problemen na overzetten motor

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Willy
AX liefhebber
AX liefhebber

problemen na overzetten motor

Post by Willy »

Hallo,

Ik zit met een probleem.

Ik zou dit weekend even een motor overzetten van een AX 1.1. Hetzelfde blok maar dan met minder kilometers.
Het uitbouwen verliep al niet naar wens, maar zonder op te geven toch even door zetten. na uitbouwen eerst het andere blok wat erin zou komen klaar gemaakt en alles overgezet. heb het inlaat spruitstuk volledig overgezet.
Vervangen voor nieuw: distributieriem, v-snaar dynamo, rotor + verdeelkap en nieuwe bougiekabels. bougies zijn vorig jaar vervangen. En dan natuurlijk nieuwe vloeistoffen.

Na inbouw van het blok kon alles weer aangesloten worden. De ontsteking had ik weer zo gezet zoals hij voorheen ook stond En alle stekkers kwamen netjes overeen met het vorige blok dus hield niks over.

Maar helaas... na starten slaat de motor heel hakkelig ( in onbalans ) aan en slaat alweer snel af. na de ontsteking wat te hebben verdraaid blijft de motor opzich redelijk draaien, alleen loopt hij verschrikkelijk in onbalans, alsof hij een boegie mist of dat de timing totaal verkeerd staat maar dan zou die helemaal niet lopen. ik kan wel gas geven maar klinkt niet fijn. hij tikt heel erg. Als de motor afslaat heeft ie ook erg last van backfire naar de inlaat toe.
Ook wat me opvalt is dat de motor koud stationair blijft lopen maar zodra er wartme in het blok komt gaat ie steeds langzamer lopen en dan slaat ie af. En daarna start ie niet meer staionair. Alleen als ik flink gas geef.

Dit is niet de eerste keer dat ik een motor in en uitbouw, maar wel voor et eerst dat ik een injectie benzine blok in en uitbouw.
Het valt me op dat er veel vacuum gebruikt word.
Alleen zit ik alleen daarmee ook al wat met de handen int haar.
Sommige slangen zijn ooit al los gehaald en zelfs de vervroeging voor de ontsteking was afgedopt :( naast de rechter veerpootkop zit een soort van elektro klep waar drie slangen op moeten komen, maar ik heb niet meer slangen over. en waar komt de vacuum van de vervroeger op?

Kan iemand mij ten eerste helpen hoe het vacuum orgineel loopt en waar de slangen naar toe moeten lopen.

En herkent iemand het probleem van een slecht lopende motor die erg in onbalast is.
Kan ik met een lampje de timing afstellen, waar / hoe sluit ik het aan?

Groeten Klaas
(broer van Willy. AX eigenaresse)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Hij tikt heel erg en hij backfired? :shock:

Als je 't mij vraagt, staat 'ie vreselijk naast timing! (de distributieriem dus)

Heb je de krukas en de nokkenas op de aanbevolen manier geblokkeerd toen je de distributieriem ging vervangen?

Vanaf de vacuümvervroeger op de rotorunit (waar dus de verdeelkap op zit), moet er een slang naar de zij-aansluiting van die elektroklep.
De achter-aansluiting gaat met een slang naar het inlaatspruitstuk.
Via die electroklep kan de ECU namelijk de vacuümvervroeger in- en uitschakelen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Ik vind het ook klinken alsof de Driem niet goed staat....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

[off-topic]
grietje wrote:Ik vind het ook klinken alsof de Driem niet goed staat....
We zijn het de laatste tijd steeds vaker met elkaar eens, hè?

[/off-topic]

Recently done:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:[off-topic]
grietje wrote:Ik vind het ook klinken alsof de Driem niet goed staat....
We zijn het de laatste tijd steeds vaker met elkaar eens, hè?

[/off-topic]
Ik leer bij :P:P Of jij hahaha :P:P

Nee maar vaccuum slangen kunnen dit nooit veroorzaken.

Als het zo enorm slecht loopt, moet de timing echt helemaal niet kloppen, en de backfires en tikken en afslaan...... Klinkt wel heeeeeel erg als Driem :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Willy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Willy »

De D riem stond inderdaad 1 tandje verkeerd. . . en het lijkt erop dat 1 van de kleppen krom is of vast zit. nummer 2 vanaf rechts om precies te zijn (als je voor de auto staat). vanavond driem verzet en morgen ff zien hoe die loopt hopelijk is het dan goed en anders kop eraf en klep vervangen enz. enz.

morgen met de bus :?

Willy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Willy »

UPDATE

We zijn vanavond nog even aan het sleutelen geweest.

Eerst maar eens het kleppendeksel verwijdert en gekeken waar het getik weg kwam. de inlaatklep van de 2de cilinder vertoonde nogal wat speling. Na een test was de tik weg. klinkt al minder eng.
Wat me wel opvalt is dat de klepveer rond de 2 mm minder hoog komt dan de andere 3 klepveren.

Ook hebben we de riem gechecked.
Ik heb zelf de riem vervangen en heb gewoon en ene verwijderd en de andere meteen weer zo gemonteerd. de tandwielen bleven staan en heb hem exact strak erom gezet. van boven naar beneden van nokkenwiel naar krukas wiel. dus de de kant waar het vliegwiel aan het nokkenas trekt.
Ik heb het zo gedaan omdat ik het voorheen twee keer zo gedaan heb zonder problemen.

