Ombouw naar 1.6i 8v

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Ombouw naar 1.6i 8v

Post by Mark »

Zoals de meeste al zullen weten heb ik onlangs een lichte schade 106 1.6i uit 1997 op de kop getikt.

Het plan is tot nu toe eerst de koppakking / distributie / waterpomp te vervangen. Vervolgens ook de koppeling. De koppeling gaat echt onwijs zwaar vergeleken met mijn AX.

Het blokje ziet er redelijk netjes uit. Heeft 117000km gelopen.

Wegens omstandigheden heb ik met deze overbouw weinig tot geen hulp tot mijn beschikking dus doe alles op zijn gemak.

Maar een probleem waar ik sowieso tegenaan ga lopen is dat de motorkabelboom niet past op de AX kabelboom die naar binnen gaat. Niet past is een understatement. De 106 heeft veel meer draden in de stekker zitten. Heb nu een ZX motor erin en daar moesten we ook al dingen aan gaan passen. Maar dat lukte toen nog redelijk omdat de hoeveelheid kabels gelijk was.

Zie hier de stekkers:

106:

Image

AX:

Image

De hamvraag is natuurlijk heeft iemand schema's wat voor signalen er over de pinnen heenlopen bij de AX en de 106? Gaat om 106 1.6 uit 1997 en AX 1.1i uit 1994.

EDIT: Dat ene pinnetje links onderin zit gewoon niks. Dacht eerst dat het beschadigd was maar net nog ff gecontroleerd. Misschien dat een luxere uitvoering daar wel een draad heeft.

Als je de koppakking toch vervangt en de koppeling. Zijn er dan nog andere dingen makkelijk mee te nemen die verstandig zijn?
Last edited by Mark on MonJun16, 2008 9:54:11 PM, edited 1 time in total.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

doe de keerringen van de krukas.. dat moet je gewoon altijd doen als je blok eruit ligt.. :roll:
en als je je dan verveelt de afdichting van de carter, maar dat is eigenlijk nooit noodzakelijk..

wat betrefd de kabelschema's.. bij Peugeot kunnen ze dat zo uit draaien voor je :)
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

of ff zoeken op een vage site uit rusland :wink:

http://www.autoelectric.ru/auto/peugeot/m-peugeot.html
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Wha dat is zeker een vage site. Schema's genoeg. Maar dat is volgens mij van de ECU. De desbetreffende stekker staat er niet tussen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Schema enz worden geregeld, komt goed ;). sowieso kan ik vast melden dat de benzinepomp omgelegt moet worden (kabels rechts naast de ecu) en wat andere zaken maar het is allemaaal goed te doen en binnen een paar uurtjes in elkaar te plaatsen.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

heeft die 106 ecu geen startblokkering?

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

PeterM wrote:heeft die 106 ecu geen startblokkering?

P. :)
Nee in de auto zit helemaal niks. Sleutel omdraaien en hij loopt. Tijd terug al een keer bij een schade Saxo wezen kijken uit hetzelfde bouwjaar. Daar moest je wel een code invoeren voor het starten.

Bij de ZX motor moest ook al iets gewijzigd worden voor de brandstofpomp. Loopt al een draad door mijn motorruimte die toen is aangelegd.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

zit er een ring om je contact slot met een stekker ? 99procent zeker dat hij wel start onderbreking heeft maar dan via de sleutel (zendt een code uit die de ring ontvangt om je contactslot).

Zoja dan moet je ook de ecu even laten unlocken. Iets van 150/200 euro als ik me niet vergis (degene met een toetsenbord kan je zelf unlocken dmv loskoppelen van de unit tijdens draaiende motor).
Image

My Cars <98>.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ik meen dat als je de ecu los trekt nadat de motor mag starten een vorm van unlocken is!

(daar ben je snel genoeg achter, je hoef idd alleen de contactring om het slot los te halen om te controleren of het starten nog steeds werkt.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Stomme opmerking misschien, maar kan het contactslot niet worden omgezet in de ax? Misschien wat extra bekabeling nodig, maar als dat 150 tot 200 euro scheelt.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

deze hebben geen startonderbreker, vergelijkbaar met de phase2 rallye.

De optie zit wel in de ecu maar daarvoor moet het toetsenbordje aangesloten zijn ;) (en wat een leuk truukje voor de 106 gti is als je er vanaf wil, code intoetsen> starten als de moter draaid toetsenbord eraf en voila je hoeft de code niet meer in te voeren)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

106/Saxo heeft pas in 1999 std startblokkering gekregen.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Prima, geen blokkering, dus ook niets aan te sluiten of weg te halen. Die het met codepaneeltje kende ik al, net een ulocked ecu voor mijn 16V gekocht voor bij de RDW.

Ik zou als je het blok wat langer wil gebruiken de krukaskering, nokkenaskeringen en waterpomp ook verwisselen als de boel toch uit elkaar ligt. Vergeet dan ook de kering in de versnellingsbak om de priseas niet.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

PeterM wrote:Prima, geen blokkering, dus ook niets aan te sluiten of weg te halen. Die het met codepaneeltje kende ik al, net een ulocked ecu voor mijn 16V gekocht voor bij de RDW.

Ik zou als je het blok wat langer wil gebruiken de krukaskering, nokkenaskeringen en waterpomp ook verwisselen als de boel toch uit elkaar ligt. Vergeet dan ook de kering in de versnellingsbak om de priseas niet.

P. :)
Wordt een hoop leren voor mij merk ik alweer. De priceas wat is dat nou weer? Of bedoel je die 2 keringen aan je aandrijfas doorheen steekt?

Nokkenas keering zit toch in zo'n koppakkingsset?

En de krukaskeering heb ik nog nooit gezien.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

De krukaskeerring zit aan de ene kant achter het vliegwiel (andere kant weet ik niet), priseas keerring is niet te zien (de keerring zelf niet), maar als je een nieuwe koopt en je kijkt in je versnellingsbak kan het niet missen! Er zit namelijk een soort ring omheen met drie gaatje die precies in het midden van je vbak in het midden te vinden is.

Post Reply