Diesel hakkelt

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
bondi123
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: MonMay05, 2008 9:53:30 AM
Location: Ermelo

Diesel hakkelt

Post by bondi123 »

Sinds een tijdje loopt m´n diesel 1.5D First (1995) niet zo lekker meer. :(

Het is begonnen sinds ik in juni m´n distributieriem heb laten vervangen.
Als ie start dan gaat het de eerst paar minuten prima, maar wanneer je dan weinig gas geeft en bijv 20 in z´n twee rijdt of 40 in z´n drie, dan begint hij in te houden, tevens komt er dan wat blauwe rook uit de uitlaat, geef je dan gas bij dan gaat het weer goed. En als de motor warm is, dus zeg maar tegen de 90 graden, dan loopt ie weer prima.

Ik heb hem ook al bij een dieselservice bedrijf gehad en daar zagen ze dat cilinder nummer 2 maar 12 bar had, de kleppen zijn toen gesteld en was de compressiedruk 30-26-28-27, niet optimaal maar ook niet verontrustend toch?
De verstuivers zijn getest in het blok maar daar kon het hakkelen niet van komen vertelde men mij. Tevens is de distributieriem wat strakker gezet. Ook is het luchtfilter vervangen en het dieselfilter vervangen.
Inmiddels een hoop geld armer, maar het probleem is nog niet verholpen.

Men dacht dat het beste was om de motor te reviseren, volgens mij is ie dat niet meer waard (weet ook niet wat dat mag kosten) aangezien hij ongeveer 182k gelopen.
Best balen, heb net het interieur van een AX Allure erin gezet, dashboard met stuur van een GT en de kachel/aanjager met roosters en kanalen van een TZX inclusief kofferbakbekleding overgezet en ook nog de temperatuurmeter aangesloten in de tellerbak. Had ook nog het plan om een toerenteller in belgie te halen van een 106 xtd aangezien daar de 1.5D wel met toerenteller zijn geleverd, maar nu weet ik het zo nog ff niet.

Heeft iemand van jullie soms nog een idee of het nog iets anders kan zijn dan een complete revisie?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Wat "grappig"... Je hebt blijkbaar het zelfde probleem als ik heb met m'n dieseltje.

Check eens het volgende: motorkap open, dan starten en dan onder de kap bij het brandstoffilter de doorzichtige slangen in de gaten houden.
Let vooral op of je er luchtbelletjes doorheen ziet rollen.

Heeft jouw dieseltje trouwens EGR?

Trouwens, strakker zetten van de distributieriem heeft geen enkele zin.
Die moet gewoon volgens de voorgeschreven procedure op spanning gezet worden.

Overigens is bij mijn dieseltje het probleem merkwaardig genoeg ook pas begonnen na 't vervangen van de riem (en spanrol en waterpomp).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Motor reviseren -> jonge ruilmotor zoeken is goedkoper.

Zou overigens eerder eens naar de pomp kijken, de mijne doet ook raar (pompje heeft 301.000 km gelopen, blokje 70.000)

bondi123
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: MonMay05, 2008 9:53:30 AM
Location: Ermelo

Post by bondi123 »

AF en toe denk ik, had ik distributieriem maar nooit laten vervangen, hij zat er pas 60k op, maar was 5 jaar oud, vandaar vervangen dat ding.
Dat met die luchtbelletjes dat zou ook best een gedeelte van het probleem kunnen zijn, ik heb ze niet kunnen waarnemen. Maar als ik een rontonde driekwart moet rondrijden en de motor is koud en de buitentemp is beneden de 6 graden Celsisus dan begint hij ook te hakkelen, dat deed al vanaf dat ik hem had ongeveer 2 jaar geleden, maar dat is niet zo'n probleem.

EGR? is de afkorting waarvan?

