Vriesdop

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Missmr2
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SatJul05, 2008 5:52:52 PM

Vriesdop

Post by Missmr2 »

Beste leden van dit forum,
Een vriendin van me heeft een AX en die verbruikte water, in eerste instantie dacht ik aan lekke koppakking maar de motor had alle schijn tegen na controle. Gisteren kwam ze te staan en concludeerde de ANWB man dat de waterpomp dan wel defect moest zijn. Ik had zo mijn twijfels maar voorruit, de d-riem eraf en een nieuwe pomp er op. Was overigens geen overbodige luxe (zo te zien het originele exemplaar terwijl de d-riem 30.000 km geleden vervangen was pff) maar hij was verder nog wel goed volgens mij.
Nu hebben we eindelijk ontdekt waar het koelvloeistof blijft, namelijk hij gooit het uit de vriesdop (beveiligingsdop die er uit springt ivm bevriezing van water/koelvloeistof in het systeem). Deze was aardig doorgerot, lassen is geen optie (wel geprobeerd uiteraard maar bood geen soelaas).
Ik heb dit nog nooit eerder gezien bij een auto dat dit gebeurde, jullie?
Toch de dealer maar eens bellen voor een nieuwe dop en m erin proberen te slaan en maar hopen dat ie dan dicht is.

:shock:

Was wel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft? Sorry, ben zelf niet van de Franse auto's maar heb deze voor haar gekocht enige tijd geleden..... :roll:

Groetjes
Inge

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

vriesdop? je bedoelt de dop die op de radiateur zit?

Missmr2
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SatJul05, 2008 5:52:52 PM

Post by Missmr2 »

Guido_AXGT wrote:vriesdop? je bedoelt de dop die op de radiateur zit?
Nee dat is de radiateurdop. Ik bedoel de dop die links (als je er voor staat) in je cilinderkop zit. Je kunt het slecht zien als je d-riem er nog voor zit maar ik zal ff een fotootje maken. Is ook wel handig om te weten voor mensen die hetzelfde meemaken. Je zoekt je anders een ongeluk....

Inge
Zie fotö:

Image

Links zit nu een gat, daar zat een dop in (heb ik er uit gehaald nu), daar zaten gaten in (rotterij) en daar spoot koelvloeistof uit.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ik vrees er een beetje voor dat het met een nieuwe dop toch niet dicht zal zijn. Een andere kop hoeft niet meteen zoveel te kosten. (als je het zelf kan)
Last edited by citrofenwick on SatJul05, 2008 6:24:57 PM, edited 1 time in total.

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Nooit geweten dat die bestonden :lol:

Missmr2
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SatJul05, 2008 5:52:52 PM

Post by Missmr2 »

citrofenwick wrote:Ik denk dat een andere cilinderkop hier eigenlijk geen slechte optie zou zijn
Euh waarom als ik vragen mag? Omdat die dop roestgaten vertoont. Mag toch aannemen dat die doppen te bestellen zijn, immers bij extreme vrieskou horen ze eruit te knallen voor behoud van je blok........dit is een beveiliging voor het behoud van je kop.
Ik had alleen nog bij geen enkele auto gezien dat ze gingen doorroesten en bovendien ook nog nooit lekkage gezien bij deze dingen.

Lijkt me toch niet dat je de kop gaat vervangen voor zo'n dop? Tenminste ga ik niet van uit.

mvg
Inge

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Missmr2 wrote:
citrofenwick wrote:Ik denk dat een andere cilinderkop hier eigenlijk geen slechte optie zou zijn
Euh waarom als ik vragen mag? Omdat die dop roestgaten vertoont. Mag toch aannemen dat die doppen te bestellen zijn, immers bij extreme vrieskou horen ze eruit te knallen voor behoud van je blok........dit is een beveiliging voor het behoud van je kop.
Ik had alleen nog bij geen enkele auto gezien dat ze gingen doorroesten en bovendien ook nog nooit lekkage gezien bij deze dingen.

Lijkt me toch niet dat je de kop gaat vervangen voor zo'n dop? Tenminste ga ik niet van uit.

mvg
Inge
idd, ik had al geedit
Maar zie ik daar geen laswerken rondkom die dop?

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Gegoten aluminium is niet te lassen...

Missmr2
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SatJul05, 2008 5:52:52 PM

Post by Missmr2 »

Nee geen laswerk, hooguit van schroevendraaier :( wat plekjes.....
Maar dop valt er in, binnenkant is niet beschadigd. Probeer het wel dicht te krijgen natuurlijk (heb wel methodes om dit te doen 8) ). Maar goed ik denk dat men er jarenlang water in gegooid heeft zodat dit is gaan oxideren....pff.

Was niet van plan er een andere kop op te zetten, hoop niet dat zo'n doppie duur is, dus eerst ff proberen.

Dus mocht iemand ergens op onverklaarbare wijze koelvloeistof kwijt zijn? Dan is dit nog een optie waar het kan blijven, je staat soms verteld waar het heen gaat haha :wink:

Inge

Missmr2
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SatJul05, 2008 5:52:52 PM

Post by Missmr2 »

Guido_AXGT wrote:Nooit geweten dat die bestonden :lol:
Heb ik je toch nog wat kunnen leren vandaag :wink: :wink: :wink:

Missmr2
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SatJul05, 2008 5:52:52 PM

Post by Missmr2 »

Guido_AXGT wrote:Gegoten aluminium is niet te lassen...
Is niet van aluminium hoor, heb ff getest met een magneetje. Enneuh aluminium rost ook niet volgens mij :?
Bovendien is alumium wel te lassen, tenminste heb een keer een spruitstuk laten lassen (speciaal laswerk komt er aan te pas met een speciaal apparaat) maar heeft nog jaren goed gezeten (tot iemand me aanreed :()

Laat jullie maandag weten of het allemaal gelukt is en wellicht heeft iemand er ooit iets aan...................you never know :P

Inge

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Marc zegt:

nieuwe dop krijg je er zelf niet in, word nieuwe kop zoeken.

Gelukkig is het makkelijker, en sneller die kop te verwisselen :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik herstel mijn mening van de post hierboven;

die dop gaat alsnog niet zelf.. maar een revisiebedrijf moet die wel kunnen vervangen!
ik denk alleen wel dat een ander cilinderkopje hier op de club goedkoper is ;)
Image

Missmr2
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SatJul05, 2008 5:52:52 PM

Post by Missmr2 »

grietje wrote:Marc zegt:

nieuwe dop krijg je er zelf niet in, word nieuwe kop zoeken.

Gelukkig is het makkelijker, en sneller die kop te verwisselen :P
Zou het niet? Heb alle gereedschap verder wel voor handen hier.
Nou ik ga es ff kijken morgen, had die dop er ook zo uit, al dacht ik dat dat moeilijker zou zijn........
Dacht dat ik die dop er zo in zou kunnen krijgen (heb het wel eens bij andere auto's zien doen toen ik nog in een garage werkte). Maar goed we will try it....

Inge

Missmr2
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SatJul05, 2008 5:52:52 PM

Post by Missmr2 »

Zal alvast ff rondneuzen voor een kop voor zo'n ding.
You never know :)
mijn autootjes:
MB 420SEL, 307D van '78, Diplomat V8, MR2, Alfa 155TD, Peug 307 HDI, Rolls Silver Shadow, Jag XJ6...........ach er is er altijd wel 1 die het doet :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Missmr2 wrote:Zal alvast ff rondneuzen voor een kop voor zo'n ding.
You never know :)
http://www.team106xtreme.nl/forum/index ... topic=8731

Missmr2
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: SatJul05, 2008 5:52:52 PM

Post by Missmr2 »

Wil t ff proberen met loc-tite....
mijn autootjes:
MB 420SEL, 307D van '78, Diplomat V8, MR2, Alfa 155TD, Peug 307 HDI, Rolls Silver Shadow, Jag XJ6...........ach er is er altijd wel 1 die het doet :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Missmr2 wrote:Wil t ff proberen met loc-tite....
valt idd wel te proberen, zoveel druk staat er opzich niet op het koelsysteem..

en een nieuwe kop kan altijd nog ;)
Image

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

waarom zou je die dop niet kunnen vervangen ? Hebben het al regelmatig gedaan als de motor gereviseerd wordt oid en de doppen zijn aangetast gelijk allemaal vervangen.

Officiele naam is overigens vriesplug als ik me niet vergis.
Image

My Cars <98>.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ff goed naar de foto's zitten kijken en als je een nieuwe dop hebt zou je die met een beetje smering aan de zijkant er met een dop van ongeveer die maat er gewoon in moeten kunnen tikken, net als een keerring.

Post Reply