kat vervangen door buis

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

kat vervangen door buis

Post by Nitroën »

Misschien ga ik de kat er toch weer onder weghalen. Als je deze gaat vervangen dmv een rechte pijp (lassen), welke diameter moet die buis dan hebben? Even groot als de rest van de tussenpijp, of iets groter? Wat geeft het beste resultaat?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Gewoon als de rest van de tussenpijp is het makkelijkst en een verbreding zal geen beter resultaat opleveren.

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

je hebt toch ook katvervangers? het ziet er uit als een kat, maar is van binnen gewoon een rechte pijp. dan valt het ook niet op als iemand er onder kijkt of kom je dan evengoed nog in de knoei bij de apk met de co2 uitstoot?
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als je auto van voor +/- augustus 92 is mag ie er zowiezo onder vandaan. Anders kan je een pijp door je kat slaan. Denk er wel om dat het spul wat er uit komt zwaar giftig is.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

...en een gezonde AX haalt de CO2 meting toch wel, al hoef je niet te verwachten dat het met een Euro4 test zou lukken :)

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Post by Nitroën »

Mijn auto is van '90, heb wat rondgevraagd en ben tot de conclusie gekomen dat de kat er idd onder vandaan mag.
Auto's van vóór '93 hoeven voor de APK geen werkende katalysator te hebben, zolang de uitstoot maar een beetje binnen de perken blijft :wink:

Maar... een katvervanger is best duur toch? Daarom dacht ik aan het goedkopere alternatief; de rechte buis.

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Post by Nitroën »

Wat voor geluid krijg je eigenlijk uit de uitlaat als je geen kat hebt?
Wordt dat, met een rechte buis, zwaar en diep of juist een hol en schel geluid?
En wat is het verschil in geluid met een lege kat?
Laatste vraag: is het noodzakelijk om aanpassingen te doen in de ECU?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Meer rallyachtig beetje blikkerig geluid. Hangt ook heel erg af van je einddemper

Lege cat is niet echt een optie krijg je weer rare turbulenties in je uitlaatsysteem.

De ECU regelt het vanzelf bij
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Hier ook een rechte pijp van voor tot achter en het geluid is ietsje zwaarder dan voorheen. Soms idd ook wat blikkerig.

Ik vind het wel leuk :D
wat de keuring er van zegt weet ik morgen :roll:
AX-kopen is verslavend.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

de kortste klap is gewoon een pijp zonder kat te zoeken op de sloop :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Post by Nitroën »

TTF wrote:de kortste klap is gewoon een pijp zonder kat te zoeken op de sloop :wink:
Zijn er dan idd AXjes die standaard zonder kat geleverd zijn?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ja, ik geloof dat er 1.1tjes zijn zonder cat en tussendemper. Maakt voor de diameter van de uitlaat niet uit. 1.1 1.4 1.6 allemaal 1 pot nat.

Citroën engineers hebben ontelbare uren besteed aan het perfectioneren van het in en uitlaat gedeelte voor de TU motor. Waarna ze een stuk pijp uit het rek pakte en zeiden: ceci satisfait (dit werkt ook wel)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Sander wrote:Ja, ik geloof dat er 1.1tjes zijn zonder cat en tussendemper. Maakt voor de diameter van de uitlaat niet uit. 1.1 1.4 1.6 allemaal 1 pot nat.

Citroën engineers hebben ontelbare uren besteed aan het perfectioneren van het in en uitlaat gedeelte voor de TU motor. Waarna ze een stuk pijp uit het rek pakte en zeiden: ceci satisfait (dit werkt ook wel)
Een GTI(multipoint) pijp heeft maarliefst 5mm extra doorvoer gekregen en een iets betere demper. Behalve die multipoint uitlaatjes dan, hangt inderdaad zo ongeveer overal hetzelfde potje onder.
Altijd meer PK's dan jou!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Nitroën wrote:
TTF wrote:de kortste klap is gewoon een pijp zonder kat te zoeken op de sloop :wink:
Zijn er dan idd AXjes die standaard zonder kat geleverd zijn?
Onder geen enkele van onze 3 axjes zit/zat een kat.
De 1.1 heeft een rechte pijp zonder middendemper
de GTcarb heeft een middendemper
de GTI had een middendemper, nu rechte pijp
AX-kopen is verslavend.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

citrofenwick wrote:
Nitroën wrote:
TTF wrote:de kortste klap is gewoon een pijp zonder kat te zoeken op de sloop :wink:
Zijn er dan idd AXjes die standaard zonder kat geleverd zijn?
Onder geen enkele van onze 3 axjes zit/zat een kat.
De 1.1 heeft een rechte pijp zonder middendemper
de GTcarb heeft een middendemper
de GTI had een middendemper, nu rechte pijp
Ja maar je vergeet 1 ding, je woont in Belgie ;-)

In Nederland reden ze in 89 al rond met injectie en volgens mij vanaf toen de meeste ook met kat. Atleast, mijn 89'er heeft kat + lambda.

Waar je trouwens geen uitlaat pijp van kan gebruiken zijn de aller eerste carbjes (1.0E en 1.1E) aangezien deze pijp uit 1 deel hebben (dus downpipe tot einddemper) en een kleinere diameter.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

grietje wrote: Waar je trouwens geen uitlaat pijp van kan gebruiken zijn de aller eerste carbjes (1.0E en 1.1E) aangezien deze pijp uit 1 deel hebben (dus downpipe tot einddemper) en een kleinere diameter.
En er zit geeen knik in de pijp in om een eventuele stabilisatorstang te passeren.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

grietje wrote:
citrofenwick wrote:
Nitroën wrote:
TTF wrote:de kortste klap is gewoon een pijp zonder kat te zoeken op de sloop :wink:
Zijn er dan idd AXjes die standaard zonder kat geleverd zijn?
Onder geen enkele van onze 3 axjes zit/zat een kat.
De 1.1 heeft een rechte pijp zonder middendemper
de GTcarb heeft een middendemper
de GTI had een middendemper, nu rechte pijp
Ja maar je vergeet 1 ding, je woont in Belgie ;-)

In Nederland reden ze in 89 al rond met injectie en volgens mij vanaf toen de meeste ook met kat. Atleast, mijn 89'er heeft kat + lambda.

Waar je trouwens geen uitlaat pijp van kan gebruiken zijn de aller eerste carbjes (1.0E en 1.1E) aangezien deze pijp uit 1 deel hebben (dus downpipe tot einddemper) en een kleinere diameter.
Sorry ik wist niet dat het bij jullie zo anders was. (daarom dus dat die GT carb cilinderkoppen bij jullie zo moeilijk te vinden zijn :roll: ) En hier heb ik denk ik zelfs nog nooit een ph1 gezien met injectie :)
Ik heb de uitlaatlijn van mijn 1.1 carb al met een andere belgische 1.1i vergeleken en mijn uitlaatlijn is net dikker dan van de injectie-versie en bij mij zit er een stabistang onder. Ik weet niet of het bij alle belgische 1.1's zo is.
AX-kopen is verslavend.

Post Reply