaal ontlucht. Er is ook voldoende koelvloeistof aanwezig. En wat betreft hoge snelheid zou je zeggen dat ie optimaal koelt ja, omdat hij ook wind vangt van buiten zeg maar.

De kachel doet het uitstekkend. Als ik doe wasrm en vol open zet, dan is het echt bloed heet. Soms moet ik die vol open zetten, zodat de warmte van de motor de auto in loopt, met mijn raampje open, anders trekt ie het niet
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

FoxHunter wrote:het systeem is helemaal ontlucht. Er is ook voldoende koelvloeistof aanwezig. En wat betreft hoge snelheid zou je zeggen dat ie optimaal koelt ja, omdat hij ook wind vangt van buiten zeg maar.

De kachel doet het uitstekkend. Als ik doe wasrm en vol open zet, dan is het echt bloed heet. Soms moet ik die vol open zetten, zodat de warmte van de motor de auto in loopt, met mijn raampje open, anders trekt ie het niet


Loopt de motor alleen warm bij rijden op de snelweg? Dus niet bij stadsverkeer?
Er zit geen afdichting voor de radiateur zodat er te weinig rijwind bij kan?

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

klopt, in stadsverkeer heb ik er geen last van. Eerst wel, maar nu mijn vind het weer doet, gaat dat prima.

Is dus echt alleen op de snelweg bij een snelheid (varieerend van het weer) gemiddeld bij de 110. In de winter kon ik tot de 140 zonder problemen!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

vind moet vin zijn, achter de radiateur. Van de rest is er niets wat wind tegen kan houden! :twisted:
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mmm dit is een schot in het niets hoor
de eend van me moeder en daarna de visa ook [zelfde motor ongeveer] hadden een zomer en een winter stand.. ik geloof dat dat nooit op de ax gezeten heeft? maar misschien een gedachte?

mm trwns, dat was volgens mij alleen voor de luchtinlaat van de motor..
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zo groot blijkt jou probleem nog niet te zijn invergelijking met dat van een vriend van me!
zijn axgt'89 wilde gister al niet starten.. best rot maar dat lijkt m in de startmotor te zitten..
andere probleem is veel erger.. hij lekt koelvloeistof.. hij heeft er geloofk niet meer mee gereden sinds gister.. en ik ga morgen even kijken.. maar hij zegt dat na het bijvullen het geheel na 5min leeg is.. en als hij draaiende motor heeft dat er dan stoom/rook onder de motorkap vandaan komt, uit de hoek van het luchtfilter..
dat klinkt als een gescheurde leiding.. maar ik ben bang dat het meer is..
iemand anders hierover nog geniale ingevingen? of minder geniale..

hij is hier ook wel lid.. maar vraagt niet zo graag enzo :P
Image

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

die van mij lekte ook, maar dat kwam omdat hij te vol zat. Zon overloop is dat. Maar je weet niet wat het kan zijn bij mij ?
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik heb geen idee FoxHunt
het klinkt een beetje raar..
het is net alsof hij dus geen rijwind krijgt!

even weer hert schot in het niets
'als je radiator een beetje verstopt zit, dan krijgt hij bij lage snelheden er nog wel genoeg water door heen om koel te blijven. En bij hoge normal ook.. maar stel het probleem van de radiator zit in het midden ervan?'
ok dat was waarschijnlijk weer een loze opmerking.. maar snap je het idee?

overigens geven ze in de vraagbaak nog wel een nuttige tip las ik net [ik moet ook probleem verhelpen zoals je las dus ff verdiept]
- koelvloeistof aftappen
- doorspuiten met tuinslang..
staat niet bij of dat hard of zacht moet.. maar het idee is natuurlijk dat er wel wat kracht achter staat anders helpt het niet.. ik ben alleen bang dat oudere leidingen dit niet leuk vinden?

ik ga wel strx op deze manier kijken waar die lekt..

misschien toch een idee? als er ergens vuil zit dat iets blokkeert spuit je dat er zo wel uit? (alleen waar blijft het dan :roll: )
Image

leij78
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 138
Joined: ThuNov06, 2003 1:14:28 PM
Location: Groningen
Contact:

Post by leij78 »

Heb ook gehad dat ie snel te warm werd.
Ik had toen een boer lucht in de kachel.

Kan het ook zijn dat er bij jou ergens in
het blok wat zit? Ik weet het niet.

Bougies? Zitten er wel de juiste in?
Bij brommers willen verkeerde bougies
ook wel eens voor problemen zorgen.

Gr.
Life is crawling on a dessert highway...

** AX DIESEL POWER !!!! **

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Het moet bijna wel onvoldoende circulatie van de koelvloeistof zijn. Anders zou het probleem zich ook wel bij lagere snelheden voordoen.

A Lucht in het systeem
B Verstopping
C Waterpomp die niet optimaal meer werkt

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Bougies en dergelijke zijn allemaal nieuw, dus daar kan het niet aan liggen denk ik :(

Wat betreft het doorspuiten heb ik ook gelezen. Een maat van mijn school, en daar de pa van (nogal handig, die hebben een paar mooie autos, niet normaal. 315 PK's niet slecht :lol: ) vertelde mij dat doorspuiten geen optie is, omdat het vastgeslipt zit aan de binnenkant. Je krijgt het er dus niet uit.

Er was mij wel verteld, dat wanneer ik aan het rijden ben, en dem otor wordt te warm. Dan moet ik kijken of ik de slang van de radiateur naar de motor nog kan inknijpen. Mocht dat niet lukken, wil dat zeggen dat het vloeistof kookt (wat ik daar uiteidenlijk mee kan weet ik ook niet)

Maar dan de vraag... Mocht ik er een andere radiateur, EN een andere waterpomp inhangen. Durft hier dan iemand met zekerheid te zeggen, dat het probleem van een te warme motor bij 110 Km/u verholpen is??
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Zekerheid kan niemand je geven, zeker niet met dit soort vage problemen...

Als het een verstopping is hoeft het trouwens niet je radiateur te zijn.

Rens
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: FriJun13, 2003 6:53:02 PM
Location: Leiden

Post by Rens »

misschien is je thermostaat wel kapot?

kan je makkelijk testen ff koken in een pannetje water en kijken of ie open gaat, zo niet -> nieuwe kope.
Moed is niet de afwezigheid van angst, maar het oordeel dat iets belangrijker is dan die angst.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Als dat het probleem was zou het zich ook en vooral voordoen bij lagere snelheden ...

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

FoxHunter wrote:Bougies en dergelijke zijn allemaal nieuw, dus daar kan het niet aan liggen denk ik :(

Of juist wel. Als je net het verkeerde type hebt, kan je motor te heet worden. Met name bij hoge snelheden merk je dat.

GTSPORT
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 51
Joined: WedFeb11, 2004 2:49:06 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by GTSPORT »

Staat je ontsteking nog wel goed? Want als je te weinig voorontsteking hebt wordt je blok ook veel te heet.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dat moet zijn te veel.

Daarom heeft het bosch injectiesysteem ook een klep die de vacuumvervroeging uitzet als de motor warm wordt
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply