Tikken!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Tikken!

Post by CitRoel »

Hallo,
M'n Axje tikt en ik baal ervan :(
Ik heb alle kleppen op speling gecontroleerd en toen bleek dat de inlaat klep van cilinder 2 iets teveel speling had, die heb ik dus bijgesteld.
Het leek even iets minder maar nu lijkt het ofdat ie bij een opwarmende en warme motor weer net zo hard tikt. :cry:
Zou het misschien een versleten nok kunnen zijn? Deze motor heeft nu ongeveer 135.000km gelopen. Ik heb extra de nokkenas van de oude motor bewaart.
Verder loopt ie als een speer en blijf ik met een 1.1tje de LPG BX GTI van m'n broer aardig voor!! 8)

Groeten LumbRjack
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Ik weet niet hoe je bij een AX de kleppen stelt. Als het met shjims gebeurt zou ik niet weten waar het aan ligt, behalve dat je je hebt vermeten.
Als het met stelschroefjes gaat kan het zijn dat je een moertje niet goed hebt aangedraaid.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Het is met een stel bout met contra moer... het zou zo kunnen zijn dat ik 'm niet goed heb aan gedraait. Moet ik nog maar eens kijken.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Ben weer aan de gang geweest met m`n klepjes... Alles stond heel goed de inlaatjes op 0,20 en de uitlaatjes op 0,40! :? Ik heb met m`n probleem klepje nog wat uitgeprobeert ff op 0,15... gewoon tikken! Ff op 0,25... gewoon tikken! :evil: (0,05 meer of minder mag trouwens) Ik heb nu geen flauw idee wat het kan zijn. En "even" een ander nokkenasje proberen is ook weer zoveel werk als het misschien nix verandert.
Wie heeft er nog meer idee?n want ik ben zo langzamer hand een beetje uit gedacht.

Groeten LumbRjack
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

tikt ie ook als je stil staat en de motor loopt?

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Tikte ie ook voordat je kleppen gesteld hebt?
Image

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Ja hij tikt als ie stilstaat en als ie rijd :( De reden waarom ik met de klepjes ben gaan rommelen is omdat ie tikte. Ik ga vandaag de nokkenas uit m'n oude motor halen en kijken wat ik aantref en of ik 'm makkelijk kan verwisselen. Misschien is het nix dat tikken maar het lijkt nou net zo'n oude Ford :evil: (sorry Ford liefhebbers maar die oude Fordjes tikken bijna allemaal :wink: )
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

krakende wagens lopen het langst....

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Nou heb ik van m`n oude motor de tuimelaars af gehaald, maar hoe krijg ik nou de nokkenas uit de kop? Ik ben niet echt van plan om m`n hele motor te slopen voor een lullig tikje... :(
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

handrembob
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: MonOct13, 2003 10:52:52 AM
Location: Arendonk
Contact:

ik weet het misschien wel

Post by handrembob »

Om je nokkenas te verwijderen moet je je kop demonteren omdat de tuimelaaras met de kopbouten vast zit en die moet eraf om de nokkenas eruit te kunnen schuiven!! maar dat tikken zijn dat niet je drijfstang lagers dan maakt ie ook een tikkent geluid als ie loopt vooral als je hem belast!! Ik praat uit ervaring dus effe checken door carter pan te demonteren en de lager kapen een los halen en kijken welke kleur deze hebben zijn ze grijzig van kleur dan is het goed zijn ze goud van kleur dan zou ik gewoon een ander onderblok halen want alleen met vervangen ben je er niet want kapotte drijfstang lagers slijten op de krukas in!!
dus een voor een demonteren en weer monteren op dezelfde plek van wege inslijten op elkaar en goed olie eraan!! maar kijk maar effe
mijnax GT houd bij de 185 in wat kan dit zijn ?/?????/

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Hij tikt eigenlijk het hardst bij stationair toerental... maar ik kan toch wel eens kijken voor de zekerheid. Ik ga binnenkort toch de olie verversen en kan dan ook wel ff de karterpan demonteren.

Hoe krijg ik het dan voor elkaar om de nokkenas eruit te schuiven?? Ik heb namelijk m'n oude kop nu in de schuur liggen om de ouwe as eruit te halen.

Bedankt voor het advies trouwens. :D
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

LumbRjack wrote:Hij tikt eigenlijk het hardst bij stationair toerental... maar ik kan toch wel eens kijken voor de zekerheid. Ik ga binnenkort toch de olie verversen en kan dan ook wel ff de karterpan demonteren.

Hoe krijg ik het dan voor elkaar om de nokkenas eruit te schuiven?? Ik heb namelijk m'n oude kop nu in de schuur liggen om de ouwe as eruit te halen.

Bedankt voor het advies trouwens. :D


Heb je nog wel al je vermogen trouwens? Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat een van je kleppen ietsjes verbogen is?
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Volgens mij heb ik al m'n vermogen nog... ik weet niet hoe een "normale" 1.1 aanvoelt. Ik blijf m'n broers BX GTI aardig bij als ie op lpg rijd. :twisted:
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Post Reply