Een jonge ruilmotor, tja dat is een idee, maar wat mag zoiets kosten?
En de pomp, die verdenk ik ook wel iets. Het is wel vreemd, zojuist moest ik nog ff weg, de auto heeft de hele dag niet gedraaid, start meteen. Kan rustig wegrijden 20km/h in z'n twee en 40km/h in z'n drie no problem totdat zegmaar de temperatuurmeter in beweging komt, dan merk je gewoon dat ie niet lekker loopt bij die snelheden. Is de motor eenmaal tegen de 90 graden dan gaat ie perfect. Kan zelfs normaal wegrijden vanuit z'n tweede versnelling en dat gaat echt niet als ie nog niet warm is.

Dat ie eerst nog zo goed rijdt kan natuurlijk ook aan liggen dat doordat de gloeipitten nog nagloeien, end aardoor de ontbrandingstemperatuur nog goed is, na een tijdje is dat niet meer zo en gaat ie hakkelen, en is dan eenmaal het blok op temperatuur dan is de ontbrandingstemperatuur ook weer ok. Het zijn maar theoriën.

Ik lees ook dat je spul door je diesel kan gooien die het brandstofsysteem reinigen, heeft iemand van jullie dat wel eens geprobeerd?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hmmm... misschien dat je koude-start regeling (= mechanisch, via een staalkabeltje, net als de gaskabel) te stroef gaat?

Reinigingsspul voor benzine- (injectie-)motoren weet ik wel dat dat er is, maar of dat er ook voor diesels is? Geen idee eigenlijk.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Ja dat is er ook voor diesels.
Altijd meer PK's dan jou!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

MNM(tm) wrote:Hmmm... misschien dat je koude-start regeling (= mechanisch, via een staalkabeltje, net als de gaskabel) te stroef gaat?

Reinigingsspul voor benzine- (injectie-)motoren weet ik wel dat dat er is, maar of dat er ook voor diesels is? Geen idee eigenlijk.
Bij de 1.4D trekt ie die kabel aan bij koude motor voor zover ik het me herinneren kan, dan zou ie als hij warm is juist niet lekker moeten lopen.

Van de gloeipitten die nagloeien lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, door de compressie alleen al wordt de ontbrandingstemperatuur al bereikt, de gloeipitten zijn er alleen maar om te helpen bij een koude start, anders zou je moeten blijven doorstarten tot je een ons weegt.

Verstuivers zou ik het niet direct in zoeken, als die niet goed meer werken dan moet ie gaan roeten voor zover mijn kennis reikt.

Aangezien er al het nodige vervangen is, en een AX diesel niet echt veel sensoren en andere electronica heeft blijven er niet veel dingen over, waarvan de brandstofpomp het meest complexe deel daarvan is

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Zijn ze niet een stekkertje vergeten terug te zetten of is er ergens een draadje beschadigd/klem gezet?

Ik heb geen verstand van diesels maar een tempsensor zullen ze ook wel hebben?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

bondi123
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: MonMay05, 2008 9:53:30 AM
Location: Ermelo

Post by bondi123 »

Wat ik voor de zekerheid anders nog maar eens moet doen is kijken of de kleppen wel de inlaat en uitlaat waarden hebben die men voor een 1.5D voorschrijft. Volgens mij is dat 0.15 bij de inlaat en 0.30 bij de uitlaat.
Een andere pomp wil ik ook nog wel aanschaffen, maar dan moet ik wel zeker weten dat het probleem dan is opgelost.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Een nieuwe pomp kost rond de €900,- dus dat lijkt me sowieso geen optie.
'k Zou dan eerder gaan denken aan revisie van de huidige pomp.
Da's ook nog wel een boel geld, maar iig geen 900 pleuries.

Weet je zeker dat 'ie geen luchtbelletjes in de brandstoftoevoer heeft?