Maar we hebben het oude blok even bestudeerd en vonden het gaatje voor het vast zetten van het vliegwiel. en bovenin het nokkenwiel stond dan ook op het bdp.

Ditzelfde op het nieuwe blok geprobeerd, mmmm. vliegwielpen zit erin maar op het nokkenwiel past de bout er net niet in. 3 a 4 mm ernaast :?
Dus riem los en 1 tand verstellen. das toch wel 5 mm, zoveel zitten we er niet naast. opnieuw bijde pennen erin, maar spannen ho maar. krijg de riem niet op spanning. bovenste pen eruit en kijken hoeveel dit scheeld, riem op spanning gebracht en nu zit de bout rond 1 mm ernaast. Oftewel 1 mm verschil tussen bpd op nokkenas en vliegwiel. lijkt me geen probleem en beter dan 5 a 6 mm.

Ik ga morgen eerst het blok met de hand te draaien zodat ik weet dat de cilinders geen ruzie krijgen met de kleppen. na de eerste keer montage riem ook gedaan :wink:

Ik hoop dat dit het probleem is vanwege de backfire's.
misshien dat er nog iets met de klep is, dat die niet goed sluit. want het klinkt er ook na dat ie op drie poten loopt. want als ik de kabel van bougie 2 lostrek loopt de motor net zo als met bougiekabel. dus heb wel het idee dat er iets met die 2de inlaatklep is

ik laat het jullie weten...

Groeten Klaas
aont moan
Last edited by Willy on TueMay27, 2008 10:10:31 PM, edited 1 time in total.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Als de inlaatklep inderdaad niet goed sluit, is dat meteen je oorzaak voor de backfires, denk ik.

Recently done:

Willy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Willy »

MNM(tm) wrote:Als de inlaatklep inderdaad niet goed sluit, is dat meteen je oorzaak voor de backfires, denk ik.
Denk ik ook ja. maar dus ook geen compressie, vandaar dat ie zo in onbalans is en dat je bougiekabel 2 los kan trekken zonder dat de motor nog erger gaat lopen :lol:

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

nah, je bent iig een heel stuk verder gekomen!

ik weet uit ervaring dat een ax motor nog 'loopt' als je d-riem er een 2/3 tandjes naast staat, maar niet echt lekker :D
dat je niet exact uitkomt met je blokkeergaten klopt wel ene beetje, daarom is er op een standaard motor nog zoveel winst te halen met een verstelbare nokkenaspoulie!

dat je klepveer niet helemaal lekker beweegt lijkt op een kromme klep :roll:
Image

Willy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Willy »

Hallo,

Heb van de week de cilinderkop gedemonteerd en er bleek wel degelijk een klep krom te zijn.
De cilinderkop weggebracht en er is een nieuwe klep in gezet.

Na het terug monteren van de kop en alles opnieuw afgesteld te hebben liep de motor in 1 keer als een zonnetje.

Helaas worden motoren dus gewoon als goed verkocht terwijl er een kromme klep in zit.

Auto heeft vandaag zijn eerste testrit gemaakt en dat ging toppie.

In ieder geval bedankt voor alle hulp.

Groeten Klaas

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Kijk es aan, da's geweldig nieuws! :D

Recently done:

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Willy wrote: Helaas worden motoren dus gewoon als goed verkocht terwijl er een kromme klep in zit.
Heb je de motor particulier gekocht of bij een bedrijf?
Image Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Daar ben ik idd ook wel benieuwd naar, waar die motor vandaan komt. Hebben we iig weer reclame (negatief, of positief als ze met een oorzaak en financiële oplossing komen..)

Willy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Willy »

Dit blok is gekocht via dit ax forum zoals ik weet. daar weet mijn zusje meer over. dus ik zal haar vragen voor meer info.

Groeten Klaas

Willy
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Willy »

Heb t blok inderdaad via het forum gekocht. maar zal geen naam noemen...
Maar was er niet blij mee. Nu heeft t blokje me behoorlijk wat meer gekost.

Maar ja ze rijd weer en dat is super. Het schakelen is even wennen. Eerst maar even rustig aan want het blok heeft even stil gestaan. en dan maar zien of ik nog steeds veel auto's er kan uittrekken :D

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by srwdj »

Ik kwam toevallig dit stukje tekst te lezen.

Ik heb het blok verkocht als goed, aangezien ik hem uit een rijdende auto heb gehaald. Deze had, zoals ik ook bij de verkoop heb vermeld een ongeluk gehad.

Ik was er dus ook niet van op de hoogte blok niet goed meer was. Daar komt bij dat, als ik er tijd voor had gehad hij in mijn eigen auto kwam.

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by srwdj »

Bij deze kan ik iedereen melden dat we er met ons beiden uit zijn gekomen. Ieder een beetje water bij de wijn. We hebben een compensatie besproken, en hier zijn we beide mee akkoord gegaan. Dit zal dan ook voldaan worden vandaag.

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

fijn om te horen (y)

Post Reply