De koude-start regeling trekt idd de kabel aan als de boel koud is.
Dat houdt dus in dat de veer onder de hendel op de pomp dus al het werk moet doen om het kabeltje terug te trekken als de boel warm(er) wordt.
Als nu die kabel te stroef gaat in de huls, zou het wel eens kunnen zijn dat de veer dat niet voor mekaar krijgt en de boel dus te lang in koude-start stand blijft lopen. Totdat de "thermostaat" de kabel aan de kant van 't blok dusdanig ver "los laat", dat 'ie ineens verspringt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Misschien dat je pomp iets van tijd afstaat na het vervangen van je distributie. Je zou kunnen proberen om je pomp opnieuw af te laten stellen, als dat kan bij een AX ik weet niet wat voor soort motor en pomp het is, heb hier ook geen wplinfo van een diesel.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

leroy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 65
Joined: SunDec24, 2006 10:02:18 AM
Location: huizen

diesel hakkelt

Post by leroy »

als je er helemaal niet uitkomt...
ik heb nog een goede dieselpomp te koop(lopend te horen) :idea:
Grtz Leroy

Burn Rubber Not Your Soul,nieuwe aanwinst..
uitgebouwde saxo 1.4 vts

Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

grietje wrote:Zijn ze niet een stekkertje vergeten terug te zetten of is er ergens een draadje beschadigd/klem gezet?

Ik heb geen verstand van diesels maar een tempsensor zullen ze ook wel hebben?
Dieseltje heeft motorisch erg weinig sensoren, er is wel een temperatuursensor, maar die is alleen voor de meter, je hebt geen ecu, dus valt er wat dat betreft niets bij te regelen.
Wat dat betreft is een diesel ideaal, er kan gewoon weinig aan kapot, want er zit niet veel aan, moderne diesels daarintegen hebben meer dat kapot kan.

bondi123
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: MonMay05, 2008 9:53:30 AM
Location: Ermelo

Post by bondi123 »

Heb vandaag even weer gekeken naar m'n koudstart, die stond in iedergeval te strak afgesteld en het hendeltje voor m'n stationair toerental liep ook niet erg soepel. Wat olie er tussen en nu gaat ie weer soepel heen en weer.
De koudstart is wel goed, als ie warm is staat ie nu helemaal naar links, en als ie koud is helemaal naar rechts. Je hoort wel dat als de motor warm is dat hij nu stationair "mooier" loopt. Roken doet ie niet.
Ook even als ie warm draait de oliedop losgedraait, is verder prima, dus geen extreme druk op de dop zodat de olie eruit spuit cq druppelt.
Zie ook geen luchtbellen in de brandstoftoevoer.
Als je hem nu koud start en hem stationair lopend warm laat worden, denk je prima motortje. Morgenvroeg maar eens kijken hoe het gaat wanneer ik er mee naar m'n werk ga en dus de motor belast.

Leroy? is die dieselpomp van een 1.5D?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Ook geen extreme druk op je koelsysteem als je de dop daarvan afhaalt als ie warm is?

bondi123
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: MonMay05, 2008 9:53:30 AM
Location: Ermelo

Post by bondi123 »

Ik heb nog niet gekeken hoe de druk is op het koelsysteem.
Nu zag ik dat op de dieselpomp twee electrische aansluitingen zitten. De een is volgens mij voor de afslag, maar waar is die andere voor? Heeft die soms te maken met die andere groene sensor welke in het blok zit naast de blauwe temperatuurmeter sensor?

bondi123
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: MonMay05, 2008 9:53:30 AM
Location: Ermelo

Post by bondi123 »

Bij de officiële Citroën dealer m'n klepstelling laten nakijken, daar werd me verteld dat ze veel te wijd stonden. Is aangepast naar wat het moet zijn. Hij loopt wel wat beter maar over is het niet, men denkt dat de dieselpomp niet helemaal in orde is. Nu twijfel ik of ik dat nog laat maken of dat ik het er maar bij laat zitten (heeft me nu al aardig wat pleuro's gekost) en m'n AX maar weg ga doen, aangezien ze bij de garage zeggen dat ook al zorg ik zelf voor een goede pomp dat ze minimaal vier uur nodig hebben om hem er in te zetten en in te regelen a 67,00 per uur. En dan nog niet me de zekerheid kunnen geven dat ie weer helemaal top is.

Post Reply